۰ نفر
۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۰

چرا وزیر نمی‌گوید برای چه خودروساز باید برخلاف بازارهای مشابه مجبور باشد برای قیمتگذاری در به در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را زیر و رو کند؟

 رسول شقاقی: صبح شنبه وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه خطوط تولید «رانا» در سالن ساپکو وقتی همه در حال تعریف و تمجید بودند با اسم بردن از دو مدیرعامل ایران خودرو و سایپا که در ردیف جلو حاضر بودند، از شکست آنها در تنظیم بازار به شدت انتقاد کرد. غضنفری حتی آنها را متهم کرد گاه سود خود را در ایجاد حاشیه قیمتی در بازار جستجو می‌کنند.

موضوع بازار خاکستری در ایران که به تفاوت قیمت فروش در کارخانه و بازار آزاد اطلاق می‌شود پیش‌تر نیز با انتقاد وزیر مواجه شده بود. اواسط تابستان گذشته غضنفری در جلسه‌ای با 40 قطعه ساز خودرو خواستار «کمترین دخالت در قیمت گذاری خودروها توسط دولت» شد. او هم مستند قانونی به نام قیمت گذاری کالاهای اساسی توسط دولت دارد که خودرو شامل آن نمی‌شود و هم اعتقادش به نظام عرضه و تقاضاست. حالا یک سال پس از وزارت بر صنایع او همچنان از خودروساز با لحنی گزنده انتقاد می‌کند که «وقتی نمی‌توانی بازار کوچک داخلی را تنظیم کنی چطور می‌توانی در بازار جهانی حضور داشته باشی؟»

 خودرو پرتقال نیست
 وزیر می‌گوید خودرو پرتقال نیست که دولت انبار کند و در وقت کمبود به بازار عرضه کند. وزیر اما نمی‌گوید برای چه خودروساز باید برخلاف بازارهای مشابه مجبور باشد برای قیمت گذاری در به در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را زیر و رو کند شاید چون می داند اینجا بازار ایران است که خودروهای زیر بیست میلیون تومان یعنی 96.4 درصد بازار (در سال90) با انحصار تولید می‌شود و هر نوع آزادسازی می‌تواند در افکار عمومی امتیازی برای خودروساز تلقی شود. این موضوعی است کلیدی که وزرای قبل نیز به آن آگاه بودند و از همین رو شاید سیاست نظارت جدی بر خدمات پس از فروش بوجود آمد تا اگر خودروساز نمی‌تواند کیفیت مورد نظر مشتری را تامین کند دست‌کم در خدمات پس از فروش کم نگذارد.
 حالا وزیر یک گام پیش رفته و می‌گوید خودروساز خود باید تنظیم بازار را برعهده گیرد. بسم‌الله اما راه آن چیست؟ آیا خودروساز از بازار خاکستری سود بیشتری می‌برد یا دلال‌ها؟ این وسط تکلیف مشتری چیست؟ چرا خودروساز برای افزایش قیمتی که شامل مثلا ترمز ABS می‌شود باید جلسه در سازمان حمایت بگذارد و هزار دلیل و خواهش تا ضرر نکند؟ جز این است که این وسط دولت با هدف حفظ حقوق مصرف کننده نهایی و تولید کننده راسا دخالت کرده است؟ با این حساب مشخص است که خودرو پرتقال نیست اما خیلی هم با آن تفاوت ندارد. راه چاره چیست؟
 آیین نامه فروش چه می‌گوید 
 مسیری که وزیر انتخاب کرده طبق اصول اقتصادی کمترین مخالفان را دارد اما نتیجه آن می تواند باعث نارضایتی گسترده دست کم در کوتاه مدت شود. اثرات روانی خودرو در جامعه همیشه بیش از واقعیات آن است. آزادسازی قیمت در کوتاه‌مدت باعث افزایش قیمت خواهد شد و این شاید مطلوب دولت نباشد که هم‌اینک از هر افزایشی در قیمت‌ها بار انتقادش سنگین‌تر می‌شود اما یک موضوع را نباید فراموش کرد و آن افزایش انتقادات نسبت به خدمات فروش در خودروسازان است. اگر وزیر عزم جدی برای عدم دخالت دولت در تنظیم بازار خودرو دارد راه آن سخت نیست و دست کم در اسناد داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت پرونده‌ای به نام «آیین نامه خدمات فروش» وجود دارد که در سطح معاونین وزیر نیز به آن اشراف است. شورای سیاست گذاری خودرو 24 اسفند سال 1389 آیین نامه فروش خودرو را تصویب کرد. این آیین نامه ابلاغ نشد اما بعضی مفاد آن که در خلال گفتگوها بدست آمد قابل توجه بود خاصه آنکه یک دهه پیش‌تر آیین‌نامه خدمات پس از فروش تصویب و ابلاغ شده بود که نقش موثری در ارتقا خدمات پس از فروش و رتبه بندی نمایندگی‌ها داشت. در آیین نامه خدمات فروش بحث‌های مربوط به قیمت، تاریخ تحویل، سود مشارکت، سود انصراف و جریمه تاخیر به صورت روزشمار ساماندهی و یکسان شده است. در یک مورد تاریخ تحویل فوری 10 روز با جریمه تاخیر قابل توجه 5/3 درصد پیش بینی شده که به نفع مشتری است. فروش قطعی حداکثر سه ماهه است که جریمه تاخیر آن 5/2 درصد است. سود انصراف حداکثر 5 درصد کمتر از نرخ سود مشارکت است.  
    مطابق آیین نامه، فرم قراردادهای فروش خودرو بین مشتری و خودروساز استاندارد شده و درج مشخصات خودرو، قیمت، نرخ مشارکت، جریمه تاخیر در تحویل، رنگ، تاریخ تحویل به هفته، لیست وسایل جانبی و آپشن الزامی است. کنترل هنگام تحویل خودرو به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و در صورت وجود ایراد احتمالی اگر مرتفع کردن آن موجب کاهش ارزش قیمتی شود خودرو تعویض خواهد شد. این آیین نامه حتی درباره فضای فیزیکی، میزان مهارت نیروی انسانی و موارد دیگر نیز امتیازات تشویقی برای نمایندگی فروش در نظر گرفته است. رسیدگی به شکایات 20 روزه است و عرضه کننده موظف است قبل از فروش خودرو در هر استان به راه اندازی حداقل یک نمایندگی خدمات پس از فروش در همان استان اقدام کند. بر اساس این آیین نامه Test Drive (رانندگی قبل از خرید) اجباری نیست اما برای نمایندگی فروش امتیاز تشویقی محسوب می شود. 
    در همین آیین نامه بحث میزان پیش فروش (که در گذشته باعث نارضایتی های بسیاری هنگام تحویل می شد) و همچنین مکانیسم قیمت گذاری نیز آمده و اتفاقا نوع مکانیسم، آزاد شدن قیمت خودرو را در پی دارد، یعنی خودروساز اجازه دارد در فروش فوری (10 روزه) قیمت را یک درصد کمتر از بازار اعلام کند. در فروش قطعی نیز قیمت 3درصد زیر بازار خواهد بود. بدین ترتیب گرچه با قیمت گذاری توسط کمپانی احتمال افزایش قیمت با توجه به شرایط روز همچون نرخ ارز و تورم وجود دارد اما سقف مشخصی است که با اهرم بازار تعیین می شود و این حق هنگامی به خودروساز داده می شود که وضع فروش خود را سامان دهد.
 وزیر قطعا سخنان زیردستان خود را شنیده است که می‌گویند: «عمده شکواییه های ارجاع شده به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو در بخش خدمات فروش، نحوه فروش، پیش فروش و تعیین مدت زمان تحویل پیش فروش است و به همین منظور بخش خدمات فروش به عنوان بخشی از حقوق مصرف کنندگان خودرو مغفول مانده است.» حالا او فراتر از وزیران قبلی می‌خواهد دولت دخالتی در تنظیم بازار خودرو نداشته باشد. شاید ابلاغ آیین نامه فروش راه خوبی باشد که ضمن در اختیار گذاشتن حق قیمت گذاری توسط خودروساز (3 درصد زیر قیمت بازار در فروش قطعی) که طبعا در ابتدا با توجه به قیمت‌های خاکستری افزایش اندکی خواهد داشت، در ادامه بتواند حقوق خریداران خودرو را نیز تضمین کند. این موضوع هم‌اینک در خدمات پس از فروش موجود است چرا نتوان در خدمات فروش ایجاد کرد؟

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    155 5
    یعنی الان در قبال خودرو ساز ها ظلم شده؟یعنی ازین گرون تر بدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حسین IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    129 5
    آخر این چه طرز تحلیل کردن است ، بجای این اعتراض به کمترین کاری که دولت برای حمایت از مصرف کننده فلک زده می کند ،لااقل بگویید اگر بازار مانند کالای خانه تا حدودی رقابتی باشد هیچ کس رغبتی به خرید ماشین های تولیدی داخل با این وضعیت اسفناک ندارد.
  • موسوی CH ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    160 4
    درست خودرو پرتقال نیست . ولی آقای نگارنده به نظر شما همین که دولت از حضور شرکتهای خارجی جهت واردات خودرو های ارزان قیمت جلو گیری میکند . تا دو شرکت ناموفق ایرانی بتوانند . محصولات بی کیفیت خود را به مصرف کننده ایرانی با بالا ترین قیمت عرضه کنند . پرتقال بودن خودرو ایرانی مئ نظر دوستان نیست
  • بدون نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    116 3
    همه درست می گویند ولی مردم باید تاوان محصولات بی کیفیت بدهند اگر ما هم مثل کشورهای دیگر عوارض گمرکی را برای ورود ماشین های خارجی هموار میکردیم آن وقت صنایع داخلی مجبور بود کیفیت خودروی داخلی را بالا ببرد یا متضرر شود .قرار نیست خودروسازان همیشه سود کنند اگر در بازار شناور ضرر کنند آن وقت به فکر راه های درست و قانونی برای سود کردن می افتند.آن وقت میشود پرتقالی که هم کشاورز داخلی تولید میکند هم وارد کننده و بستگی به مشتری دارد از کدام پرتقال استفاده کند.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    30 6
    بازار با حرف تشر و زور راه به جای نخواهد برد روی عرضه وتقاضا است. شما اگر بخواهید بازاررا کنترل کنید ابزاری که منتج به سود وزیان تولید کنده می شود باید کنترل کنید . تعرفه خودروهای وارادتی را کم کنید انوقت تقا ضا بازار باعث تعدیل قیمت خودروی داخل خواهد شد. دلیلی ندارد وقتی قیمت خوردوهای خارجی دوبرابر شده قیمت خودروی داخلی افزایش نیابد
  • آقای الف IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    69 3
    اتفاقا آقای وزیر! خودرود از پرتقال هم واجب تر است، وقتی در این کشور کلا چهار خودروساز وجود دارد و فروش خودرو هم رانتی ست، می شود بوئید مردم از کجا خودرو تهیه کنند؟ می شود از سایپا بپرسید مگان را کی ثبت نام کرده است و این تولیدات روزانه مگان چطور به بازار سرازیر می شود؟ می شود قشقشایی و نیسان تینا کی و کجا ثبت نام می شوند که وارد بازار می شوند اما با نرخی چند میلیون گران تر از واقعی؟ چطور یک نمایشگاه دار چندصد تندر 90 در شب عید در اختیارش قرار می گیرد؟ ان هم با رنگ بندی مثل جعبه مداد رنگی! آقای وزیر مافیای دولتی خودرو مثل مافیاهای دیگر در ایران ریشه صنعت و مردم را با هم می خشکاند! کمی به کلمبیا، پرو، شیلی و اینها نگاه کنید. اگر خوب عمل کنیم تازه آینده مان آن است.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    33 5
    یه مقدار هم مشکل از شفاف نبودن شرکتهای زیر مجموعه خودروسازان است مثلا چرا ساپکو و ایساکو و ... در بورس نیستند چرا شفاف گزارش نمی دهند؟
  • دانشجو IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    59 3
    آقا به این میگن دعوای زرگری، به آقایان پیشنهاد میکنم قیمت خودرو وخدمات پس از فروش خودشون رو بادنیا مقایسه کنند تا بدونند که ماشین های داخلی وخارجی هردو ماشینند اما این کجا وآن کجا!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    39 3
    این صحبت شما مال وقتی است که دولت از خودروسار حمایت نکند و ورود خودروهای خارجی آزاد باشد آنوقت است که دولت نباید در قیمت گزاری دخالت کند !! در حال حاضر که دولت راه رقابت با خارجی ها را برای خودروسار بسته تا آنها بتوانند سرپا بایستند !! و هنوز ماشینهای دهه 90 میلادی را در ایران تولید کنند و به خورد ملت دهند !!! حق دارد در قیمت گزاری دخالت کند.
  • ناشناس IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    20 4
    شما از قيمت خاكستري صحبت ميكنيد ولي نميگوئيد اين قيمت خاكستري چه مدت خواهد بود ؟ بنظر ميرسد تنها راه برون رفت از آفت خودرو هاي داخلي آزادي واردات و پائين نگه داشتن تعرفه باشد . خودروساز داخلي هم نبايد ناراحت از اين واردات باشد چرا كه با توجه به قيمت ارز در بازار آزاد ؛خودرو ساز داخلي هميشه مشتري خواهد داشت . و اصولا دولت نماينده مردم است نه نماينده خودرو ساز ؛مشكلات خودرو ساز توسط خود آنها حل خواهد شد . دولت سياست گذاري كند و مردم را ببيند نه خودرو ساز را . ضمن اينكه بعد از حداكثر 6 ماه شما كيفيت خودرو هاي داخلي را خواهيد ديد . كه در حال رقابت با نمونه خارجي اند.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    17 5
    تا زمانی که خودرو سازها دولتی هستند، از نظر من حق با وزیر است. چرا که هیچ نهاد دولتی تولید کننده خوبی نیست. هزینه های بالاسری که دولتی ها در هر کاری دارند، مانع از این است که کالایی با قیمت رقابتی بتواند تولید کند. خودرو سازها را مطابق اصل 44 به بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه تبدیل کنید ببینید وضع چه می شود. فقط باید دقت کرد که مانند سایر بخشها دست شبه دولتیها نیفتد، که از چاله به چاه افتادن است.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    15 13
    اشکال تولید کنندگان ما داشتن نگاه اقتصادی غرب گونه و سود و منفعت های انچنانی را حلال دانستن است که با دیگر زرنگی ها و مخفی کاریه های ایرانی هم همراه شده و همه اش یکجانبه به نفع تولید کننده است. اگر نگاه ملی ، اسلامی و انسانی باشد که باید اینطور باشد بعد ساز و کار کار درست خواهد شد و ما هم همان راهی را خواهیم رفت که احتمالا چینی ها رفته اند.
  • امیر IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    36 3
    تویوتا کمری در بازارهای خارج از کشور مثل امارات،عمان و... با قیمت 12000 دلار عرضه می شود با 5 سال گارانتی همه قطعات. این اتومبیل در سال گذشته با دلار 1000 تومان 12 میلیون و با دلار 1670 تومان 20 میلیون تومان ارزش دارد. حالا این اتومبیل زیبا،مستحکم،کم مصرف و دارای بالاترین استانداردهای جهانی را مقایسه کنید با اتومبیل هایی در همین گروه قیمتی در ایران مثل: پژو پارس ،سمند سورن،پیت حلبی اسمش چیه؟...باور کنید اسمش یادم نمیاد ....آها لوگان! ببینید دولت چه حمایت جانانه ای از این ارابه های مرگ دارد باز هم دوستان ناراضی اند و شاکی که چرا قیمتها پایین است؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    29 1
    تا وقتی از خودروساز با تعرفه 130درصد حمایت میشه و دغدغه بازار فروش و خریدار نداره بر خلاف تممام دنیا قیمتها باید کمتر هم بشه
  • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    26 4
    قیمت تمام شده خودروهای داخلی شامل هزینه تولیدوانواع عوارض و سهم نهاد های مختلف است اگر سهم نهادهای مختلف حذف شود قیمت کاهش می یابد. فکر میکنید چرا قیمت خودروهای صادراتی بعضا نصف قیمت داخلی است.علت دوحالت دارد یا به مصرف کننده داخلی ظلم میشود یا به خارجی ها باج میدهیم وارزانتر از قیمت تمام شده میفروشیم.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    32 3
    ببین اقا رسول که مقالهات یکجاننبه حمایت کردی از خودروسازا!ببین معنی نداره خدرو براساس قیمت بازار عرضه بشه چرا مثلا وقتی خودروساز همین 206 تولیدش کم شده یا می خواد گرون کنه فروشش رو می بنده مردم باید جورش بکشند؟عرضه رو کم میکنن و از ان طرف مردم باید از جیبشون بپردازند به خودروساز؟سازوکار دلالی هم وقتی از بین میره تنوع وتعرفه ازاد بشه مثلا 206 تولیدش کم شد رقیبی داشته باشه بعد من به شما میگم دلالی از بین میره...دلیل تمام این مشکلات در خود المان که غول خودروسازیه برای واردات محصولات دیگر کشورها تعرفه نذاشتند بلکه بازار مملو از تنوع با قیمت ها واقعی (نه 130درصد تعرفه)حالا بنز تولیدش کم بشه میره ب ام و می خره دیگه مصرف کننده که نباید چوب بازار انحصاری بخوره
  • درشکه IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    51 4
    واقعا برای نویسنده این مطلب متاسفم. بازارو کلا دادن به دو تا خودرو ساز تا خودروی ...... تحویل مردم بده ، آخه کدوم بازار شبیه ایرانه ، کجا 130 درصد گمرکی و .... اینجور چیزا هست ، مطمئن باش اگر یه روز همه چیز دست خودرو سازای ایرانی باشه تنها چیزی که رشد می کنه قیمته . قیمت
  • بدون نام IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    1 1
    يك تحليل گر اين نظرات خوانندگان را كه نظر حداقل 99% مصرف كنندگان است بررسي كنه و شفاف سازي كند. قانون تعرفه صد در صدي واردات خودرو را مجلس تصويب كرده و اگر به زيان مصرف كننده يعني مردم ايران باشد مقصراست. تازه بنا به گزارشات همين خبر انلاين عزيز، خودرو وارداتي در كشور بيش از سيصد درصد گرانتر عرضه مي‌شود!!!!!! ما بقي اين قصه را ....