جرمی کوربین در میزگردی درباره خاورمیانه در مجلس اعیان انگلیس گفت: بر اساس مقررات بین‌المللی ایران حق دارد برنامه هسته ای غیرنظامی خود را برای تولید انرژی داشته باشد و این حقی قانونی و مشروع است.

ایرنا خبر داد:

یکی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس تاکید کرد: برخورداری از برنامه هسته ای غیرنظامی بر اساس قوانین و مقررات بین المللی حق مشروع ایران است.

جرمی کوربین که شب گذشته در میزگردی درباره خاورمیانه در مجلس اعیان انگلیس سخن می گفت، افزود: ایران از سال ها قبل عضو پیمان عدم اشاعه هسته ای بوده و بارها نیز بر اجرای تعهدات خود بر اساس این پیمان و دیگر قوانین و مقررات بین المللی تاکید کرده است و بر اساس همین مقررات ایران حق دارد برنامه هسته ای غیرنظامی خود را برای تولید انرژی داشته باشد و این حقی قانونی و مشروع است.

وی در این میزگرد که به ریاست لرد احمد از اعضای مجلس اعیان انگلیس برگزار شد، گفت: ایران همچنین طی 10 سال اخیر با تهدیدات زیادی از سوی اسراییل، آمریکا و برخی قدرتهای غربی مواجه بوده است که این تهدیدات پس از حمله نظامی به عراق و افغانستان تشدید شد. بنابراین ایران نگرانی های مشروعی نیز در مورد امنیت خود دارد و همه ما باید به این نگرانی های ایران در هر مذاکره ای توجه کنیم.

جرمی کوربین در ادامه سخنان خود اظهارداشت: البته من به عنوان نایب رییس سازمان مدنی مبارزه برای خلع سلاح هسته ای و کسی که سال هاست در راه خلع سلاح فعالیت می کند، کلا با بحث هسته ای مخالفم چون معتقدم که انرژی هسته ای برای محیط زیست خطرناک می باشد.

وی گفت: پیمان عدم اشاعه هسته ای یک سند بسیار مهم برای کاهش خطرات هسته ای است به شرط اینکه همه کشورها از جمله کشورهای دارای سلاح های هسته ای به تعهدات خود در چارچوب این پیمان عمل کنند.

این نماینده مجلس عوام انگلیس از اجازه ایران به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای اش از جمله از سایت در حال ساخت در نزدیکی قم استقبال کرد و گفت: با توجه به همکاری های سازنده ایران باید بحث تشدید تحریم ها علیه ایران پایان یابد.

وی در مورد طرح خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای گفت: این طرح بسیار خوبی است و همه نیز از آن حمایت می کنند ولی مشکل اصلی در این اینجاست که شما در خاورمیانه اسراییل را دارید که دارای زرادخانه سلاح های اتمی است و پیمان عدم اشاعه هسته ای و دیگر معاهدات بین المللی را امضا نکرده است.

کوربین تاکید کرد: غرب باید به جای فشار بر ایران، به اسراییل فشار بیاورد و آن را خلع سلاح کند، اگر چنین کاری انجام نشود، این خطر وجود دارد که کل منطقه با ناامنی و بی ثباتی مواجه شود و این شرایط باعث می شود که کشورهای دیگر خاورمیانه هم برای حفظ امنیت خود و مقابله با تهدیدات موجود به فکر تولید و یا خرید سلاحهای هسته ای باشند.

وی افزود: با توجه به تجربه عراق و افغانستان، غرب باید به تهدید، بمباران و تجاوز پایان دهد، چرا که این اقدامات هیچ نتیجه ای جز بی ثباتی، ناامنی بیشتر و کشتار و آوارگی مردم به دنبال نخواهد داشت. "گفت و گو و مذاکره بهترین راه برای تقویت صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه و اجرای طرح خلع سلاح هسته ای در آن منطقه است."

"ویجی مهتا" از روسای سازمان غیردولتی مبارزه برای خلع سلاح جهانی دیگر سخنران این میزگرد بود که شرایط منطقه خاورمیانه را شرایطی حساس توصیف کرد و گفت: اسراییل در حال حاضر 200 کلاهک هسته ای دارد و طی سال های گذشته با پیروی از سیاست ابهام و مخفی کاری هرگز فعالیت هسته ای خود را علنی نکرده است.

وی افزود: غرب در حال حاضر ایران و فعالیت های هسته ای آن را به عنوان یک تهدید و خطر علیه ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه معرفی می کند، در حالی که اگر از زاویه نگاه ایران به موضوع نگریسته شود، این اسراییل است که با برخورداری از زرادخانه هسته ای خطر واقعی علیه ثبات منطقه به شمار می رود.

وی با اشاره به موضع گیری های متقابل کشورهای غربی و ایران درباره مسائل خاورمیانه و موضوع هسته ای گفت: تنها راه حل نزدیک کردن مواضع دو طرف و حل بن بست موجود، مذاکره و تعامل و گام برداشتن در راه اعتمادسازی متقابل است.

مهتا افزود: ایران حق برخورداری از برنامه هسته ای صلح آمیز و غیرنظامی را دارد، اما باید در این زمینه هم شفاف عمل کند و همچنان به ادامه بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای خود متعهد باشد.

وی ضمن انتقاد از سیاست ها و عملکرد رژیم اسراییل گفت: اسراییل باید در مورد فعالیت های هسته ای خود و زرادخانه اتمی اش شفاف عمل کند و به اقدامات ناعادلانه و غیرقانونی در سرزمین های اشغالی پایان دهد.

این مقام سازمان مبارزه برای خلع سلاح جهانی اظهارداشت: جامعه جهانی همچنین باید اسراییل، هند و پاکستان را به خاطر تعقیب برنامه نظامی هسته ای محکوم کند... در حالی که ما شاهدیم در سال های اخیر فقط ایران، کره شمالی و سوریه بوده اند که محکوم شده اند. تلاش ها برای به حاشیه راندن این کشورها باید فورا پایان یابد.

"عادل درویش" یک روزنامه نگار عرب مقیم انگلیس نیز که عمدتا از سیاست های رژیم صهیونیستی حمایت می کند، در این میزگرد گفت: تشدید تحریم ها علیه ایران اجتناب ناپذیر است تا آن کشور پیشنهادات موجود بر روی میز مذاکرات را بپذیرد. البته تحریم ها باید هوشمندانه طراحی شود تا مقامات ایران را هدف قرار دهد و نه مردم عادی را.

وی افزود: هیچ کس به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست ولی باید فشارها بر رژیم افزایش یابد تا رفتارش را تغییر دهد.

درویش با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به نقض حقوق بشر از کشورهای غربی خواست در مذاکره با ایران بحث حقوق بشر را جدی بگیرند.

تعداد زیادی از حاضران در محل برگزاری این میزگرد به سخنان عادل درویش و بویژه به حمایت وی از سیاست های رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.

چند تن از خبرنگاران بی بی سی از جمله باقر معین، کسری ناجی و ریتا پاین نیز در این میزگرد صحبت کردند که سخنان آنان بیشتر بر مسائل سیاسی داخلی ایران و تاثیر این مسائل بر موضوع هسته ای متمرکز بود.

گفتنی است که محمد صاحبی دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن سخنران اصلی این میزگرد بود که در سخنان خود ضمن تشریح سیاست هسته ای کشورمان،تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با برخورداری از زرادخانه سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاحهای اتمی بزرگترین خطر و تهدید در منطقه خاورمیانه به شمار می رود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =