۰ نفر
۵ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۳

جدیدترین نسخه سیستم‌عامل مایکروسافت با نام ویندوز7 به بازار عرضه شد. غول دنیای نرم‌افزار امیدوار است با عرضه ویندوز7، خاطره تلخ محصول نه‌چندان موفق ویندوز ویستا را به فراموشی بسپارد

محبوبه عمیدی: پنج‌شنبه گذشته، جشن ورود رسمی ویندوز 7 به بازار آمریکا و چند‌ کشور اروپایی با حضور مدیران و کارکنان مایکروسافت برگزار شد تا پس از سه‌سال، نسخه نهایی آن به کابوس سیستم عامل ویستا برای مایکروسافت و کاربرانش پایان دهد. بر خلاف ویندوز ویستا که شروع خوبی نداشت و تلاش‌های شرکت مایکروسافت هم برای بهبود این سیستم عامل و تغییر نظر کاربران نسبت به آن به جایی نرسید، ویندوز 7 از ابتدا با اقبال فراوانی روبرو شد. نه تنها آخرین نسخه آزمایشی آن توسط حدود 8 میلیون نفر در سراسر جهان دانلود شد و مورد استفاده قرار گرفت، بلکه در حال حاضر بنا به اعلام سایت آمازون، شمار نسخه‌هاى پیش‌فروش شده این سیتم عامل تنها طی 8 ساعت اول عرضه آن، از کل حجم تقاضا برای پیش‌فروش ویندوز ویستا بیشتر بوده است.

البته احتمالا قسمت عمده‌ای از این استقبال از عدم رضایت کاربران از ویستا ناشی می‌شود. ویستا از نظر عملکرد و سازگاری با بسیاری از ابزارها با مشکلات فراوانی روبرو بود و حساسیت زیاد آن از لحاظ امنیتی هم بسیار‌دست و پاگیر شده بود، به همین دلیل نتوانست اعتماد کاربران را جلب کند، هنوز هم حداقل دو سوم کامپیوترهای موجود در شرکت‌ها از نسخه قدیمی ویندوز ایکس‌پی به جای آن استفاده می‌کنند و کاربران خانگى  هم چندان تمایلی به ارتقای سیستم‌شان نشان نداده‌اند.

با این حال ویستا مزیت‌هایی دارد که مایکروسافت از آنها برای ساخت ویندوز 7 چشم‌پوشی نکرده است، همان امنیت، مقاومت و جلوه‌های زیبای بصری را می‌توان در سیستم عامل جدید جستجو کرد و در عین حال سیستم عاملی سریع‌تر، با عملکردی بهتر و سازگارتر در اختیار داشت.

 تازه‌های ویندوز 7
مایکروسافت تلاش کرده به هر شکل ممکن کار با ویندوز 7 را برای کاربران ساده کند. برای خرید، امکان انتخاب پنج بسته متفاوت نرم‌افزاری از مبتدی گرفته تا حرفه‌ای و خانگی تا شرکتی و نهایی، از 120 دلار/ 119هزار تومان تا 320 دلار/ 318 هزار تومان پیش‌بینی شده و علاوه بر این امکان تهیه بسته فروش فوق‌العاده نیز در هفت روز اول فروش وجود دارد. برای نصب سیستم عامل همان سخت‌افزار قدیمی که برای نصب ویندوز ویستا استفاده شده کافی است (حداقل یک گیگابایت حافظه و استفاده از پردازنده‌اى با سرعت یک گیگاهرتز)، این سیستم عامل به سادگی روی ویندوز ویستا نصب خواهد شد، اما اگر کاربر ایکس‌پی هستید، به یک خانه تکانی کامل نیاز خواهید داشت. البته مایکروسافت امکان خرید کامپیوترهای خانگی جدید را هم با سیستم عامل پیش فرض 7 فراهم کرده است.  

بعد از نصب ویندوز 7 با اتفاق عجیبی روبرو خواهید شد. از بسیاری از برنامه‌ها خبری نیست، از نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای و مدیریت عکس‌ها گرفته تا ابزارهای تقویم، گفتگوی آنلاین و حتی چیزی برای نوشتن نامه‌های الکترونیکی، اگر سیستم عامل را ارتقا داده باشید، باز هم نرم‌افزارهای یاد شده از روی ویستا حذف شده‌اند، البته ویندوز 7 اطلاعات سابق شما را نگهداشته است. با این حال سیستم عاملی که امکان نوشتن یک نامه الکترونیکی را به شما نمی‌دهد، کمی عجیب نیست؟

این امکان وجود دارد که این نرم‌افزارها را به صورت رایگان از وب‌سایت مایکروسافت دانلود کنید، بعضی شرکت‌ها هم مانند دل تصمیم گرفته‌اند نرم‌افزارهای مورد نیاز را به صورت پیش‌فرض روی کامپیوترهای جدید نصب کنند. در مقابل سیستم عامل تازه‌ای در اختیار خواهید داشت که می‌توانید به وسیله آن، تنها با یک حرکت ماوس، محتوای همه پنجره‌های کوچک باز را تماشا کنید و با یک کلیک همه آنها را به صورت کامل باز کنید.

کتابخانه‌ یا قفسه‌هایی مجازی هم برای دسته‌بندی حداکثر 50 پوشه پیش‌بینی شده است. با این کتابخانه به سادگی می‌توانید تمام اطلاعات یک پروژه را در کنار هم نگهداری کنید، از آنها در صورت نیاز پشتیبان بگیرید یا آنها را به اشتراک بگذارید.

در منوی کار یا taskbar علاوه بر این‌که آیکون برنامه‌هاى درحال کار وجود دارد، آیکون‌هایى هم برای دسترسی سریع کاربر پیش‌بینی شده است.

می‌توانید با استفاده از ابزار Snipping Tool قسمتی از صفحات باز، مانند صفحات وب را جدا کرده و براى دوستانتان ارسال کنید.

امکان استفاده از صفحات لمسى هم پیش‌بینی شده و به سادگی می‌توانید مانند دستگاه‌هاى آى‌فون، با لمس دو نقطه از یک صفحه آن‌را بچرخانید، یا صفحه را بزرگ کنید. البته این امکان هنوز نیاز به سازگاری با نرم‌افزارها دارد، در بعضی مانند گالری عکس مایکروسافت به خوبی عمل می‌کند، اما در پیکاسا که متعلق به گوگل است، فقط می‌توانید از قابلیت زوم آن استفاده کنید و هنوز با گوگل زمین هم هم‌خوان نشده است.

ویندوز 7 برای شبکه کردن ابزارها در خانه یا محیط کار هم گزینه خوبی است. شما کافی است تنها یک‌بار و فقط یک کلمه عبور را برای همگی کامپیوترها استفاده کنید تا امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌های مورد نظرتان فراهم شود، به عنوان مثال تماشای عکس‌ها در همه کامپیوترها یا شنیدن فایل‌های صوتى‌ای که توسط شما شبکه شده‌اند.

سازگاری ویندوز 7 با سایر ابزارها و دستگاه‌ها هم از دوربین‌ها گرفته تا تلفن‌های همراه، آی‌پادها، انواع پرینتر و اسکنر بی‌نظیر است. تنها ممکن است چندتایی برنامه قدیمی داشته باشید که هم‌خوانی چندانی با این سیستم عامل نداشته باشند.

باز هم هست. مدیا پلیر (نرم‌افزار پخش چند رسانه‌ای) جدید این سیستم که به زودی عرضه خواهد شد، می‌تواند فایل‌های موسیقی را به انواع ابزارها مانند ایکس‌باکس، قاب عکس‌های دیجیتال و سایر دستگاه‌هایی که با آنها شبکه شده است، ارسال کند.

این سیستم عامل می‌تواند با اتصال هر بخش سخت‌افزاری به آن، اطلاعات دقیقی در مورد مدل ابزار و ویژگی‌های دستگاه در اختیار شما قرار دهد. البته اگر تعداد سخت‌افزارهای متصل زیاد باشد، به نمایش آیکون هر یک اکتفا خواهد کرد.

هنوز هم سیستم عامل 7، ویندوز است. قیمتی بالا و حق کپی‌رایت دارد و هنوز هم برای محافظت از آن باید به سراغ یک آنتی‌ویروس خوب و امکانات دیگر بروید. اما باید گفت سیستم عامل 7 یک ویندوز خوب است، با دنیایی از قابلیت‌های تازه و سازگاری قابل قبول. می‌تواند شما را از سیستم عامل ویستا نجات دهد و یا این‌که تجربه تازه‌ای در اختیارتان بگذارد.

تمام اینها به کنار، یک فرصت فوق‌العاده برای کارکنان مایکروسافت فراهم کرده تا دیگر ناچار نباشند، نگاه‌های شماتت بار خریداران را تحمل کنند. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۵
    0 0
    من که با ویستا راحتم. نمیفهمم چرا بعضیها باهاش مشکل دارند؟
  • تکنو2006 IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۶
    0 0
    بستگی داره انتظارات شما از ویندوز ویستا چی باشه؟