۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸

خدا رحمت کند ایرج قادری را .به بهانه درگذشت او این روزها خیلی چیزها گفته می‌شود.

بيش از همه به سال‌هايي كه او اجازه فعاليت در سينما نداشته اشاره مي‌كنند. هم از قول آن مرحوم و هم از قول دوستانش. مخاطبان هم كه اغلب مرده‌پرست و بدتر از من احساسيند از ته‌دل لعن و نفرين مي‌فرستند بر كساني كه باعث و باني بيكاري آن بنده خدا بوده‌اند. نمي‌خواهم در چنين هنگامه‌اي كه خانواده و بستگان و دوستان آن زنده‌ياد داغدارند درباره جايگاه هنري او حرفي بزنم. يك بار كه درباره مرحوم فريدون مشيري چنين كردم بلايي به سرم آمد كه تا حشر از ياد نخواهم برد. اتفاقا مي‌خواهم درباره همان چيزي بگويم كه اين روزها شايع است يعني سال‌هاي بيكاري آن مرحوم. ايرج قادري از آن دسته سينماگراني بود كه خيلي زود خود را با فضاي سينماي پس از انقلاب وفق داد. فيلم‌هايي ساخت درباره ظلم فئودال‌ها، قاچاقچيان مواد مخدر و تحركات مرزي اوايل انقلاب. مردم هم از فيلم‌هايش استقبال مي‌كردند. اما ناگهان و بي‌هيچ دليل آشكاري از ادامه فعاليت در سينما منع شد تا اين‌كه در زمان وزارت آقاي لاريجاني در فرهنگ و ارشاد اسلامي بار ديگر اجازه كار در سينما گرفت. با آمدن مجدد او به سينما هيچ اتفاق تازه‌اي رخ نداد. او هم مثل خيلي‌هاي ديگر فيلم‌هايي ساخت كه بعضي‌هايش در گيشه موفق بود و بعضي‌هايش هم ناموفق. بعضي‌هايش را مردم دوست داشتند و بعضي‌هايش را نه. درست عين همين اتفاق براي سعيد راد- كه خدايش حفظ كناد- رخ داد. اگر اشتباه نكنم در اواسط دهه 60 ناگهان از سينما كنار گذاشته شد تا اين‌كه با فيلم دوئل احمدرضا درويش به سينما بازگشت. با بازگشت ايرج قادري، سعيد راد و في‌المثل سعيد كنگراني به سينما، نه ابتذال به سينما بازگشت، نه مردم از خدا پيغمبر بازگشتند و نه ارزش‌هاي اسلامي و انساني دچار مشكل شد. آنها كه فكر مي‌كردند با حضور ايرج قادري در سينما فرهنگ و هنر اين سرزمين دچار آسيب‌هايي جدي خواهد شد حالا كه آن بنده خدا به ديار باقي شتافته با تأمل و دقت بيشتري اتفاقات اين سال‌ها را رصد كنند و ببينند اگر واقعا ابتذال و مشكلي در سينماي ايران وجود دارد سهم ايرج قادري در آن چقدر است؟ اميدوارم اين حرف‌ها را به معناي دفاع از سينماي قادري تلقي نكنيد. عرض من چيز ديگريست. مي‌خواهم بگويم عالم فرهنگ و هنر خيلي پيچيده‌تر از آني است كه برخي از دوستان دلسوز ما گمان مي‌كنند. با حذف چند چهره به زعم ما مبتذل و ميدان دادن به چهره‌هاي بازهم به زعم ما مقدس و ارزشي كار خاصي نمي‌توان از پيش برد. در همان سال‌هايي كه ايرج قادري ممنوع‌الكار بود امكانات بي‌حد و حصر را در اختيار كساني قرار داديم كه امروزه از مخالفان نامدار نظام جمهوري اسلامي ايران به‌شمار مي‌آيند.
آيا بازهم ايرج قادري در اين ميان مقصر بود؟! اين كوتاه‌انديشي‌ها فقط منحصر به حوزه سينما نماند. در حوزه موسيقي هم فلان خواننده را به‌دلايل واهي حذف كرديم اما مقلدان خواننده‌هاي لس‌آنجلسي را بر صدر نشانديم و قدر داديم. فكر كرديم همين كه آن صدا را حذف كنيم محيط فرهنگ و هنر سلامت و پاكيزه خواهد شد.
آن صدا را خاموش كرديم اما فكر نكرديم بالاخره گوش‌ها هم سهم خودشان را مي‌خواهند و اگر ما نتوانيم چيز درست و درماني براي گوش‌هاي سرگردان تدارك ببينيم ساسي مانكن و همگنان او موسيقي را به گند خواهند كشيد و چيزهايي را به اسم موسيقي به خورد خلق‌الله مي‌دهند كه صداي خاموش در مقابل آن برترين هنرها باشد. مي‌توان از نقاشي و تئاتر و شعر و داستان هم مثال آورد اما گمان مي‌كنم همين اشارات كافيست. در عالم فرهنگ و هنر هيچ‌كس جاي ديگري را تنگ نمي‌كند. چه بخواهيم و چه نخواهيم: متاع كفر و دين بي‌مشتري نيست
گروهي آن گروهي اين پسندد
اين طبيعت عالم است. اگر متاع قابل عرضه‌اي در بساط داريم آن را در معرض تماشاي خلق بگذاريم تا بازار آن‌كه ما حريف و رقيبش مي‌دانيم كساد شود و اگر نه با تخريب و آتش زدن دكان ديگران، كاسبي ما رونق نخواهد يافت.
والسلام


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    91 3
    چی بگم حرف حساب جواب نداره .
    • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      11 1
      ای بابااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • فرهنگ IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    24 1
    دلم میگیرد از اینکه میبینم امروز سی دی های خوانندگانی مجوز انتشار میگیرند که دیگر میان ما نیستند و مردم افسوس دست دادنشان را میخورندشاید متولیان امر تازه فهمیده اند که موسیقی و صدای آنان از این به اصطلاح خوانندگان امروزی گوشنواز تر است! دلم میگیرد از اینکه میبینم شعرایی که حتی بردن نامشان گناه کبیره بود امروزه اشعارشان نقد وبررسی می شود چاپ میشود و مجوز انتشار میگیرد و خودشان نیستند که ببینند. دیر، اما فهمیده اند آنان قدری جوهره هنر در آثارشان هویدا بود و آن «آن» را داشتند که پس از سه دهه آثارشان ماندگار گردند. ما با داشته های ارزشمندمان چه کردیم؟تنگ نظری و تحدید بلایی سر فرهنگ ما آورده که امروزه شرمسار نسل گذشته مان هستیم. متولیان فرهنگ و هنر کشور من کاری کنید که شرمسار نسل آینده نباشید.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    23 2
    روحش شادویادش گرامی باد
  • عماد IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    18 1
    دمت گرم
  • بدون نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    12 16
    در همان سال‌هايي كه ايرج قادري ممنوع‌الكار بود امكانات بي‌حد و حصر را در اختيار كساني قرار داديم كه امروزه از مخالفان نامدار نظام جمهوري اسلامي ايران به‌شمار مي‌آيند. يكي شون محسن مخملباف است مي شه اسم چند تا ديگه را بنويسيد .
  • بدون نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    17 2
    درود بر شما انسان پاک نهاد
  • مسعود LU ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    12 5
    سید خوشم اومد از این مطلب. خداییش ساسی مانکن هم واسه دل ما جوونا میخونه . بی چاره دیگه نیستش . حیف شد
  • vahid IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    31 2
    از به آقای قادری اجازه دادن بعد از انقلاب چند تا فیلم بازی کنه ولی مرحوم فردین رو که دق مرگ کردند.
  • امین IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    3 36
    بیشترین محدودیت ها در زمان همون خاتمی جونتون بود!!!!
  • پیمان US ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    6 0
    سلام.ایکاش به استخوان خردکرده های در قیدحیات سینما هم توجه بشه.یادمون باشه اولین فیلم مرحوم قادری بعداز انفلاب برزخیها بود که در واقع اولین فیلم با تم دفاع مقدس محسوب میشه.یادم هست که در اولین اکران برزخیها در سینما کاپری شیراز زیر بیلبورد اون نوشته بودند" پایان فیلمهای استعماری ناصر ملک مطیعی"!!!!!!!( در فیلم برزخیها زنده یاد ایرج قادری سعیدراد و محمدعلی کشاورز درکنار شادروان فردین و ناصر ملک مطیعی بازی داشتند) یادمون باشه که ناصر ملک مطیعی هنوز در کنار ماست.یه مراسم قدردانی از ایشون در خانه هنرمندان و دعوت برای بازی در یک فیلم هیچ ابتذالی رو وارد سینمای ما نمیکنه. درضمن در متن نام بهمن مفید از قلم افتاده بود گرچه تمام سکانس های بازی ایشون در فیلم سرود تولد سانسور شد!
  • دلوار IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    8 1
    دلمان براي صداي استاد شجريان تنگ رفته.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    3 12
    اولا " ممنوع الکار" ترکیب زبانی و ناساز و بسیار زننده ای است به همان زنندگی فیلمفارسی های ایرج قادری در پیش از انقلاب! ثانیا: این اظهار نظر را درج بفرمایید. ثالثا: در پاسخ این آفای موسوی گرامی! بگویم که چهره ایشان نشان می دهد چندان سن و سالی نداشته باشد و زاییده ی پس از انقلاب باشد. بنابراین نمی تواند درک و احساس و تجربه ی واقعی و ملموسی داشته باشد از تاثیر ویرانگر و ضد ارزش های انسانی و اسلامی و ایرانی سینمایی که امثال ایرج قادری در دوران پیش از انقلاب پدیدآورنده و پرچمدارش بودند. لارم نیست همه ی آن فیلم ها را دید تا بدانیم چه محتواهای فرهنگی را به جامعه انشا می کردند بلکه کافی است توی اینترنت پوسترهای آن فیلم ها را بازبینی کنید تا به دستتان بیاید جه بوده است.به هر حال خدا رحمتش کند.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      0 0
      بله متوجه باشید الان سینمای ما اصلا مخرب نیست بعدش خدا گمان کنم توبه رو برای این مواقع گذاشته