نیروی انتظامی در صدد اجرای طرح‌های جدیدی برای کنترل رفتار افراد با رفتار ناهنجار در جامعه است.

نیروی انتظامی در صدد اجرای طرح‌های جدیدی برای کنترل رفتار افراد با رفتار ناهنجار در جامعه است. پس از اجرای طرح موسوم به امنیت اجتماعی که موفقیت‌ها و چالش‌های متعددی به همراه داشت، مسئولان ناجا تصمیم به اصلاح این طرح گرفته‌اند. رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ دیروز در این خصوص گفت: جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با اراذل و اوباش ادامه دارد و این افراد پس از آزادی مورد کنترل ویژه پلیس قرار می‌گیرند.

سردار علیرضا علیپور، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در رابطه با اراذل و اوباش اظهار کرد: پس از انجام اقدامات سال گذشته پلیس در بحث اراذل و اوباش، این افراد سطح‌بندی شدند و اقدامات شناسایی، کنترل، مقابله و مهار اراذل و اوباش در سطح‌های مختلف انجام شد.

وی ادامه داد: پس از مرحله شناسایی اراذل و اوباش، سطح یک از سوی فرماندهی پلیس امنیت تهران تحت کنترل قرار گرفته‌اند. این در حالی‌است که اراذل سطح دوم از سوی پایگاه‌های هفتگانه امنیت تهران و اراذل سطح سوم تحت کنترل سرکلانتری‌ها و کلانتری‌ها هستند.

وی با بیان این که اراذل سطح یک توسط پلیس مورد کنترل ویژه خواهند بود، افزود: اراذل پس از طی مراحل محکومیت و ‌آزادی، باید شرایط زندگی خود را به پلیس گزارش دهند و تحت کنترل پلیس باشند. پلیس به صورت اتفاقی روزهایی را مشخص خواهد کرد که فرم ویژه شغل، درآمد، نحوه رفت و آمد و غیره، توسط این افراد پر شود.

سردار علیپور با بیان این که اراذل و اوباش حقوق شهروندی را پایمال کرده و کسانی هستند که احساس ناامنی را در جامعه ارتقا می‌دهند، تصریح کرد: حکایت اراذل و اوباش با دیگر مجرمان متفاوت است. در حال حاضر جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با این افراد ادامه دارد و شرایط آن‌ها رصد می‌شود. اگر هم به این نتیجه برسیم که در رابطه با اراذل و اوباش باید طرح جدیدی اجرا شود، حتماً طرح‌های عملیاتی را در برنامه خواهیم داشت و اطلاع‌رسانی این موضوع نیز انجام خواهد شد.

 پیش از این علیرضا افشار معاون امور اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور گفته بود: «رئیس‌جمهوری خواستار ایجاد شرایطی قانونی جهت سخت شدن فضای زندان برای مجرمان حرفه‌ای شده اما شرایط ایجاد چنین فضایی باید توسط سازمان زندان‌ها فراهم شود.»

این در حالی است که حقوقدانان معتقدند اصطلاحی به نام «اراذل و اوباش» که یک عنوان تحقیرآمیز است، در نظام کیفری ایران وجود ندارد، زیرا هدف از مجازات‌های اسلامی، اصلاح مجرمین است و به کارگیری این کلمات در ادبیات حقوق و سیاسی نشانه بی‌اطلاعی برخی افراد از نظام حقوق کیفری اسلامی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =