محمدرضا قمی

در شرايط و اوضاع فعلي از جمله افزايش قيمت‌ها، تورم و تحريم‌ها واردات مواد اوليه براي توليدکنندگان بسيار مشکل است و لازم است اجراي فاز دوم هدفمندي به تأخير بيافتد؛ با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي کارخانه‏ها و واحدهاي توليدي توان توليدي خود را از دست مي‌دهند، چرا که قرار بود فاز اول هدفمندي 30 درصد يارانه توليد به حوزه صنعت اختصاص يابد که اين امر محقق نشد، چطور مي‌توان به آينده توليد و صنعت در فاز دوم اميدوار بود؛ ما به عنوان نمايندگان بخش‏خصوصي مخالف اجراي فاز دوم هدفمندي در شرايط کنوني هستيم، چرا که با اجراي اين طرح صنعت و توليد با بحران جبران‌ناپذيري مواجه خواهد شد.
بر اساس مشاهدات فاز اجرا شده ابتدا باید سنجش، تجزيه و تحليل صورت بگیرد و اثرات مثبت و منفي آن پردازش و سپس اعلام شود و بعد از این اقدامات به سراغ اجرای فاز دوم برویم.
اين شواهد حاکی از آن است كه فاز نخست به نحو مطلوب و بدان شکل كه قانون و قانونگذار خواهان اجرای آن بودند عملی نشده و از تبعات آن ناراضي هستند؛ واحدهاي توليدي ضربه خوردند و حمايت نشدند؛ طبيعي است كه با چنین شرایطی و منفی بودن فاز اول، اجراي فاز دوم بدون هماهنگي و بدون درنظر گرفتن مشکلات ایجاد شده فاز اول، فاز دوم اثرات مخرب‏تری نسبت به فاز اول خواهد داشت.
در تمامی طول زمان، بروكراسي اداري در کشور دغدغه بخش‏خصوصي بوده است؛ مراجعات بخش‏خصوصي براي گرفتن یک مجوز از سازمانی به سازمان ديگر واقع مشکل زاست.
با كمال تاسف براي انجام توليد و تجارت با توجه به مشكلاتي كه با برون مرز داريم در درون مرز نيز گرفتاري‌هاي ما چند برار شده است؛ سازمان استاندارد، بهداشت و گمرک و حتی سازمان توسعه تجارت با یکدیگر هماهنگ نیستند.
دیگر مشکل بخش‏خصوصی، نقدینگی است. تمامی واحدهایی که با بحث سرمایه در گردش مواجه هستند دارای مشکل هستند.
در این خصوص بانک‏ها می‏گویند بیشتر از توانشان به بخش‏خصوصی پرداخت کرده‏اند ولی بازپرداختی نداشته‏اند؛ درست است چون سرمایه در گردشی وجود ندارد.
یک تولیدکننده برای خرید، اعتبار، گشایش اعتبار باید صورت نقد ارقامی را پرداخت کند اما از طرف دیگر کسب و کار در بازار با مشکل مواجه است و بانک‏ها هیچ حمایتی را انجام نمی‏دهند.
در مجموع، برداشت اینجانب از مجلس دوره قبل خوب بود، زیرا در تدوین قوانین نظرات بخش‏خصوصی را لحاظ یا حداقل صدای ما را می‏شنید.
تصور من این است که اگر مجلس آینده همان رویه مجلس گذشته را ادامه دهد بخش خصوصی به نتیجه خواهد رسید.
گفت وگوی بین بخش‏های خصوصی و دولتی را می‏توان ابتکاری نوین تلقی کرد که هدف از این گفت وگوها به طور خلاصه توانمند‏سازی بخش‏خصوصی و توسعه این بخش است که بهبود فضای سرمایه‏گذاری ومحیط کسب و کار ایجاد شفافیت و از همه مهمتر ایجاد فضای اعتماد بین بخش‏خصوصی و دولتی نیز از اهداف عمده ابتکار گفتگوی دولت و بخش خصوصی است.
ارتقاء سطح تفاهم پیرامون چگونگی توسعه بخش‏خصوصی و دولت و گفت و گو در خصوص تدوین یا تحقیق سیاست‏ها تنظیم مقررات جدید، اصلاح، تعدیل، حذف مقررات جاری، حذف یا ساده‏سازی مقررات و کنترل، استانداردسازی دستیابی به مجوزهای مختلف و یا تاسیس نهادهای جدید به منظور توسعه بخش‏خصوصی و بهبود محیط کسب و کار و فراهم آوردن شرایط پایدار برای سرمایه‏گذاری از مهمترین اقداماتی است که باید بخش خصوصی و دولت از طریق گفت و گو با یکدیگر حل کنند.
*رئیس اتاق بازرگانی یزد

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
    8 6
    واقعاً حيفه با اين همه محاسن كه تا حالا داشته ادامه پيدا نكنه .
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
    4 4
    خوب معلومه با این وضعت کارخانه ها یی که مصرف انژی انها چند برابر استاندارد جهانی است اجرای این چنین طر ح هایی با مشکل مواجه میشود .خوب معلومه که سیستمی که به دریافت انرژی مفت عادت کرده و عرضه و سواد و همت به روز شدن را نداره دلیل این بی عرضه گی شو میندازه گردن طرح هدفمندی , چطور است که در کشور های دیگر که برای راه اندازی کارخانه هایشان مجبور به واردات انرژی هستند, تولید با ان کیفیت مطلوب محصولات به صرفه است ,ولی برای تولید کننده ایرانی با این کیفیتی که میبینیم به صرفه نیست و باید برق و اب و گاز و سوخت مجانی به انها داد تا انها زحمت کشیده و ماشینی را تولید کنند که 24 ساعته در تعمیر گاه باشی. و متاسفانه قانون گذار هم ..... بگذریم.