۰ نفر
۵ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۳

شناسایی عوامل تهیه و توزیع مواد مخدر و انهدام شبکه‌ها و باند‌های فعال نیز همواره از جمله اقداماتی است که پی در پی در حال انجام شدن است.

سپیده سعیدی: امروزه توزیع و استعمال مواد مخدر در کشورمان آنقدر گسترش یافته که مراکز آموزشی هم در این میان با بحران توزیع و استعمال مواد‌مخدر مواجه هستند. کشوری که مرزهای گسترده‌ای برای ورود این کالای مرگبار دارد و در این میان تکیه بر نیروی انتظامی برای مهار این آسیب بزرگ اجتماعی امری محال به نظر می‌رسد. شناسایی عوامل تهیه و توزیع مواد مخدر و انهدام شبکه‌ها و باند‌های فعال نیز همواره از جمله اقداماتی است که پی در پی در حال انجام شدن است که البته به نظر رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی سلیمان جعفر‌زاده محار کردن این معضل تنها نباید بر عهده نیروی انتظامی باشد.

به جز نیروی انتظامی بر چه ارگان دیگری می‌توان تکیه کرد تا با توزیع و استعمال مواد مخدر مبارزه کند؟ 
 به نظر من متأسفانه در کشور ما مکانیزم مبارزه با مواد مخدر بسیار اشتباه است و ما داریم به بیراهه می‌رویم. این مبارزه به اقدامی غلط در ایران تبدیل شده است که این راهش نیست. شاید بتوان به جرأت این ادعا را کرد که در باب مقوله مبارزه با مواد مخدر تاکنون نا‌کام بوده‌ایم.

همه ما شاهد اخبار گوناگون درباره شناسایی انواع واقسام باندهای کوچک و بزرگ هستیم.
به نظر می‌رسد همه این تلاش‌ها تنها می‌تواند بخشی از این فاجعه را مهار کند.

 شما می‌گویید این مبارزه تنها به دست نیروی انتظامی کافی نیست، چه راه‌حلی پیشنهاد می‌دهید؟ 
 نیروی انتظامی باید امنیت جامعه را همان طوری که هست حفظ کند. اگر این کار را هم بتواند به خوبی انجام دهد برای جامعه کافی و تحسین‌بر‌انگیز است. همه ما می‌دانیم که ما مبارزه با مواد‌مخدر همواره با مشکل کمبود نیرو مواجه‌ هستیم‌. به نظر می‌رسد که بهترین راه حل آن است که مبارزه با مواد مخدر را به دو بخش تقسیم نماییم. یکی آنکه نیروی انسانی را تقویت نماییم نه از حوزه نیروی انتظامی بلکه با عنوان و تشکیلاتی جدا و دیگر آنکه کاری کنیم که این معضل اجتماعی در تمام دستگاه‌های اجتماعی جدی گرفته شود. چرا که این معضل، معضلی اجتماعیست.

 اما ما ستادی با عنوان ستاد مواد مخدر داریم.
من معتقد هستم که باید فرا‌تر عمل کرد. موضوع نجات یک جامعه بزرگ است که جوانان بسیاری دارد و همه آنها در معرض خطر هستند.

 مثلاً؟
 من پیشنهاد داده‌ام که وزارتخانه‌ای به نام امور اجتماعی داشته باشیم تا به معضلات و آسیب‌های اجتماعی بپردازد و هر آنچه معضل اجتماعی است را هم پاسخگو باشد. این اقدام از عهده چنین وزارتی بر‌خواهد آمد که نه تنها مبارزه را جدی بگیرد بلکه با فرهنگ‌سازی غنی دخالت در ایجاد امنیت به طور نا محسوس نماید.

 آیا در رابطه با مبارزه با مواد‌مخدر خلاء قانونی داریم؟ 
 نه ما در مجلس به اندازه کافی در این رابطه تحقیق و تفحص کرده‌ایم و هیچ خلاء قانونی در این رابطه نداریم و تا‌کنون نیروی انتظامی هم در این رابطه پیشنهادی نکرده است‌ مبنی بر اینکه در قانون خللی داشته باشیم. اگرهم پیشنهادی شود مجلس کاملاً آمادگی آن را دارد که این معضل را حل کند.

شکل‌گیری وزارت امور اجتماعی تا چه اندازه می‌تواند به عملیاتی شدن نزدیک شود؟ 
 همانطور که می‌دانید اعتیاد، فقر، طلاق، کودکان کار و خیابان و. . . . همگی را به عنوان آسیب‌های اجتماعی می‌شناسیم حال چگونه می‌توان یک آسیب اجتماعی را به دست نیروی انتظامی سپرد.

 برای مبارزه و ایجاد امنیت در این رابطه که به نیروی انتظامی نیاز داریم؟
به نظر من باید برای مبارزه با مواد مخدر به دنبال ایجاد نیروی جدیدی برای مبارزه باشیم. نیروهایی که تنها برای این کار آموزش دیده باشند و تنها دغدغه آنها همین باشد. که به دنبال کشف و ضبط مواد باشند به نظر من باید این روال را کاملاً فراموش کنیم و برای این معضل و کمرنگ‌تر کردن آن برنامه‌هایی تازه تدوین کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =