فراموشی بیماری وعده داده شده فراگیر نیمه قرن 21 است. اما برای فرار از آن باید چه کرد؟

به گزارش خبرآنلاین؛ دکتر مهشید فروغان، دبیر علمی انجمن آلزایمر دراین باره می گوید: "بیماری آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که در آن آسیب دیدگی و مرگ سلول های مغزی سبب بروز اختلال در حافظه، تفکر، قضاوت، زبان و سایر کارکردهای عصبی و در پی آن تغییر در رفتار و شخصیت فرد می شود.

به گفته او این بیماری در نتیجۀ رسوب غیر عادی برخی مواد پروتئینی در درون و بیرون سلول های مغز ایجاد می شود: "این رسوبات ارتباط سلول های مغز را با یکدیگر مختل کرده، مانع رسیدن پیام های عصبی می شود و در نتیجه کارکرد های عصبی یکی پس از دیگری مختل شده و از بین می روند.

فروغان همچنین درباره کاهش اثرات این بیماری هم گفت: "کاهش نگرانی و افزایش کیفیت زندگی بیمار و برخی کارهای درمانی برای پیشگیری از اُفت زودرس توانائی های بیماران مبتلا به آلزایمر، نقش موثری دارد."

دبیر علمی انجمن آلزایمر گفت: "در حال حاضر حدود 25 میلیون نفر در سراسر دنیا به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و شیوع بیماری آلزایمر در کل جمعیت جهان 5 دهم درصد است."

با این حساب در ایران باید 350 هزار نفر مبتلا به آلزایمر باشند.
4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیومرث IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    41 1
    خیلی‌ها فکر می‌کنند آلزایمر یعنی فراموشی. اما متاسفانه باید بگویم فراموشی، جزو علائم اولیه این بیماری مهلک است. بله مهلک، چون در نهایت بیمار مبتلا به آلزایمر به طرز فجیعی از بین می‌رود. شاید عمق فاجعه با این جمله کمی روشن‌تر شود که: «بیمار آلزایمری به جایی می‌رسد که حتی لقمه‌ای که در دهانش می‌گذارند را هم نمی‌داند که باید بجود و قورت بدهد و حتی اگر بداند هم نمی‌تواند.» امیدوارم هرچه زودتر داروی این درد فعلاً بی‌درمان هرچه زودتر توسط دانشمندان کشف شود.
    • بدون نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      14 2
      بله وقعا اختلال وحشتناكي هست ..
    • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      19 2
      پدر بزرگ من به این بیماری مبتلا شد و فوت کرد. باید بگم از آنچه می گوئید هزاران برابر بدتر است متاسفانه در این بیمار قسمتهای مختلف مغز به مرور از کار می افتند. اول حافظه بعد تفکر بعد سیستم کنترل بدن مثل ادرار و غیره و به تدریج بدن ضعیف و ضعیفتر می شود به طوری که اطرافیان خواهان راحت شدن مریض و رنج و عذاب کمتر او می شوند. روزهای بسیار تلخی است.... خواهش می کنم مراقب این بیماری باشید از سرطان و ایدز به مراتب بدتر است.
  • دانشجو IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    15 12
    من دارم روش کار میکنم ولی باید وسط پروژه برم 21 ماه تو صف سربازی بایستم. کاش وجدانی وجود داشت.
  • بدون نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    10 2
    "با این حساب در ایران باید 350 هزار نفر مبتلا به آلزایمر باشند." با کدام حساب؟ با کدام آمارگیری؟ با کدام تحقیق میدانی؟ "با این حساب" و با همه این حسابها یه آماری می دهید و می رود دیگر... کسی نیست که ته و توه ماجرا را دربیاورد ...
    • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      3 4
      وقتی توی دنیا نیم درصد مبتلا به آلزایمر هستند تو ایران میشه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر. این امار حدودیه آقا جان
  • آرمین 23 IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    12 3
    بدترین بیماری قرن که دلایلی هم که برای به وجود آمدنش وجود دارد, متاسفانه روز به روز در ایران افزایش پیدا خواهد کرد..
    • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      0 1
      چرا؟