ایسنا نوشت:

رييس كل بانك مركزي در مورد وضعيت نرخ ارز و طلا با اشاره به نوسانات قيمت‌ آن‌ها طي چند روز اخير، پيش بيني كرد كه نرخ‌هاي دلار و طلا طي روزهاي آتي در بازار كاهش يابد. وي همچنين در مورد نرخ رسمي دلار تصريح كرد: حتما سياست تثبيت نرخ ارز را داريم اما مفهوم آن،‌اين نيست كه نرخ ارز را بر روي يك رقم قفل كنيم.

محمود بهمني در مورد موضوع نرخ ارز در فاز دوم هدفمندي‌ يارانه‌ها عنوان كرد: موضوع نرخ ارز ارتباطي به هدفمندسازي يارانه‌ها ندارد.

وي ادامه داد: صحبت‌هايي در مورد پايين آوردن آن بود كه تسهيلات ارزي صادركنندگان را هم يك درصد پايين آورديم اما در شرايط فعلي تصور نمي‌كنيم آن را تغيير دهيم.

بهمني با تاكيد بر اينكه حتما سياست تثبيت نرخ ارز را داريم، در اين مورد توضيح داد: متنها مفهوم تثبيت نرخ ارز اين نيست كه بر روي يك رقم قفل كنيم. ثبات نرخ ارز يعني اين نرخ جهش‌هاي بالا و پايين را نداشته باشد. يعني روي يك روندي باشد.

بهمني در مورد تاثير مذاكرات بغداد بر روي بازار ارز ايران عنوان كرد: ‌مثلا روز شنبه هفته جاري نرخ دلار در بازار 100 تومان افزايش يافت و سكه طلا هم 50 هزار تومان افزايش قيمت داشت اما روز بعد آن، قيمت دلار و سكه كاهش يافت. اگر كسي بخواهد اين‌ها را بگويد اثر رواني ايجاد مي‌كند.

 

رييس كل بانك مركزي تصريح كرد: مسائل سياسي و اثر رواني روي قيمت ذاتي اثر نمي‌گذارد. مثلا اگر كسي سكه طلا را بردارد و به آن طرف آب ببرد باز هم با همان ميزان قبلي از او آن سكه طلا را مي‌خرند و آن قيمت تغيير نكرده است. اين ها تماما ناشي از عوامل رواني، مسائل سياسي و اين كه مردم بخواهند وارد بازار شوند و طلا بخرند يا اينكه برعكس آن؛ يعني نگران باشند و طلاي خود را بفروشند است.

وي تصريح كرد: تصور من اين است كه باز هم بايد اين قيمت‌ها پايين بيايند.

خبرآنلاین می افزاید، رییس کل بانک مرکزی دو روز پیش در گفتگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی در موضعی متفاوت گفته بود:قیمت کدام کالا پایین آمده که دلار هم ارزان شود؟/نرخ دلار پایین نمی ماند، منتظر نمانید.

امروز هم تا این لحظه قیمتها در بازار ارز تهران در حال صعود هستند.(اینجا)

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 217008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    55 0
    فکر کنم از صحبت قبلی ایشون مبنی بر "شناور بودن قیمت ارز و عدم توانایی برای کنترل قیمت ارز" یک هفته هم نمیکذره. آخرین بار هم که ارز رو با کالا مقایسه کردن و گفتن چون تو سایر اجناس افزایش قیمت ارز هم باید افزایش داشته باشه! فکر نمیکنم کسی پیش بینی های ایشون رو مبنای کارش قرار بده.
    • بی نام PL ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
      41 0
      تو ایران چیزی گرون بشه پایین نمیاد الان چند دهه است که تجربه کرده ایم نیاز به بیان اقای رئیس هم نبود
  • بدون نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    63 0
    وقتی رییس کل بانک اینطور اظهار نظر می کند وسپس تغییر موضع می دهد .چگونه باید انتظارآرامش دربازارهای ارز طلا مسکن وغیره رو داشت.؟؟
  • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    67 1
    به نظر شما رییس بانک مرکزی کشورهای دیگه هم همین قدر مصاحبه میکنند یا بیشتر عمل میکنند؟
  • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    32 2
    اگه به مصاحبه استاد بهمنیه الان باید دلار بیاد پایین ...
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    35 1
    آقا چرا مسئولان ما اینجورین ؟ بابا 2 روز سر حرفتون نمیتونین بمونین ؟ حالا خدا رو شکر 1 بار در جهت مثبت صحبت فرمودن
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    43 2
    حالا که کار خودت رو کردی میگی باید ارزون شه ؟ واقعآ که
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    44 2
    نباید ارزون شه باید ارزونش بکنیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد استاد ..
  • دلواپس IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    23 1
    اینها دلار و به خاطر گران کردن فلزات به خصوص مس و میله گرد و طلا بالابردند و نمیفهمند که بازاریان هم کالا را با همان دلاری میزنند که انها سکه های خودشان را حساب میکنند و هنوز دلار دولتی و ازاد را به هم نزدیک نکردند تا رانت خوری کمتر شود و سوء استفاده گری بازاریان محو شود الانه برای فروشندگان تولیدات داخلی و خارجی ندارد همه دلار 1800 را میشناسند / این بهمنی بیاد یه دفعه واحد پول و دلار کنه دیگه به نظر اقتصاددانان برتر این گرانیهای اخیر 60 درصدش به خاطر نوسان ارز است و 40 درصد ان به خاطر هدفمندی که تازه بیشتر ان به خاطر هیاهوی خودمان است
  • امیر IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    23 1
    واقعا گل گفتی.نباید ارزون بشه باید ارزونش بکنید استاد مردومو چی فرض میکنید شماها. . .
  • آینده دان IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    4 2
    هفته آینده فنر جمع شده دلار آزاد خواهد شد
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    5 0
    برگردیم به همان دینار طلای قدیمی خودمان هم ملی است هم مذهبی هم این که هر روز بالا و پایین نمیشه
  • روح اله حیردی IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    7 0
    لطفا یکمی هم به فکر مردم و قدرت خریدشون باشید. همه ی کالاهایی که ما میخریم با دلار در کشور سنجیده میشه از طرفی پولی (حقوق) که میگیریم به ریال حساب میشه. حقوق و دستمزد اداره کار چقدر تغییر داشته که شما انقدر روی قیمت دلار مانور میدین؟؟ چرا انقدر تورم و گرانی در کشور به شدت افزایش پیدا میکنه ؟؟یا فکری در این زمینه بکنید یا اینکه میز ریاست رو به کسی که توان اداره مالی کشور رو داشته باشه واگذار کنید. با امید اینکه وضع کشور سامان پیدا کنه، با صلوات بر محمد و آل محمد
  • امیدوار IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    4 0
    یکی به ما بگه تثبیت یعنی چه؟که اینها می خواهند تثبیت کنند اما قفل نکنند.
  • بي نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    5 0
    آقا من دارم به پيام گذاشتن تو اين سايت معتاد ميشم.