۰ نفر
۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹

ابوالقاسم رحمانی

گرچه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها با سیاست افزایش کیفیت محصولات نوشته نشده و اهداف آن منوط بر توزیع عادلانه ثروت ملی و حمایت از قشر آسیب‌پذیر است اما در برخی از موارد بر نکاتی چون ضرورت افزایش سطح کیفی برخی از محصولات تولیدی چون نان اشاره شده است.

براساس این لایحه قرار است از درآمد ناشی از حذف یارانه نان را به ارائه تسهیلات به نانوایی‌های صنعتی تخصیص داد تا بتوان از این طریق بر سطح کیفیت آن افزود.

در حال حاضر کیفیت نان سنتی تولیدی در کشور بسیار پایین است و باید برای بالابردن این سطح کیفیت چاره‌ای اندیشید که به نظر می‌رسد تشویق نانوایی‌های سنتی برای تبدیل واحدهای خود به نانوایی‌های صنعتی می‌توان سطح کیفیت نان تولیدی کشوررا بالا برد.

در حال حاضر کیفیت نان صنعتی بسیار بالاتر از نان سنتی است و از لحاظ بهداشتی نیز مورد تأیید‌تر است و براین اساس سعی این لایحه جایگزینی نانوایی‌های صنعتی به جای نانوایی‌های سنتی است.

براین اساس قرار است برای تعیین نوع تسهیلاتی که می‌توان برای نانوایی‌ها و تشویق آنان برای تبدیل واحد خود به نانوایی صنعتی برنامه‌ریزی‌هایی از سوی دولت صورت بگیرد.

در این بین نباید فراموش کرد هدف از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها منطقی کردن قیمت‌هاست و بحث کیفیت موضوعی است که باید در قالبی دیگر به آن پرداخته شود و اگر بخواهیم به صورت جدی به کیفیت بپردازیم باید دولت لایحه‌ای جداگانه برای افزایش سطح کیفیت محصولات به مجلس ارائه کند.

در واقع با اجرای این لایحه دولت تلاش دارد تا بتوان مصرف حامل‌های انرژی را کاهش داد و با حذف یارانه تخصیصی به این بخش به توسعه زیرساخت‌ها و کمک به قشر آسیب‌پذیر جامعه بپردازد.

البته در برخی از موارد مجلس با افزایش قیمت‌ها به دلیل ایجاد مشکلاتی مخالفت کرده است که از می‌توان در این بخش به بحث افزایش قیمت دارو اشاره کرد.

براین اساس در بخش کشاورزی نیز مجلس سعی داشته تا با ارائه پیشنهاداتی در این لایحه بخشی از فشارها را برروی کشاورزان کم کند. در بخش دارو نیز سعی شده به دلیل تأکید بر بهداشت عمومی جامعه از افزایش قیمت و فشار بر مردم جلوگیری شود.

در این بین مهمترین دستاوردی که این لایحه می‌تواند برای کشور به همراه داشته باشد کاهش مصرف انرژی در کشور و حذف یارانه‌هاست که امیدواریم این امر از سال‌های ابتدایی اجرای این لایحه محقق شود.

مخبر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =