مدیر کل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سطح سواد مردم در مورد سلامت روان بسیار پایین است و اکثر افراد دارای اختلالات روانی از بیماری خود خبر ندارند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 'عباسعلی ناصحی' افزود: وزارت بهداشت هنوز آمار دقیق شیوع این بیماریها را ندارد و قرار است آمار آن تا آخر امسال آماده شود.

وی با بیان اینکه به طورکلی 85 درصد بیماران روانی در کشورهای توسعه نیافته از بیماری خود خبر ندارند، خاطر نشان کرد: طرح آمارگیری کشوری از این بیماریها که قرار بود تا آخر سال 90 به اتمام برسد، تمام نشده و احتمالاً تا آخر امسال نتایج آن مشخص می‌شود.

مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، تصریح کرد که کار میدانی آمارگیری از شیوع اختلالات روانی تمام شده است و اکنون در مرحله آنالیز داده ها هستیم به همین علت هنوز میزان شیوع این بیماریها در کشور به طور دقیق مشخص نیست.

وی تاکید کرد مسئله مهم این است سطح سواد مردم درباره سلامت روان در کشور بسیار پایین است و بسیاری از افرادی که دچار اختلالات روانی هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و اگر خبر دارند هم نمی‌دانند که این اختلالات قابل درمان است و نمی‌دانند که باید به کجا مراجعه کنند.

ناصحی ادامه داد: مسئله نگران کننده دیگر این است که هنوز عده زیادی از مردم تصور می‌کنند که اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و وسواس حاصل تأثیر جن و دعاست و اعتقاد به این خرافات متأسفانه در تعداد قابل توجهی از مردم وجود دارد.

وی افزود: به همین علت عده زیادی از افرادی که به اختلالات روانی مبتلا می شوند برای درمان نزد فالگیر، دعانویس و جن گیر می‌روند و با مراجعه به این افراد بی صلاحیت بیش از پیش سلامت خود را به خطر می‌اندازند در حالی که اختلالات روانی عمدتاً ناشی از مشکلات جسمی در فرد است و باید درمان پزشکی شود.

مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت افزایش سطح آگاهی مردم در این زمینه را کار مهم رسانه ها دانست و گفت: این وظیفه‌ای است که نه فقط وزارت بهداشت بلکه به عهده دستگاههای متعدد مرتبط در کشور از جمله صدا و سیما و مطبوعات است.

وی افزود: البته برای ارتقای سطح سواد سلامت روان مردم به زودی کمیته سلامت روان، آموزش و رسانه در وزارت بهداشت تشکیل می‌شود که سیاستگذاری و برنامه ریزی در این زمینه را عهده دار می شود.

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    23 0
    تا وقتی قیمت ویزیت مشاوران و روانشناسان بالاتر از توان مالی اکثر مردم باشه (با توجه به اینکه تعداد جلسات هم معمولا زیاده) و بیمه هم به اون تعلق نمیگیره، اوضاع همینطور می مونه
  • بدون نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    22 0
    بیشتر ایرانیان دارای اختلالات روانی و روحی اند یکی اش خودم هستم
  • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    13 0
    هم هزینش زیاده و هم نمی دونی به کدوم مشاور متخصص مراجعه کنی که تجربش کافی باشه.اگه کسی هم بفهمه که به روانشناس مراجعه کردی اعتبارت زیر سوال میره و انگ بیمار روانی بهت میخوره در صورتی که مثلا افسردگی مثل سرماخوردگی خیلی شایعه.خیلی از درمان ها هم دارویی است و نمیدونی چه قدر ممکنه عوارض و وابستگی ایجاد کنه. خلاصه اما و اگر های زیادی در این مورد وجود دارد و نیاز به اقدامات عملی مناسب میباشد نه این که صورت مسئله را پاک کرده و بگوییم که ما مشکلات روانی خیلی کم در جامعه داریم.
  • شیسب IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    2 0
    کاش من هم خبر نداشتم به نظر من بد ترین حالت اینه که خبر داشته باشی ولی ندونی چه خاکی تو سرت بریزی