۰ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۶

هفته​نامه آسمان در گفت​وگویی با ابراهیم فیاض درباره اندیشه​های مطهری و بهشتی نوشت:

·         آقای بهشتی از طرف غرب به طرف اسلام می‌آ‌مد، اما آقای مطهری از طرف اسلام به طرف غرب می‌رفت. آقای بهشتی مرجع چپ‌های اسلامی شد و آقای مطهری مرجع راست‌های اسلامی شد.
·         به نظر من، آقای بهشتی در خیلی‌ها جاها عمیق‌تر از آقای مطهری غرب را فهمیده بود.
·         {در پاسخ به اینکه چرا بهشتی حزب تشکیل داد، اما مطهری این کار را نکرد؟} چون آقای مطهری راست محافظه‌کار بود، مثل سیدحسین نصر و دیگران و مخالف تشکیل حزب بود.
·         آقای مطهری زمانی که به تهران آمد دیگر پایگاه حوزوی نداشت و به همین خاطر با افرادی چون بازرگان، سحابی دمخور می‌شود. تا اینکه این اواخر به واسطه فعالیت‌های سیاسی امام و حرکت اصلاحی علامه طباطبایی در حوزه ایشان توانست در فضای حوزوی تهران جایگاهی پیدا کند و در مدرسه مروی، شرح منظومه تدریس کند و بعد در حسینیه ارگ قم هم اسفار را تدریس کرد. آقای مطهری هنوز هم در قم چندان شناخته شده نیست و اندیشه‌هایش هنوز در قم مهجور است و قمی‌ها با بسیاری از بحث‌های ایشان مخالف هستند. به عنوان مثال آقای مصباح در اندیشه‌های اجتماعی‌اش کاملاً مخالف آقای مطهری است.
·         در فضای کنونی دوباره رقابت تهران و قم (علمای تهران و قم) شروع شده است. ما اگر آقای مهدوی‌کنی را وارث آقای مطهری بدانیم بسیار روشن است که با آقای مصباح فاصله زیادی دارد. آقای مهدوی‌کنی در خاطراتش می‌گوید: آقای مطهری و من غالباً یک نظر داشتیم. حتی ایشان می‌گوید که دانشگاه امام صادق(ع) را با مرجعیت آقای مطهری بنا کردم.
·         هنوز اختلافات مطهری و بهشتی به پایان نرسیده است. به اعتقاد من، آقای بهشتی بسیاری از مفاهیم غربی را بهتر، دقیق‌تر و گسترده‌تر از آقای مطهری می‌فهمید، اما متأسفانه راه ایشان ناقص ماند. آقای بهشتی یک پروژه بزرگ اما ناتمام است. من سال 66 که در مؤسسه «راه حق» برای ارائه یک طرح پیش آقای مصباح رفته بودم، ایشان در آن جلسه گفت:‌ من در مؤسسه «راه حق» دارم راه آقای بهشتی را ادامه می‌دهم.
·         آقای مصباح از نظر سیاسی به هیچ وجه ادامه آقای بهشتی نیست. اما می‌توان ایشان را برشی از آقای بهشتی دانست و این برش همان فعالیت مؤسسه در «راه حق» است که به نوعی ادامه مدرسه حقانی بود. وقتی قصه آقای شریعتی پیش می‌آید آقای مصباح از آقای بهشتی جدا می‌شود. نکته مهم دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم، این است که آقای مطهری به نوعی جماعت‌گرایی و عدالت اجتماعی اعتقاد داشت در حالی که آقای مصباح به هیچ‌وجه اصالت جامعه را قبول نداشت.
·         آقای مصباح صرفاً ادامه‌دهنده راه آقای بهشتی از نظر حفظ تشکیلات و سازمان جدید دینی در مؤسسه راه حق و مؤسسه امام خمینی است، اما رویه آقای مهدوی‌کنی در دانشگاه امام صادق کاملاً‌ با رویه آقای مصباح متفاوت است. رویه آقای مهدوی کنی این بود که همه متفکران چپ و راست در آن جا درست بدهند به عنوان مثال آقای سروش، قبض و بسط تئوریک شریعت را در دانشگاه امام صادق تدریس کرد.
·         {آیا سروش را به نوعی می​توان ادامه مطهری دانست؟} بله ادامه کارهای آخر آقای مطهری است. من زمانی که قبض و بسط تئوریک شریعت را پیش خود آقای سروش می‌خواندم به این نتیجه رسیدم که مباحث آن ادامه همان «اسلام و مقتضیات زمان» آقای مطهری است. مقتضیات زمان، هنگامی مطرح می‌شود که فن‌آوری و ساختار مادی عوض شود و سروش در قبض و بسط می‌گوید تکنولوژی که تغییر می‌کند معرفت و فهم دینی هم تغییر پیدا می‌کند.
·         متأسفانه اصلاح‌طلبان مواجه متعادلی با آقای مطهری نداشتند و امثال گنجی بر شاخته نشستند و بن بریدند. معتقدم که اگر اصلاح‌طلبان به اندیشه‌های آقای بهشتی برگردند و اندیشه‌های ایشان به صورت تئوریک بازی تولید شود بسیار می‌تواند مدرسان‌شان باشد. بخشی از اشتباه اطلاح‌طلبان این بودکه به‌جای بیشتر به مطهری رو آوردند. به‌نظرم هنوز ظرفیت‌های تئوریک آقای بهشتی آشکار نشده است. آقای بهشتی بنیان نقاط شروع خوبی گذاشته و می‌تواند برای اصلاح‌طلبان - در مقابل آقایان مطهری و مصباح - چارچوب خوبی باشد.
·         {در شرایط کنونی آیا حداد عادل، لاریجانی و علی مطهری را در بستر موتلفه با همدیگر سازگار می‌دانید؟} بله، به نظرم با هم سازگار هستند معتقدم که رقابت‌ در آینده به یک معنا رقابت موتلفه با جریان آقای مصباح (جریان قم) است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    9 3
    بخشی از اشتباه اطلاح‌طلبان این بودکه به‌جای بیشتر به مطهری رو آوردند. !!! این یعنی چه؟
    • بدون نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
      4 0
      کلمه ی بهشتی اش افتاده است منظور به جای بهشتی است.
    • بدون نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
      4 0
      وقتی این گونه متن ها را می خوانم یا می شنوم اول فکر می کنم فرد نمی داند یا به اشتباه این طور برداشت کرده است اما وقتی جایگاهی که از نظر اجتماعی و فکری برای خود دست و پا کرده است را می بینم یا درک می کنم می گویم نمی تواند یا نمی شود نداند بلکه دانسته این طور می گوید وقتی درک می کنم که دانسته این طور می گوید دیگر شک نمی کنم که تفکر شومی پشت این نوع استدلال ها است این که اشخاص بعد از دست و پا کردن جایگاهی و به دست آوردن کرسی ایی این طور به راحتی دروغ به هم می بافند و ساخته ها و بافته های ذهن خودشان را به عنوان نظریه و نقادی و حتی حکم قطعی مطرح می کنند من را می ترساند علاوه بر ترس به این واقعیت تلخ می رساند که عده ایی کمر به هضم و هدم همه ی آن چه که بنیان انقلاب اسلامی بر آن استوار است بسته اند
    • بدون نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
      4 0
      عده ایی که دانسته میان بزرگان و سرمایه های انقلاب خط کشی می کنند به راحتی آن ها را دسته بندی می کنند برای شان مرتبه می تراشند و ... عده ایی که تفکرهای راستین انقلاب را به چالش می کشند و معیار تفکر دینی شان را تنها و تنها به مصداق فلان مکتب خانه ی مورد نظر خود بسط و گسترش می دهند و در این راه هیچ حدی هم نمی شناسند یکی نیست به این گوینده محترم بگوید جناب مستطاب شما که این طور افاضه فیض فرمودید می شود محض رضای خدا فقط یک نمونه یک نمونه تاریخی اسنادی برای تبیین گفته های خود رو کنید می شود بگویید کدام حوزه ی علمیه مطهری را پس زد می شود بگویید کدام بهشتی ایی را می شناسی که از غرب به اسلام آمد آخه این چه جفایی است که در حق این بزرگان می کنید شهید مطهری و شهید بهشتی که اگر طبق توصیف شما می بودند که
    • بدون نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
      3 0
      آری شهید مطهری و شهید بهشتی که اگر به مصداق تعریف شما می بودند که حالا نباید شهید می شدند باید مثل خیلی از اساتید شما سر خود می گرفتند و امروزه روز در عین عافیت نظریه ميدادند پس چرا آن ها را شیهد کردند ؟ فکر نمی کنید به خاطر همان تفکر ناب آن ها بود؟ کمی فکر کنید اگر خواستید راه اشتباهی را که در تفسیر کتاب های مطهری رفته اید را با سند برای تان شرح دهم؟
  • محسن IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    9 1
    این آقا از این افاضات زیاد دارن! پارسال هم در ویژه نامه سالگرد شهادت شهید بهشتی، در مجله پنجره، در مورد شهید بهشتی و شهید مطهری حرف های عحیب و غریبی زده بود و به نوعی شهید بهشتی رو در مقابل شهید مطهری قرار داده بود.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    2 0
    من نمی دونم چرا همه یادگرفتیم به هر ترتیبی شده، افراد مختلف رو یه جوری در مقابل هم قرار بدیم و در آخر تلاش کنیم تا یکی رو بعنوان قهرمان و یکی رو هم بعنوان کسی که به خطا رفته معرفی کنیم. قرار نیست که همه کپی پیست هم باشند.