آیت‌الله جوادی آملی در دیدار رئیس و مسئولان دفتر تبیلغات اسلامی حوزه علمیه قم، در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) به تبیین ضروریات تبلیغ دینی پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی آیت‌الله جوادی گفت: آملی جامعه به حوزه، روحانیت و مساجد چشم دوخته است، حوزه نیز وظیفه دارد انسان‌های طیب و طاهر را برای حضور در جامعه تربیت کند تا ناپاکی‌ها از بین برود.

 

این مرجع تقلید، در دیدار رئیس و مسئولان دفتر تبیلغات اسلامی حوزه علمیه قم، در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) به تبیین ضروریات تبلیغ دینی پرداخت.
ایشان با بیان این که در تبلیغ دینی،‌ باید علم و عمل درکنار هم باشد، گفت: تبلیغ باید پشتوانه تعلیم و تعلیم نیز باید پشتوانه تحقیق داشته باشد تا در عمل مردم اثر بگذارد. در مرحله ابتدایی تبلیغ، باید علم لازم را کسب کرد و در ادامه بتواند این علوم را در قالب حرف‌های خوب به مخاطب ارائه نماید.
وی  علم کامل را نیازمند تحقیق دانست و اظهار داشت: محقق، با مطالعه آثار فراوان علما و نویسندگان و کنار هم گذاشتن آنها، به مطالبی می‌رسد که عصاره آن را در قالب علم به دست معلم می‌دهد و معلم نیز آن را در کلاس درس می‌گوید و مبلغان این دروس را به جامعه ارائه می‌کنند.
* تاکید بر استفاده از استدلال و برهان در تبلیغ آموزه‌های دینی
وی با بیان این که حتی عصای موسی(ع) و ید بیضاء داشتن، برای نفوذ در قلوب مخاطبان کافی نیست، ادامه داد: این معجزه ممکن است مردم را جذب کند، ولی برای باوراندن آموزه‌های دینی،‌ نیاز به استدلال و برهان است که برای ارائه آن نیاز به خوب حرف زدن می‌باشد.
آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر این که انسان تنها با اندیشه زندگی نمی‌کند، گفت:‌ علم و دانش، نیمی از زندگی انسان را رقم می‌زند، بخش دیگر را گرایش و انگیزه اداره می‌کند؛ این که مبلغّی علمی را به مردم منتقل می‌کند، تنها بخشی از راه را رفته و ادامه راه، درایجاد گرایش و انگیزه انجام می‌شود.
ایشان با تأکید بر این که بخش وسیعی از پذیرش مخاطبان از مبلغ، از طریق انگیزه است، خاطرنشان کرد: مبلغ باید در کنار بیان و سخن خوبی که دارد و به وسیله آن می‌تواند آموزه‌های دینی را ارائه نماید، با عمل و سیره خود، انگیزه را در میان مردم ایجاد نماید.
این مرجع تقلید، وظیفه مبلغان را رساندن آموزه‌های دینی به عمق جان مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: این که مبلغ سخنرانی کند و آموزه‌های دینی را تنها به گوش مردم برساند، کافی نیست؛ این سخنان دریچه قلب او را باز می‌کند، اما برای این که این سخنان به عمق دل او راه یابد باید طهارت روح گوینده و نویسنده از سوی مخاطب مشاهده شود.
* وظیفه حوزه در قبال جامعه
ایشان در ادامه با اشاره به وجود ناپاکی‌ها درجامعه، گفت: جامعه به حوزه، روحانیت و مساجد چشم دوخته است؛ حوزه نیز وظیفه دارد انسان‌های طیب و طاهر را برای حضور در جامعه تربیت کند تا ناپاکی‌ها از بین برود.
آیت‌الله جوادی آملی در پایان با اشاره به این که خون شهیدان، زمین را پاک می‌کند و بر اساس روایات اسلامی،‌ علم علما از خون شهدا افضل است، خاطرنشان کرد: باید‌ با جدیت، مسیر خود را در تبلیغ تعالیم اسلامی ادامه دهیم.
 رئیس دفترتبلیغات اسلامی:ابتکارات و خلاقیت‌های فردی مبلغین گردآوری می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، در دیدار آیت‌الله العظمی جوادی آملی، که در بنیاد علوم وحیانی اسراء قم برگزار شد، گفت: افرادی در عرصه تبلیغ دینی، ‌به معنای تام، موفقیت‌ها و تجربیاتی را به دست آورده‌اند که بر اساس ابتکارات و خلاقیت‌های فردی می‌باشد که لازم است این تجربیات در اختیار مبلغان جوان قرار گیرد.

رئیس دفتر تبیلغات اسلامی حوزه علمیه قم، از برگزاری جشنواره نوآوری‌های تبلیغ با هدف تجمیع ابتکارات و ظرفیت‌های فردی در عرصه دینی خبر داد.

 

وی، هدف از برگزاری جشنواره نوآوری‌های تبلیغ دینی را تجمیع و گردآوری تجربیات موفق و مکتوب نمودن آن به عنوان چراغ راه در عرصه تبلیغ دینی معرفی کرد و ادامه داد: در کنار این تجربیات، فراخوانی نیز صورت گرفته که بر اساس آن، افرادی که دارای نوآوری‌ها و طرح‌های جدیدی در عرصه تبلیغ دینی می‌باشند، طرح‌های خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌کنند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: این طرح‌ها توسط کارشناسان مربوطه بررسی می‌شود و در صورت موفق بودن و امکان عملی شدن آن، به نهاد‌های تبلیغی ارائه شده و اجرا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مصاحبه‌هایی نیز با برخی افراد موفق در عرصه تبلیغ دینی انجام شده که در آینده‌ای نزدیک، در اختیار مبلغان جوان قرار می‌گیرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =