این کتاب اثری است در تاریخ تمدن به زبان ساده و بی آلایش ویژه جوانان که در کنار هر صفحه توضیحات کوتاهی که در حکم عناوین است آمده که با خواندن آن خلاصه بحث به دست می آید.

به گزارش خبرآنلاین، «تاریخ تمدن» نوشته عبدالحسین آذرنگ در 18 فصل کوتاه و گویا و خواندنی از سوی انتشارات کتابدار با قیمت 10 هزار تومان منتشر شد که در حجمی خلاصه و با زبانی ساده اطلاعات مربوط به تاریخ تمدن را در یک جلد با 380 صفحه پیش روی مخاطب قرار داده است.

 

تاریخ تمدن شرح تلاش آدم‌ها در ایجاد تمدن‌های بزرگ بشری و اوج و فرود آنهاست. تالیف کتابی با این حجم درباره تاریخ تمدن شاید از نوشتن کتابی چند جلدی دشوارتر بوده است. آذرنگ شاید در زمینه‌های مختلف تمدن و فرهنگ و زمینه های مرتبط با آن تاکنون ده پانزده هزار صفحه ترجمه کرده است و به نقل از خودش در همین کتاب همه کتاب‌ها و مقاله‌های مهم فارسی در این زمینه ها را نیز دیده است. وی این کتاب را با چنین زمینه مطالعاتی وسیع نگاشته است. نگاه انتقادی آذرنگ در همه بخش­های کتاب حضور دارد و همین سبب شده است تا جذابیت آن بیشتر و بیشتر شود.

 

نوشتن کتابی در حوزه تمدن و فرهنگ ملت­های مختلف از نویسنده‌ای که خود در دو حوزه تمدنی ایرانی و اسلامی زیسته است دشوار است چرا که همواره خطر سوگیری، حتی ناخواسته وجود دارد. اما به نظرم آذرنگ به خوبی این کتاب را به دور از این سوگیری­های احتمالی نوشته است و هر جا که لازم بود به جای داوری و قضاوت به طرح سوال پرداخته است تا خواننده را به مطالعه و تعمق بیشتر وادارد.

 

نکته ظریفی که آذرنگ در مقدمه کتاب ذکر کرده است شاید بهترین توصیف برای مطالعه این کتاب باشد: آشنایی دانشجویان و افراد با مباحث این کتاب و برخی دیگر از مسائل فرهنگی و تمدنی، شاید کمک کند تا عقربه جهت­نمای رشته­های مختلف، قطب اصلی حیات را، که آدمی، شیوه زیست، و آینده اوست، گم نکند و آن را هدف اصلی همه کوشش­هایش قرار دهد. این کتاب را باید بارها و بارها بخوانیم و درباره مباحث آن تعمق کنیم تا شاید بتوانیم عقربه جهت‌نمای‌مان را به درستی تنظیم کنیم.

 

 

تا به حال هر چه در باره تاریخ تمدن منتشر شده بود ، به جز یک استثناء یعنی کتاب تاریخ تمدن محمود حکیمی که آن هم نایاب بود و در نمایشگاه کتاب هم نرسید، از فرنگی ها بود. یعنی اگر جوانی می خواست از زبان یک ایرانی که ملاحظات ایرانیت و اسلامیت را کرده باشد داستان تمدن بشر را بخواند امکانش وجود نداشت.

 

«در آمدی به تمدن، ریشه های تمدن در پیشا تاریخ، تمدن های بین النهرین، تمدن مصری، تمدن ها و خرده تمدنهای حاشیه مدیترانه، تمدن های هندی، تمدن های چینی، تمدن ایرانی، تمدن یونانی، تمدن رومی، تمدن اسلامی، تمدن قاره امریکا، تمدنها و خرده تمدنهای افریقایی، تمدن ها و خرده تمدن های دیگر، پایان سده میانه و آغاز تمدن غربی، انقلاب های دگرگون کننده تمدن غربی، رویدادها و جریانهای تاثیرگذار دیگر در تمدن غربی و تمدن جهانی شده و مسائل آن» از عناوین فصل های کتاب است.

 

 ساکنان تهران برای تهیه این کتاب(در صورت موجود بودن در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =