ایسنا نوشت:

نخستين آنتي ويروس بدافزار، ساخت متخصصان ايراني با حضور دكتر نسرين سلطانخواه، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور در دانشگاه شيراز رونمايي شد.

آنتي ويروس بدافزار بومي ايران با تكيه بر دانش متخصصان مركز آپا (آگاهي رساني،‌ پشتيباني و امداد رايانه‌اي) دانشگاه شيراز، و با حمايت ستاد ويژه توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در حالي به بهره‌برداري رسيد كه به گفته دكتر محمد حسين شيخي، دانشيار دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه شيراز و مجري طرح، كار تحقيقاتي آن از اواخر سال 1389 آغاز شده است.

وي در اين باره افزود: دستيابي به فناوري، نيازمند دانشي است كه براحتي در مقالات و كتب علمي يافت نمي‌شود و از فناوري‌هاي پيچيده روز دنيا به شمار مي‌رود.

مجري اين طرح خاطرنشان كرد: به دليل مرتبط بودن اين حوزه با مسائل تجاري و امنيتي دستيابي به دانش فني توليد ضد بدافزار بسيار مشكل است. به همين دليل به كمك حوزه هاي مرتبط و با تكيه بر همت متخصصان داخلي، دانش اوليه ساخت ضدبدافزار بومي طي اين مدت به دست آمد.

وي تاكيد كرد: به منظور پيشبرد اين پروژه، تيمي متشكل از پنج نفر از اعضاي هيأت علمي دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه شيراز به همراه چهار نفر دانشجوي دكتري، 20 نفر فارغ التحصيل و دانشجوي كارشناسي ارشد و پنج نفر دانشجوي كارشناسي مشاركت داشتند.

مدير مركز آگاهي‌رساني،‌ پشتيباني و امداد رايانه‌اي (آپا) دانشگاه شيراز تصريح كرد: در حال حاضر نسخه اوليه اين ضد ويروس توليد شده و آزمايش‌هاي خود را با موفقيت پست سر گذاشته است. اين نسخه اولين محصول ضدبدافزار بومي است كه در يك مركز دانشگاهي كشور توليد شده و با توجه به منابع انساني و سخت افزارهاي موجود در مركز آپا در صورت حمايت مالي و تأمين نيازمندي هاي لازم مي توان به توليد نسخه تجاري اين نرم افزار در پايان سال 91 رسيد.

به گفته وي از دستاوردهاي جنبي اين پروژه ايجاد آزمايشگاه تخصصي تحليل بدافزار و تهيه بانك بدافزار است كه در نوع خود منحصر بفرد است.
2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    53 25
    اکنون دنیا به سمت سیستم های ابری حرکت می کند و نیازی به این نرم افزار های نصب کردنی نیست و این بومی سازی های خنده دار فقط مخصوص جهان سومی ها و کشورهای عقب نگه داشته شده است و البته اگر این چیزی که گفتید حداقل توانست حریف یک نرم افزار معمولی و حقیری مثل نورمن بشود و در 10 سال اینده با امثال وایپر رقابت کرد و در جدول 50 انتی ویروس برتر قرار گرفت که خیلی بعید است اصلا ازش استفاده بشود !! و در 25 سال اینده که اگر هنوز چیزی به اسم انتی ویروس به مفهوم کنونی ان وجود داشت ! با نود 32 توانست رقابت بکند!!! ان وقت بروند و جار و جنجال بکنند!! البته عمرا بنده از این برنامه ها بی مفهوم و بی مصرف و خطرناک و پر از باگ استفاده بکنم و جنازه داغون اواست و کسپر را به این بدافزارهای خنده دار ترجیح می دهم!!!
    • محسن IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      36 12
      اینی که ایشون گفتند حقیقته... چرا ما ایرانی ها سرمایه گذاری ها مون رو برای اختراع دوباره چرخ هدر می دیم؟ توی همه ی زمینه ها همینطوریه هااااا! ما باید با دنیا تعامل داشته باشیم و انرژی و زمان خودمون رو برای ساخن چیزهای نو و جدید مصرف کنیم تا بتونیم سری توی سرها در بیاریم نه این که به اسم استقلال یا هر چیز دیگه ای سرمایه ها را "هدر" بدیم.... توی زمینه ی آی تی راه برای خلاقیت و به نقطه ی اوج رسیدن کاملاً باز است(البته اگه دولت نبندتش!!!!) انشالله تا 2 سال دیگه که نسخه ی اول محصول "من" در زمینه ی آی تی رونمایی شد، اون موقع بیشتر توضیح می دم ساختن یه محصول خلاقانه که حتی استیو جابز هم تا حالا بهش فکر نکرده بود، یعنی چی!!(البته نه با این غلیظی )
    • جواد IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      10 8
      دیدگاه شما فقط به مصرف شخصی خودتون محدود میشه. اما اگه بخوایم در سطحی فراتر از این نگاه کنیم، متوجه حملات سایبری مختلفی که به وزارت خانه ها و سازمان های دولتی ایرانی صورت می پذیره میشیم. حالا به نظر شما در این مورد کدام یک از این شرکت هایی که نام بردید به ما در جلوگیری از این حملات کمک می کنند؟! آیا مالکان این شرکت ها همچین اجازه ای را برای کمک به ایران دارند؟!!!
    • بدون نام IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      15 2
      موضوع محاسبات ابری مثل موضوع شبکه های موردی، مثل موضوع شبکه های نسل بعد و خیلی موضوعات دیگه خیلی وقته که مطرح شدند و به این زودی ها هم امکان پیاده سازی کامل و کاربردی آن ها وجود ندارد. اگر یه سرچی توی اینترنت انجام بدید می بینید که هزاران دانشجوی فوق لیسانس و دکترای ایرانی داران روی این موضوعات کار می کنند و در این خوصوص مقالات زیادی رو هم ارائه کردند. حالا چه اشکالی داره که یه تیم 30 نفره روی یه موضوع دیگه ای که فعلا نیاز بیشتری به اون احساس میشه کار کنن؟ من مطمئنم اگه اعضای این تیم به امید حمایتهای دولتی نباشند و خودشون دنبال کار خودشون باشند قطعا موفق میشند.
    • علي IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      13 4
      دوست عزيز من هيچ تعصبي رو حركت هاي مثلا علمي توي ايران ندارم (اكثر اين حركت ها (نه همه) بدون برنامه ريزي و مديريت مناسب و تيم عملياتي مناسب صورت ميگيره و فقط مانور سياسي و بخور بخور ماليه. البته متاسفانه) ولي واسه من كه بيشتر از 10 ساله كه با شبكه هاي صنعتي سرو كار دارم فقدان يك سيستم ويروس ياب توليد داخل به شدت حس ميشه. دنيا داره به سمت جنگ سايبري پيش ميره و اگه نتوني از حالا استارت يه كار جدي رو بزني خودت رو له شده تصور كن. من نمي دونم واقعا اين كاري كه تو دانشگاه شيراز صورت گرفته چقدر قويه ولي با توجه به قابليت هاي اين دانشگاه مي تونه استارت خوبي تو اين زمينه باشه. ولي تجاري كردنش كار بيخوديه چون واسه مصارف خونگي آپشن زياده. بايد به يه سيستم دفاع سايبري قوي تبديل بشه. استاكس نت يادتون نره
    • محسن IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      9 5
      موضوع اینه که ما داریم "راه" رو بطور اصولی اشتباه می ریم... اصول ما اشتباهه... با این روندی که داریم پیش میریم، قطعاً ساختن، هواپیمای مسافربری وطنی، موتور جستوجوگر وطنی، سی پی یو وطنی، و در کل تمام تجهیزات پیشرفته و فوق پیشرفته ی وطنی کاملاً توجیه پذیره... به هر قیمتی توجیه پذیره... من وقتی می گم هزینه ی زمانی و مالی برای این پروژه ها، اصراف هستش، منظورم در صورتی هست که بپذیریم اصول ما مشکل داره، و الا اگه با همون زاویه نگاهی که مسئولین ما دارند نگاه کنیم، کاملاً کار بزرگی و ارزشمندی کردند این گروه...
  • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    16 37
    ایرانی هر کاری می تونه بکنه درود بر مردمان عزیز سرزمینمان
  • بدون نام SE ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    22 5
    injaroo bebinid http://safeweb.norton.com/report/show?url=shirazu.ac.ir 4ta virus dare
    • rezaperspolisy IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      28 6
      خبرآنلاين ميدونم درج نميكني اينو ولي صدرصد يه ويروس توش گذاشتن!دست اين دوستمون در نكنه
    • بدون نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      6 0
      دوست من جای جنجال الکی..بهتره یه کمی اطلاعاتتو ببری بالا و ببینی واسه چی ویروس اعلام کرده.هر 4تا ویروس مربوط به کرک نرم افزار های دانلود منیجر بودن.که روی هر سایت دیگه هم بزارن همین اعلام میشه.چون اکثر کرکها ویروسی هستن..چون نرم افزاری که این قفلها رو میشکنه اصولا طراحیش برا اساس ویروس هست.ولی این ویروسها با مخربها فرق میکنن و آسیب رسان نیستن.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    13 15
    آفرین
  • بدون نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    20 33
    خدا کنه انقدر قوی و به روز باشه که بشه بجای این آنتی ویروس های خارجی از ش استفاده کرد
    • بدون نام IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      16 4
      خیلی برام جالب بود که یک عده که فارسی بلدند و تونستند نظر شما رو بخونند و بنابراین به احتمال خیلی زیاد ایرانی هستند، به این نظر شما که فقط آرزوی موفقیت برای یک محصول ایرانیه رای منفی دادند.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    13 9
    حتما این انتی ویروس خودش یه ویروس قویه که باید مرافب باشید به رایانه تون وارد نشه!چون انتی ویروسی براش وجود نداره
  • میلاد IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    9 8
    ما هر دفعه پیغام دادیم چاپش نکردید،کاهش بجای این کارها (که حاضرم قسم بخورم که یک درصد از مردم از این نرم افزار استفاده نخواهند کرد) وقت خودشون رو صرف ایجاد یک محصول جدید و کاربردی می کردند.آخرش هم ملت رو به اسم خودکفائی و توانائی جوو نهای ایرانی فریب نمی دادند.می دونم که چاپ نمی کنید.
  • دیسنا IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    8 4
    با سلام. فردی که تلویزیون با ابشان مصاحبه کرد خیلی به کار آنتی ویروس شک داشت . باعث تاسفه ، هرچقدر هم خوب نباشه باید یکم اعتماد به نفس داشته باشن . در نمایشگاه الکامپ 1390 شیراز ، از دانشگاه شیراز هم ی آنتی ویروس ارائه داده بودند ، ولی به گفته مسئول غرفه ، محصول با موتور ضد ویروس CleimAV بود و نه موتور ملی ،متاسفانه صداقت و ارائه اطلاعات صحیح چیزیه که در وجود مسئولین دیده نمیشه . بهر شکل اگه دولت تصمیم داره واقعآ آنتی ویروس ایرانی و خوب ارائه بده ، باید 200 نفر متخصص امنیت و برنامه نویس رو با ماهی چند میلیون تومان استخدام کنه( بدون بروکراسی) امنیت فکری و روحی . و این چیزیه که امکان نداره و محاله .پس بیخیال .
  • مهدی IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    6 5
    با سلام به نظر من خیلی زوده که بخواهیم این نرم افزار رو با نمونه های قدرتمند خارجیش مقایسه کنیم ولی باید بدونیم با توجه به شرایط کشور ما و دشمنی هایی که به هر دلیل با ما ایرانی ها توسط همین کشورهایی که این آنتی ویروس های قدرتمند رو تولید میکنندٰ به راحتی نمیشه از لحاظ امنیتی و حفاظتی به این نرم افزارها حداقل در ارگان های نظامی و دولتی چراغ سبز نشون داد. به هر حال باید از جایی شروع کنیم و این کار رو هم کوچک نشون ندیم. فکرش رو بکنید اگه حتی تا 10 سال آینده یک آنتی ویروس قدرتمند ایرانی که تو دنیا تجاری شده داشته باشیم که البته از دست جوونای ایرانی این کار برمیاد؛ این خودش غیر از حفظ امنیت ملی؛ باعث رونق اقتصادی هم میشه. حمایت از کار و سرمایه ایرانی طبق نظر مقام معظم رهبری باید عمل شود.
  • بدون نام IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    5 4
    اقدام خوب و تحسین برانگیزی است. البته اگر بلوف نباشد مثل سایر امور. نباید به هیچ تدبیر و نرم و سخت افزار کشور غریبه اعتماد کنید. یاد دارم گزارشی بود که شرکت اچ پی از طریق پرینترهای مراکز دفاعی و یا دفاتر و بخشهای حساس عراق جاسوسی مینمود. حتی مودمهای یو اس روباتیک چیپستهای مشکوکی دارند. نیز کل انتی ویروسهایشان که حتی احتمال دارد عمدا تعدادی بد افزار طراحی شده توسط خود شرکت انتی ویروس را برای اهداف خاص شناسایی نکنند. حتی پیشنهاد توسعه ساخت سخت و نرم افزارها را یکجا میدهم.
  • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    6 5
    به درد خودشون میخوره
  • چرخنده IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    4 3
    ببینید ما کلا راحت 200 سال عقبیم اگر فکر کردید که برنامه نویسید یا روبوت درست می کنیم باید بگم یک چرخ چوبی هم نمی توانیم درست کنیم می گید نه یک چرخ چوبی با دستهای خودتان با ابزار های کاملا ایرانی بسازید که بشه با هاش یک رورواک را روند . زمانی که 200 سال پیش اروپایی ها شروع به اغاز دوران نوین می کردند ما می توانستیم یک سری وسایل سنتی را خودمان بسازیم اما حالا تنها یک کاربر صرف شدیم که چون روابطه حسنه با غرب نداریم امنیت و استقلالمان هم در خطر است . به نظر من موازی با کارای علمی دیگر ما باید یک جنبش دوباره سازی را احیا کنیم تا بفهمیم که چی دارند به خوردمان می دهند . به عنوان یک استاد دانشگاه MIT به شکل قاطع می گویم که رایانه های ما حتی به صورت افلاین یک تهدید جدی برای امنیت اطلاعات سریند
  • بدون نام IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    5 1
    دوستان گرامی! ایا به این موضوع فکر می کنید که یک انتی ویروس برای چه چیزی ساخته می شود و اصولا چرا همیشه باید نیاز به ان باشد، غیر از این که بیشتر حملات بر ضد سیستم عاملهای اوپن سورس نیست و بر روی ویندوز متمرکز شده است! ایا دلیلی غیر از خود ویروس برای ان است! و اگر روزی ویروس و تروجان و بدافزار نابود شود دیگر کسی پولی بابت این نرم افزار نمی دهد! منظورم این است که تا ویروسی نوشته نشود و کسی نباشد که اطلاعات ان را به شرکتهای تولید کننده انتی ویروس ندهد انها هیچ کاری نمی توانند بکنند و در اصل خودشان ان ویروس ها را خلق می کنند و یا در تولید ان نقش مستقیم و غیر مستقیم دارند!حال اگر کسی به دنبال انتی ویروس ساختن است ، باید مطمئن شد نوع جدیدی از ویروس در راه است که مجبور به استفاده از ان ها شویم!!!
  • fedagh IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    5 0
    به نظرم حداقلش این هست که در این زمینه و زمینه های مرتبط پیشرفت خواهیم کرد. و برای اینکه این آنتی ویروس قوی بشه باید دو سه سال رایگان باشه و کاربرای زیادی داشته باشه که بتونن از اون استفاده کنند و اشکالاتش رو به سازندگان بگند و برطرف بشه.
  • mhamad EU ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    0 0
    سلام ضد ویروس را ازکجا و چطوری تهیه کنیم
  • رضا A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    ای کاش قبل از تموم تجلیل ها و تعریف ها یکم تحقیق بشه . این پروژه از جمله پروژه های شکست خورده در این زمینه هست که دلایل شکستش رو دوستانی که از نزدیک در این ماجرا بودند بهتر می دانند. دقت این باصطلاج انتی ویروس 29% هست!!!