روابط سرد و درهم تنیده صنعت خودرو ایران با رنو به پایان رسیده است؟

رسول شقاقی: پیمان کارگر دو سالی هست که در ایران به سر می‌برد. مدیرعامل رنوپارس و رئیس اجرایی رنو در ایران. او دیشب میزبان برنامه‌ای بود که نه 8 خودرو پارک شده در ورودی مکان برگزاری برنامه که همه بر پایه پلت فرم لوگان بودند و نه میهمانان متنوع آن به اندازه خود مراسم اهمیت نداشت. حتی سخنان کارگر وقتی با طعنه در مورد رقبای خارجی سخن می گفت و از ckd کاری و ارائه خودروهای قدیمی «بعضی‌ها» انتقاد می‌کرد نیز چنگی به دل نمی‌زد. سوالات مهم‌تری بود که او باید پاسخ می‌داد.

 یک هفته، سه هفته
  مدیرعامل رنوپارس در روزی که از نهایی شدن قرارداد ساندرو و پیکاپ خبر داد و گزارشی از آنچه شده و آنچه خواهد شد می‌داد با سوالات متفاوتی نیز مواجه شد. سوالاتی که به اصل این برنامه تبلیغاتی برمی‌گشت؛ اینکه نظر رنو فرانسه در مورد بازار ایران چیست، اینکه آیا دولت فرانسه به عنوان سهام‌دار رنو برای بازار ایران چه نظری دارد، اینکه تبادلات قطعات و مباحث مالی بعد از تحریم‌ها چه تغییری یافته و آیا رنو قصد سرمایه گذاری بیشتر به عنوان اثبات مدعای شراکت استراتژیک را دارد، بخشی از سوالاتی بود که در کنار اخبار مدل‌های مختلف خودرو بیان شد.
 شاید از همین‌رو کارگر از سایت‌های مختلف خودروسازی رنو در کشورهای مختلف مثال زد و داخلی سازی را سیاست اصلی رنو در در کلیه شعب خود دانست. او حرف‌های بیشتری هم داشت وقتی گفت اگر یک هفته در فرانسه و سه هفته در ایران هستم به این دلیل است که آنجا نیز باید فشار آورد تا کار پیش رود. وی سخنان کارلوس گون مدیر ارشد رنو-نیسان را در آمریکا یادآوری کرد که تاکید کرده بود رنو در ایران می‌ماند. او گرچه گفت به مدیران ارشد رنو شک ندارد ولی با اشاره به مشکلات اقتصادی اروپا یادآوری کرد «رنو بعضی کشورها را از لیست اولویت خارج کرده اما من باعث شدم ایران فعلا اولویت داشته باشد.» وی بارها رنو را شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران خواند و در مورد تحریم‌ها به چند ملیتی بودن رنو و حضور آن در کشورهای مختلف که باعث تسهیل انتقالات پولی و قطعه می‌شود اشاره کرد و نقش دولت فرانسه در رنو را به عنوان سهام‌دار و نه تصمیم‌گیر نهایی مطرح کرد.   
 او غیر مستقیم به پژو تاخت و در شرایطی که از سخت شدن شرایط کار در ایران می‌گفت با زیرکی رنو را جایگزین هر خودروسازی که به بهانه تحریم قصد خروج از ایران را دارد خواند تا این فکر که کل برنامه دیشب برای گفتن همین جمله است را پررنگ‌ کند. میهمانان متنوع صنعت خودرو کشور و مقامات دولتی و بازرگانی نیز شاید تاییدی بر برنامه‌های رنو بود. با اینحال خبرنگاران آن قدرها از پیشرفت پروژه‌های خودرویی راضی نبودند. آنها بار دیگر از حرکت کند برای عرضه مدل‌های جدید بر اساس قرارداد انتقاد کردند. انتقادی که البته یکی از دل‌مشغولی‌های کارگر نیز هست آنجایی که گفت «من فقط در سرعت انجام کارها شک دارم.»
 گزارش محصول
 قرارداد ساندرو و پیکاپ تندر نهایی شده است. داستر در مرحله پایانی مذاکرات است. ساندرو سه ماهه چهارم 2013 یعنی پاییز سال آینده وارد بازار خواهد شد. پیکاپ تندر زمستان امسال با ظرفیت بار 800 کیلوگرم عرضه خواهد شد. فیس لیفت تندر پارس خودرو از تیر وارد بازار می‌شود. فیس لیفت تندر ایران خودرو از 2014 وارد بازار می‌شود. داستر نیز از 2014 در بازار عرضه می‌شود. ون تندر در دست بررسی است. این خلاصه‌ای از وضعیت خودروهایی بود که بر پایه پلت‌فرم x90 باید توسعه یابند. بعضی از آنها در کشورهای دیگری که خط تولید لوگان وجود دارد علاوه بر تولید، به مرحله فیس‌لیفت نیز رسیده‌اند. در ایران اما فقط فیس‌لیفت داخلی تندر90 که بیشتر شامل صندوق عقب این خودرو می‌شود بزودی وارد بازار خواهد شد. بقیه موارد در برنامه قرار دارد. شب گذشته خبرنگاران در مورد زمان دست‌یابی به این اهداف شک داشتند اما خیل زیاد میهمانان نشان می‌داد بالاخره رنو در صنعت خودرو ایران پذیرفته شده است. آیا این به معنی تسریع امور است؟ قائم مقام سایپا، معاونت کیفی سایپا، رئیس اتاق بازگانی تهران، انجمن‌های سازندگان قطعات خودرو، خودروسازان و خدمات پس از فروش، مدیرعامل پارس خودرو، مدیرعامل توتال، معاون تندر90 ایران خودرو، عضو هیات مدیره ایران خودرو، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بخشی از میهمانان بودند. شاید کارگر حالا می‌تواند امتیازات بیشتری از رنو فرانسه بگیرد هرچه باشد روابط سرد و درهم تنیده صنعت خودرو ایران با رنو به پایان رسیده و از سویی با خروج رقبا راه برای آنها بیشتر باز شده است.
 /3131
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    22 42
    کشور قحطه از فرانسه ماشین میارید؟
    • شیرازی EU ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      15 8
      برات متاسفم که اینجور فکر میکنی.ماشین های فرانسوی هنوز هم یکی از بهترین خودرو های دنیا هستندو حتی کیفیتشان از هیوندای و کیا که به ظاهر خوب هستند بهتر هست و حداقل ایمنیشان یورو 4 هست که هنوز خودرو های کره ای نتونستند به این ایمنی برسند.نکنه توقع داری که خودرو که با جان مردم سر و کار دارد رو هم از چین وارد کنن؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      13 2
      پ ن پ میخوای برن از چین بیارن تا یه ترمز که زدی به جای توقف با چندبرابرسرعت بری زیر تریلی له بشی مثل هوو هایی که قبلا وارد کردن فرانسه یکی از بهترینها در صنعت خودروسازی هست ،یادش بخیر اولین پژوها ،چه کیفیتی داشتن هنوزهم با کمترین مشکل دارن کار میکنن
    • بدون نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
      3 8
      درسته که صنعت خودروسازی فرانسه در جهان در رده‌های بالا نیست، ولی در شرایط کنونی چاره‌ای نیست. حتی پژو هم حاضر به همکاری و سرمایه‌گذاری نیست. می‌ماند رنو که حاضر به سرمایه‌گذاری شده است. البته اگر مدیران و مسئولان صنعت خودروسازی بتوانند با شرکت‌های آلمانی یا ژاپنی به توافق برسند خیلی خوب است ولی در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
      4 0
      یورو 4 برای مصرف سوخته، N-Cap برای ایمنیه، شیرازی جان
  • بدون نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    5 6
    اقای رنو خیالتو راحت کنم اگر پژو اینجوری کجدهنی به ایران خودرو نمی کرد مطمئن باش یه تار مو پژو مسئولین و ذینفعان ارتباط با پژو با 100 تای رنو عوض نمی کنند و بعدم خودروسازی فرانسه در بازار دنیا وزنه ای نیست فقط در بازا انحصاری با 130 درصد تعرفه و دلار حدود 2000 تومن این قیمتها بفروش می رسه و الا ...
  • حسين DE ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    10 3
    لطفا يك نكته فراموش نشود. ساندرو يك ماشين سأخت روماني است كه جزء ارزانترين و بي كيفيت ترين ماشينهايي است كه در آلمان عرضه ميشوند اما ظاهرا ما چاره اي ديگر ندا ريم.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
    14 0
    باز فرانسه بهتره وگرنه از چین لگن میارن به قیمت ماشین فرانسه !