۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹

آغاز: نگارنده روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد نیستم،اما به دلیل‌ آنکه موضوعی را که می‌خواهم مطرح کنم می‌تواند کاربردی عمومی‌تر داشته باشد و به تمامی حوزه‌های رسانه‌ای و خبری مرتبط باشد، سخنان جناب غضنفری،وزیرصنعت، معدن و تجارت، در نشست تجلیل از خبرگان مطبوعاتی را محملی قرار داده‌ام تا پیشنهادی را مطرح کنم.

چکیده سخنان آقای غضنفری این بود که مطبوعات ،اخبار و اطلاعات غیرصحیحی انعکاس می‌دهند و به خصوص در ماجرای خبر واردات 24 میلیارد دلار کالا غیر دقیق و ناکارشناسانه عمل کردند. این سخنان در جمعی بیان شد که فحول مطبوعات کشور در آن حضور داشتند و البته طبیعی بود که آقای غضنفری به رسم آنکه میهمان برنامه بودند، عملا پاسخی و استدلالی را از جانب روزنامه‌نگاران نشنیدند، ضمن آنکه ایشان بعد از سخنرانی بلافاصله نشست را ترک کردند تا در عمل هم کسی نتواند با ایشان وارد گفت وگو و دیالوگی شود و ماجرا را از منظر رسانه‌ای برایشان رمزگشایی کند.
میانه: اگر بخشی از سخنان آقای غضنفری را بپذیریم که مطبوعات و روزنامه‌نگاران ایرانی در بسیاری از حوزه‌های دچار ضعف و فترت و کاستی‌اند، باید این نکته را هم بپذیریم که روابط‌عمومی‌های نهادها و وزارتخانه‌ها کمتر وارد تعاملی منطقی با روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه‌شده اند. آنها از روزنامه‌نگاران تنها نقل خبر را می‌خواهند و از منتقدان و روزنامه‌نگارانی که سابقه‌ای درازدامن در حوزه‌های خبری خود دارند  روی برمی‌تابند.
منتقد و روزنامه‌نگار از منظر دست‌اندرکاران روابط عمومی فردی است نق‌زن که مدام در حال ایرادگیری است و طبیعی است در چنین وضعیتی کمتر گفت وگو و  همسخنی رخ می‌دهد و نتیجه‌آی مثبت متولد می‌شود. این در حالی است که کار مهم روابط عمومی تبدیل مخالف به منتقد و منتقد به همراه است. البته نه با ابزاری غیر از خبر و تحلیل و عقلانیت. بلکه با منطق و دلیل. به همین دلیل است که در کشورهای توسعه یافته قاعدتا وزیران و مدیرانی که سمت‌های حساسی در حوزه‌های مختلف دارند، سعی می‌کنند دیدار با سردبیران و چهره‌های تحلیل‌‌گر عرصه مطبوعات و روزنامه‌نگاری را در دستور کار روابط عمومی زیرمجموعه خود قرار دهند. در این جلسات که قاعدتا به صرف صبحانه ، ناهار یا شامی ساده همراه است و البته به دور از هر گونه هدیه و کارت و.... که متاسفانه این روزها باب و بلای جان مطبوعات  شده است، مهمترین دیدگاه‌های مدیر در حوزه و موضوع کاری اش با مطبوعات بیان می‌شود و اتفاقا فضایی فراهم می‌شود تا برخی پرسش‌های صریح و بی‌پرده‌ مطرح شود. اگر پاسخ‌ها قانع‌کننده بود، طبیعی است که رابطه‌ای منطقی بین دو طرف شکل می‌گیرد و دیوار سوء تفاهمات برداشته می‌شود، اما اگر سخنان شعاری و تبلیغاتی و به دور از منطق کار خبری باشد،‌ طبیعی است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به نقد و بحث درباره آن بپردازند. چرا که روزنامه‌نگار به تحریر حقیقت برای افکار عمومی تعهد داده است و نه تقلیل مرارت این وزیر و آن مدیر.
انجام: با این توصیفات به نظر می‌رسد آقای غضنفری به جای آنکه از این ماجرا عصبانی شوند و  منتقدان و خبرنگاران را غیر دقیق لقب دهند(حتی اگر حق داشته باشند)، سعی کنند فضا را به سمتی ببرند که اولا روابط عمومی خود را فعال‌تر کرده که با اطلاع رسانی درست و مناسب و به موقع جلوی این شایعات را بگیرند و در ثانی فضایی را فراهم آورند تا خبرنگاران وتحلیلگران شاخص حوزه اقتصاد(در تمامی نحله‌ها و حوزه‌ها از منتقد تا موافق) حداقل ماهی یکبار نشستی با ایشان داشته باشند و ایشان در حضور اهلش، دیدگاه‌های خود را بیان و با انتقال دقیق و صحیح اخبار ، و به زغم خود ،جلوی این گونه شایعات و خبرپراکنی‌ها گرفته شود. این کار می‌تواند در دستور کار دیگر وزیران و مدیران هم قرار گیرد ، چرا که از هر گفت وگویی که در فضایی صادقانه‌ برگزار شود، نتیجه‌اش تولد امری برکت‌خیز خواهد بود.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =