۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۷

افزایش تنشهای اخیر وجنگ رسانه ای و تبلیغاتی رژیم صهیونیستی بر علیه ایران چه منافع وفوایدی را برای کشورهای اروپایی وغربی داشته و رژیم اسراییل از آن چه سودی برده است؟

بررسی استراتژیک: افزایش تنشهای اخیر وجنگ رسانه ای و تبلیغاتی رژیم صهیونیستی بر علیه ایران چه منافع وفوایدی را برای کشورهای اروپایی وغربی داشته و رژیم اسراییل از آن چه سودی برده است .؟ با نگاهی به روند فزاینده تبلیغات رژیم اسراییل برعلیه جمهوری اسلامی ایران این باور عمومی در مردم ایجاد میشود که تنها دغدغه رژیم اسراییل برنامه هسته ای ایران است اما تاکنون زوایای پنهانی چنین سیاستی به رشته تحلیل در نیامده است . تبلیغات روز افزون رژیم اسراییل برعلیه ایران دستاوردهای دیگری را نیز به غیر از نشان دادن حساسیت این رژیم به پیشرفتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران برای آنان در برداشته است. برخی از دستاوردهای اتخاذ استراتژی ایران هراسی در راستای منافع و سیاستهای رژیم راست گرای ناتانیاهو در داخل این رژیم بشمار رفته و برخی دیگر دارای ابعاد بین المللی است . منافع اسراییل از پی گیری سیاست واستراتژی ایران هراسی را می توان بشرح ذیل برشمرد:
1- استراتژی وحشت: رژیم اسراییل در منطقه حساس خاورمیانه واقع شده و به دنبال تضعیف کشورهای این منطقه است تا همواره دست برتر را در خاورمیانه بر عهده داشته باشد . این رژیم با استفاده از سلاحهای هسته ای سعی دارد تا ازآن به عنوان یک سلاح بازدارنده از حمله کشورهای عربی به خود جلوگیری نماید . استراتژی ایجاد رعب ووحشت در دل همسایگان پایه های اساسی سیاستهای اسراییل را تشکیل میدهد . زیرا به نظر برخی از مقامات اسراییل ، وحشت باعث بازدارندگی است . وحشتی که شاید با جنگ 33 روزه حزب الله بر علیه اسراییل و آغاز بهارعربی از میان بسیاری از مردم کشورهای عربی رخت بربسته است . عدم عمق استرات‍‍ژیک اسراییل باعث گردیده تا این سیاست در دوره های متفاوت حکمرانی راست گرایان وچپ گرایان در رژیم صهیونستی به طور مستمر پیگری شود.
2- فرافکنی اسراییلی و نقض حقوق بین المللی: افزایش تهدیدات بر علیه ایران به نوعی فرافکنی اسراییل در قبال اقدامات غیر قانونی این رژیم در ارتباط با نقض قوانین و قواعد بین المللی است . این رژیم با افزایش تبلیغات سعی دارد موضوع روند صلح خاورمیانه را با کارشکنی در حاشیه قرار داده و با ادامه سیاست شهرک سازی ونقض حقوق بشر انتقادها وارده از سوی جامعه بین المللی را به خود کاهش دهد . مظلوم نمایی اسراییل با عث خواهدشد تا علاوه برارسال کمکهای مالی و تسلیحاتی توسط برخی متحدین مانند اعطای سخاوتمندانه زیردریایی های آلمانی از بودجه مردم آلمان به این رژیم اقدامات دیگر خود را با توسل به تهدیدات خارجی توجیه ومشروع جلوه دهد . غلو و بزرک نمایی خطر ایران کمکهای مالی ونظامی بیشماری را به این رژیم سرازیر میکند در حالی که به نظر میرسد این تهدیدها ازسوی ایران مطرح نیست بلکه اسراییل به منظور مقابله با گسترش اندیشه های استقلال طلبانه در بهار عربی نیاز به حمایت هرچه بیشتر متحدین غربی خود چه از لحاظ سیاسی ،نظامی واقتصادی دارد . سیاستی که این رژیم در پی گرفته بگونه ای است که حتی نظر اندیشمندان وبزرگان ادب آلمان مانند گونتر گراس را نیز به خود جلب نمود و وی در سروده خود از اتخاذ چنین سیاستی انتقاد و تابوهای حمایت بی دریغ از سیاستهای اسراییل را درآلمان مورد سوال قرار داد .
3- فرار از انزوا : از دیگر زوایای پنهان اتخاذ استراتژی ایجاد رعب ووحشت خروج اسراییل از انزوا بویژه پس از کارشکنی در روند صلح خاورمیانه و تحولات بهار عربی است . اسراییل با توسل به اقداماتی چون افزایش اختلافات نژادی در کشورهای خاورمیانه وتاکید بر اختلافات مذهبی بین شیعیان وسنیها درصدد است تا ضمن همراه نمودن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سیاست ایران هراسی را در میان آنان ترویج داده و بازار فروش سلاح را نیز برای متحدین خود دراین منطقه رونق دهد هرچند ممکن است این سلاحها درآینده ودر صورت گسترش بهار غربی به کشورهای خوزه خلیج فارس برعلیه اسراییل بکار روند . رژیم اسراییل از یکسو برای فرار از انزوا می کوشد واز سوی دیگر در چنبره ایدئولوژیکی خود دیوارها وحصارهایی را در اطراف مرز های این رژیم با لبنان ، غزه و مصر ایجاد میکند که مسلما به انزوای بیشتراین رژیم خواهد انجامید .
4- افزایش تحریمها وجلوگیری از رشد وتوسعه اقتصادی ایران: تبلیغات اسراییل در راستای ایران هراسی و غلو نمودن در مورد تهدید ایران باعث شده تا متحدین اروپایی و آمریکایی بدون در نظر گرفتن منافع ملی خود نسبت به گسترش تحریمها اقدام ورزیده و ایران را از رشد وتوسعه اقتصادی باز دارند یعنی همان اقدامی که اسراییلی ها به منظور انکه قدرت برتر را در خاورمیانه در اختیار داشته باشند به دنبال ان هستند . ازسوی دیگر اسراییلی ها به دنبال آن هستند تا با گسترش تحریمها وتبلیغات نادرست اوضاع داخلی ایران را متشنج ساخته و ا ز آن بهره برداری نمایند. هرچند که این تحریمها ایران را متوقف نخواهد ساخت اما ازرشد وتوسعه این کشور کاسته خواهد شد واسراییل خواهد توانست فرصتی به دست آورده تا خود را برای مقابله با تندبادهای بهارعربی آماده نماید .
5- کارشکنی در گفتگوهای 1+5: اسراییل با ادامه تهدیدات خود به دنبال ایجاد منطقه اشوب در خاورمیانه است. این رژیم همیچنین از حل وفصل مسالمت آمیز اختلافات ایران با کشورهای غربی بویژه امریکا می هراسد و از لابیهای خود ‌در آمریکا وغرب برای کارشکنی در ادامه مذاکرات استفاده خواهد برد . زیرا حل وفصل مسالمت امیز اختلافات غرب با ایران به معنای رشد وتوسعه اقتصادی این کشور و حق برخورداری از انرژی هسته ای صلح آمیز خواهد بود که حداقل مطلوب سیاستمداران راست افراطی اسراییلی نیست .
6- پرداخت هزینه ها توسط غرب واروپا : نکته جالب توجه این است که اسراییل با درپی گرفتن چنین سیاستهایی بسیاری از هزینه های تحریم ایران را بر دوش متحدان غربی خود گذارده است . اکثر شرکتهای غربی واروپایی در بحران اقتصادی فعلی علاوه بر تقبل افزایش هزینه های افزایش بهای انرژی محبورند تا در جستجوی بازارهای دیگر بود واز سوی دیگر هزینه های این رژیم را نیز برای اجرای سیاستهای جنگ طلبانه آنها تقبل نمایند .
7- انتخابات پارلمانی: انتخابات پارلمانی در اواخرسال 2012 در اسراییل برگزار خواهد شد . ناتانیاهو برای مقابله با رقبای خود مانند شاول موفاز سعی دارد تا با ارائه چهره ای تهاجمی وقدرتمندانه در عرصه سیاست خارجی همچنان زمام قدرت را در اختیار داشته باشد . هرجند که دولتهای رژیم اسراییل همواره ائتلافی بوده اند اما با توجه به وضعیت همسایگان این رژیم وهمچنین شکستهای وارده براین دولت توسط حماس وحزب الله اتخاذ سیاستهای افراطی دست راستی دیگر نخواهد توانست به کمک آنها شتافته و این رژیم را در معرض خطرات بیشتری قرار خواهد داد .
8- ترغیب واقناع افکار عمومی: اقدامات ایران هراسی اسراییل در داخل این رژیم در راستای انحراف افکار عمومی از کمرنگ شدن مشروعیت این رژیم در صحنه خاورمیانه است . سوق دادن افکار عمومی نسبت به اقدامات نظامی برعلیه ایران دامی است که رژیم اسراییل برای ساکنان این منطقه نهاده است که هزینه آن را نیز مردم سرزمنیهای اشغالی خواهند پرداخت تا مشروعیت این رژیم را برای چند سال دیگر تدوام وافزایش دهند .
9- تلاش برای کاهش قدرت منطقه ای ایران: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون به عنوان یک قدرت منطقه ای توسط اندیشمندان غربی مطرح گردیده است . سیاستهای رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عرب همپیمان آنان در جهت تخریب وممانعت ایران از رشد وتوسعه بمنظور ایحاد توازن قوا در منطقه صورت میگیرد . در حال حاضر کشوری که بتواند در مقام موازنه کننده قدرت در منطقه در مقابل ایران برآید وجود ندارد و سیاست رژیم صیهونیستی و امریکا ایجاد یک متوازن کننده قدرت در منطقه است و تا آن زمان به هرمیزانی که از رشد وتوسعه اقتصادی ایران کاسته شود زمینه برای ایجاد یک رقیب منطقه ا ی فراهم خواهد شد . ( سیاست توازن قوا ر ابخوبی میتوانیم در شرق آسیا یعنی چین در مقابل ژاپن وهند در مقابل پاکستان و چین مشاهده کنیم .)
آیا تلاش ایران برای برا ی حل وفصل مسالمت امیز مسئله هسته ای ، رژیم اسراییل را خلع سلاح خواهد ساخت ؟ شواهد وقرائن نشان میدهد که مساله هسته ای ایران بهانه ای بیش برای آنان نبوده و این رژیم برای ادامه سیاستهای خود به بهانه های دیگری متوسل خواهد شد
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =