فرزند شهید مطهری در واکنش به تعبیر یکی از اساتید دانشگاه از اندیشه​های پدرش گفت: وقتی اطلاعات کافی درباره یک موضوع ندارید، چه ضرورتی وجود دارد که درباره آن اظهارنظر کنید؟

به گزارش خبرآنلاين، ابراهیم فیاض در گفت‌وگويی با هفته‌نامه آسمان، به تشريح تفاوت​هاي انديشه شهيد مطهري و شهيد بهشتي پرداخته بود. {گزيده اظهارات وي را اينجا بخوانيد}.
علي مطهري در يادداشتي که در خبرآنلاين منتشر شد، به اظهارات فياض واکنش نشان داد و نوشت: سخنان ايشان، نشان می‌دهد شناخت درستی از آن شهید ندارد و به نظر می‌رسد این مطالب را برای ثبت در گینس بیان کرده است. ایشان قبلاً نیز از این صحبت‌های عجیب و غریب داشته است. مثل آنچه که درباره ملاصدرا گفته بود که ملاصدرا حوزه علمیه را خراب کرد. ایشان در پاسخ به این سؤال که چرا بهشتی حزب تشکیل داد اما مطهری این کار را نکرد، می‌گوید چون آقای مطهری راست محافظه‌کار بود و مخالف تشکیل حزب بود.
گزيده سخنان وي از اين قرار است:
·         شهید آیت‌الله مطهری مخالف تشکیل حزب به‌طور کلی نبودند بلکه مخالف تشکیل حزبی بودند که مؤسسین آن روحانیون باشند. علت این مخالفت هم یک اصل کلی بود که مورد تأکید ایشان و امام خمینی بود و آن اینکه روحانیون در جمهوری اسلامی پست‌های اجرایی دولتی را اشغال نکنند مگر اضطرارا، و حتی در جمهوری اسلامی همچنان در کنار مردم باقی بمانند تا روحانیت قدرت اصلاح دولت‌ها را داشته باشد و از طرفی حزب برای تصاحب قدرت تشکیل می‌شود. ایشان معتقد بودند که فعالیت روحانیت بهتر است در همین قالب جامعه روحانیت و مانند آن باشد. علاوه بر همه اینها آنچه مورد علاقه آن شهید عزیز بود کارهای فکری بود نه کارهای سیاسی مانند تشکیل حزب.
·         عجیب است از آقای فیاض که صرف توهمات خود را به‌ صورت یک نظریه قطعی مطرح می‌کند. همۀ هم دوره‌های شهید مطهری در حوزه علمیه قم بر این مطلب اتفاق نظر دارند که ایشان زمانی که از قم به تهران هجرت کردند یک استاد برجسته حوزه علمیه بودند که طلاب و اقران ایشان می‌گفتند او در آینده مرجع تقلید جهانی خواهد شد و امام خمینی از رفتن شهید مطهری به تهران ناراحت شدند و برخی مراجع وقت نیز درصدد بازگرداندن ایشان بودند.  پس این حرف که مطهری زمانی که به تهران آمد چون پایگاه حوزوی نداشت با افرادی چون بازرگان و سحابی دمخور شد، یک حرف سخیف است، چون اولاً‌ ایشان در آن زمان همچنان پایگاه قوی حوزوی داشت و هر‌گاه اراده بازگشت می‌کرد با استقبال مواجه می‌شد و ثانیاً ایشان ارتباط با افرادی چون بازرگان و دکتر یدالله سحابی را به‌عنوان مظهر قشر دانشگاهی آن روز لازم می‌شمرد، نه اینکه به آنها پناه برده باشد. قطعاً اگر ایشان در حوزه علمیه هم می‌ماند باز با این قشر مرتبط می‌شد.
·          ممکن است آقای سروش از آثار شهید مطهری الهاماتی گرفته باشد، اما اینکه بگوییم نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت ادامه «اسلام و مقتضیات زمان» است، یک خطای بزرگ است.
·         از آقای فیاض انتظار داریم که در اظهارنظرهای خود دقت بیشتری داشته باشند و هر چیزی را به هرکسی نسبت ندهند.
متن کامل يادداشت مطهري را اينجا مطالعه فرماييد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عماد IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    26 24
    من صحبت های اقای فیاض را خواندم. به اعتقاد من ایشان نگاه تازه ای مطرح کردند. اینکه علمای برجسته دیروز تا چه اندازه با مقتضیات امروز قابل تغییر بودند و تجسم ما نسبت به آنان چه تغییری می کرد! مثلا مطهری اگر در سال 58 شهید نمی شد، ایا مانند سروش برای مقتضیات زمانه حد یقف قائل می شد یا نه؟!
    • بدون نام IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
      4 3
      دوست عزیز اگر معنای حرف تازه زدن حرف زدن باشد که هنری نیست شما هم می توانید حرف تازه بزنید همین تایید شما هم می تواند حرف تازه باشد اما ما یاد گرفتیم حرف تازه را در مفهوم واقعی خود یعنی حرف درست و صادق زدن بیابیم حرف تازه این است که تفکر بزرگان فکری انقلاب با استناد به مستندات نقد و تفسیر و تاویل شود و البته معنی همه ی این ها این است که جوری و از زاویه ایی به سختان و مشی این بزرگان نگریسته شود که مکمل یا تبیین کننده افکار آن ها باشد یا حدی از افکار آن ها را درک و استنتاج کند که دیگری نکرده است این معنی حرف تازه است نه این که هر کس با ظن و حب و بغض خود سعی در هدم و هضم و یا تخطئه و تاویل به مطلوب خود نماید این جوری که باشد سنگ روی سنگ بند نمی شود از کجا معلوم فردا نعوذ بالله قرآن خدا هم استثا
    • بدون نام US ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
      12 3
      دوستمان گفته "شهید مطهری هم اگر می ماند ممکن بود متل سروش باشد" نمی دانم چرا یاد جمله معروف "حضرت نوح در رسالت موفق نبود افتادم "نمی دانم چرا تحمل حرف حق را نداریم و هر کسی حرفی می زند که با منافعمان تناقض داشته باشد او را از دین بیرون رفته می نامیم. کاش در مجلس نهم 20 تا مثل آقای مطهری داشتیم تا هر کسی منافعش را به نام دین و انقلاب دنبال نمی کرد.
    • محسن IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
      10 3
      چی میگی برادر من؟! نگاه تازه کجا بود؟ این آقا بدیهی ترین مسائل رو اشتباه فهمیده... تحلیل های عجیب و غریب میکنه و برای توجیه حرفاش، حتی تاریخ رو هم تحریف میکنه. نه مطهری غیر قابل نقد هستش نه بهشتی. نگاه تازه داشتن خیلی هم عالیه. اما حرف بافتن با نظریه پردازی و نگاه تازه داشتن خیلی فرق داره!
  • بدون نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    21 78
    هر چیزی خلاف عقاید مطهری از نظر ایشون توهماته
  • بدون نام IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    4 3
    این باند دیگه دستش واسه همه رو شده، همون دست افراد این چند سال اخیر که فکر کردن با ترسیم و القای یک چهره متفرعن از روحانیت، میتوانند احساس سرخوردگی و له شدگی را در توده جامعه تحریک کنند و روی آن موج سواری کنند. در ضمن در مورد صحبت های آقای فیاض در مورد تفاوت آقای مطهری و بهشتی در مواردی کاملا نقش و اندیشه های این دو را برعکس برداشت کرده اند.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    6 7
    چه میشد اگر آقای مطهری با احترام بیشتری نظر خودشانرا میگفتند بهرحال ایشان هم نظر خودشان را میگویند و آنرا حقیقت مطلق نمیدانند
  • بدون نام CH ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    3 8
    حرف دکتر فیاض درست اگرمطهری زور دارد ونمی خواهد بپذیرد حرفی دیگراست
  • بدون نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    3 0
    خوب هر انسانی میتواند اشتباه کند. شهید مطهری هم از این مقوله به دور نبود. با لاخره معصوم که نبود. مهم شجاعت و اعتقاد در سخن افراد هست.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    6 7
    از ديد ايشان پدرشان معصوم بودند
  • محسن IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    8 1
    در مورد شهید بهشتی و شهید مطهری قبلا هم افاضات عجیب و غریب داشتن ایشون. این آقا اصولاً بیشتر حرفاش عجیب و غریبه... من همه یادداشتهای ایشون رو توی مجله پنجره خوندم که به چه اسمي نظریه میده بیرون!
  • تااا IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    9 3
    درود بر علی مطهری
  • محمد IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    3 2
    آقای مطهری نگفته که ایشون چرا اینجوری گفتند بلکه فرمدند چرا با قطعیت گفته اند و شاید کنار آن نگذاشته اند هر چند بهتر است ادب را رعایت کنیم .چه ایرادی دارد یه کسی که درس خوانده است نظریاتش را حتی به اشتباه بیان کند
    • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
      2 2
      اگر آقای مطهری چنین نظری داشتند خوب بود خودشان هم همانگونه که شما میگویید از قید شاید در جمله‌هاشان استفاده میکردند