گردشگری در کشور ما همواره مورد مناقشه بوده است اما یک اقدام این سازمان در روزهای اخیر گویا مورد توافق همگان است یا لااقل هنوز برایش منتقدی پیدا نشده است .

هادی معیری نژاد: تبدیل جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری خبری بود که بعد از سفر محمود احمدی نژاد به این جزیره خبرساز شد.
با تایید این خبر و اخباری نظیر اینکه هر ایرانی باید یک عکس در ابوموسی داشته باشد این سئوال پیش می آید که آیا گردشگری سیاسی در ایران متولد شده است؟ و یا اینکه به این خبر تنها باید به عنوان یک خبر معمولی در حوزه گردشگری بنگریم ؟
این خبر را ابتدا «سید حسن موسوی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری میراث‌آریا اعلام کرد و گفت: «تبدیل این جزیره به منطقه نمونه گردشری می‌تواند باعث افزایش میزان ورودی گردشگران داخلی و خارجی شود.» قرار گرفتن این خبر به عنوان تیتر کافی بود تا تنها ظرف چند دقیقه تعداد زیادی از سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های داخلی و پس از مدت کوتاهی خارجی این خبر را روی خروجی خود قرار دهند

بازتاب در خبرگزاری‌های خارجی
خبر تصویب تبدیل جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری هم‌چنین بازتاب گسترده‌ای در خبرگزاری‌های خارجی به ویژه آژانس‌های خبری کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت.
البته این خبر در حالی به گزارش نخستِ خبرگزاری‌های منطقه تبدیل شد که پیش‌تر از آن، سفر محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور کشورمان به جزیره ابوموسی در سفر اخیر هیات دولت به استان هرمزگان، واکنش‌هایی را بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به همراه داشت.
خبرگزاری «ترندنیوز» جمهوری آذربایجان با درج خبری با تیتر «ایران جزیره ابوموسی را به منطقه گردشگری تبدیل می‌کند»، نوشت: هیات دولت ایران در نشست اخیر خود تصمیم به تبدیل جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری گرفت در حالی که این جزیره همراه با جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک موضوع اصلی مشاجرات ایران و امارات متحده عربی محسوب می‌شوند.
آژانس‌های خبری کشورهای خلیج فارس همچون، گلف‌نیوز، خلیج‌تایمز و ایتوربونیوز نیز به این خبر پرداختند.
همچنین خبرگزاری‌های اروپایی و آمریکایی همچون «BBC»، «آسوشیتدپرس» و «واشنگتن‌پست» در خبرهای خود با اشاره به سفر رئیس‌جمهور ایران به جزیره ابوموسی، تبدیل شدن این جزیره به منطقه نمونه گردشگری ایران را نیز به بحث و بررسی گذاشتند.
راه اندازی تورهای گردشگری
اما در همین گیرو دار مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ،از برگزاری تورهای گردشگری هفتگی به مقصد این جزیره خبر داد.

«حسین جعفری» با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به این که برخی از کشورهای منطقه نسبت به حاکمیت ایران بر جزیره ابوموسی مواضع نامربوطی گرفته‏اند و ضرورت دارد تمام ایرانیان نسبت به این حرکت اعتراض خود را اعلام کنند، دفاتر خدمات مسافرتی « زاگرس » و « ارس » از این پس آمادگی برگزاری تورهایی به مقصد جزیره ابوموسی را دارند.
جعفری جزیره ابوموسی را جزئی همیشگی از خاک کشور عزیزمان خواند که لازم است به مردم معرفی شود و گفت: نخستین تور به مقصد جزیره ابوموسی پس از اعزام گروه‌های کارشناسی و تورگردانان به جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به منظور ارزیابی امکانات گردشگری این جزایر و آماده‌سازی زیرساخت‌های ضروری، هفته آینده آماده حرکت به این مقصد خواهد بود .
وی افزود : امیدواریم با دعوت از اقشار مختلف از جمله خبرنگاران و اصحاب رسانه، بسیجیان، خانواده معظم شهدا، ایثارگران ، اساتید دانشگاه و اعضای هیأت علمی ، مدیران آژانس های مطرح گردشگری کشور ، دانشجویان و ... افکار عمومی را در رابطه با این منطقه هشیار کنیم.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تاکید کرد: در مجموع این جزیره و ساکنین عزیز آن پاره تن ما هستند و بایستی به شرایط این بخش جدایی‌ناپذیر از خاک میهن اسلامی‌مان ‏توجه ویژه کنیم.
 

جذابیتهای گردشگری
سیاحانی که قدم به این جزیره گذاشته اند، متفق القول می گوید این جزیره از خوش‌آب‌وهواترین مناطق خلیج فارس است و انواع گیاهان و جانوران دریایی در ساحل آن به چشم می‌خورد.
این جزیره دارای سکنه چندانی نیست و تنها ساکنان آن، نزدیک به ۳ هزار نفر متشکل از اشخاص بومی و کارکنان وزارت نفت و دفاع هستند.
سواحل جزیره در بخش شمالی شنی است و آفتاب تند و تیزی دارد و امواج آرام، انسان را به شنا و استراحت تشویق می کند، ولی در سواحل جنوبی، صخره ای و سنگی است و مثل موج شکن، در هنگام باد و طوفان، ضرب امواج بلند را می گیرد. سواحل جنوبی به خاطر عمیق بودن آب، چشم انداز زیباتری از سواحل شمالی دارند. همچنین به دلیل آنکه این جزیره از نزدیکترین ساحل، ۶۰ کیلومتر فاصله دارد، آب آن به شدت پاکیزه و زلال و شفاف است. بستر سواحل در عمق اندکی که چشم قادر به دیدن آن است، مرجانی است و تپه های مرجانی رنگ رنگ، چشم اندازهای زیبایی را در این جزیره به وجود آورده است.
اندازه این تپه های مرجانی به دلیل عدم رفت و آمد انسان، بسیار بزرگ است و در سواحل جنوبی از خراب شدن و کنده کاری که در اکثر سواحل جنوبی ایران دیده می شود، در آنجا خبری نیست.
در میان تپه های شفاف مرجانی، انواع آبزیان زندگی می کنند که به سادگی می توان آنها را مشاهده کرد. کوسه ماهیهای جنوب، سفره ماهی، لاک پشتهای منقار عقابی، لاکپشتهای دریایی سبز، مارماهی خلیج فارس، عروس دریایی و شاه میگو و ماهیان رنگارنگ در میان این تپه ها زندگی می کنند که دیدن آنها لذت بخش و هیجان انگیز است.
محیط عمومی جزیره، مانند اکثر مناطق جنوب ایران است. در جزیره باغی مصنوعی وجود داد که به نام باغ جلال خوانده می شود. این باغ مربوط به یک تبعیدی یزدی تبار به نام جلال است که سالها پیش به این مکان تبعید شده بود.
خاک جزیره، عموما کمتر پستی و بلندی دارد و بزرگترین ارتفاع آن، کوهی به نام “حلوا” یا “طوا” ست که مخروطی شکل است و بیش از ۱۵۰ متر ارتفاع ندارد. در این جزیره، تپه ماهورهای شنی زیبایی دیده می شود که مانند کویرهای ایران، جان می دهد برای آسمان نگاری و گوش دادن به سکوت طبیعت.
 آب و هوای این جزیره در فصل گرما، بسیار گرم و شرجی است ولی از اواخر پاییز تا اواسط بهار، هوای بسیار مطبوع و لذت بخش دارد. اهالی جنوب می گویند در هیچ جای خلیج فارس و دریای عمان، دریایی به خوش رنگی سواحل آنجا و هوایی لطیف تر از هوای ابوموسی وجود ندارد.

 

 بی تردید ابوموسی مانند کیش می تواند یک قطب گردشگری باشد و این قضیه به هیچ کشوری هم مربوط نیست اما مسئله مهم این است که در پیوند گردشگری با سیاست ،گردشگری فراموش نشود . یعنی این اقدام تنها جنبه نمادین و زودگذر نداشته باشد.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابو IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    61 2
    زنده باد ایران
  • reza54 IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    45 2
    خبر خوبیه اما بهتر نبود قبل سیاسی شدن به فکر می افتادیم
  • محمد IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    59 6
    نه تنها جزایر ابوموسی بلکه بحرین هم از اراضی مملکت جمهوری اسلام ایران می باشد.
    • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      4 0
      از اراضی ایران است و خواهد بود. اونی که شما گفتی اسم سیستم سیاسی کشور هست. مثلا هیچکس نمیگه بریتانیای سلطنت مشروطه یا جمهوری فدرالی ایالات متحده آمریکا یا مثلا پادشاهی مشروطه مالزی. سیستم ها تابع زمان و خواست مردم هستند.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    41 1
    موافقم عالی شد .بریم جزیره ابوموسی
  • حسن ارجمندی . تهران IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    33 5
    به نظر این بنده که از جانبازان و رزمندکان میباشم دولت اکر بتواند وزرتخانه ای مثل نفت یا سازمان کشتی رانی و امثالکم را به جزیر ه ببرد و درهمین راستا سامانه پدافندی هم مستقر نماید چشم طعمه دشمنان را گور مینماید . به امید روزهای خوب درجزیره لبخند ....
  • ابولفضل رباط سرپوش IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    41 6
    خدا را شکر من حاضرم در انجا نیز سکونت کنم و خودم و دو پسرم تا اخرین قطره خونمان از خاکم محافظت کنم وجب به وجب خاک ایران و ابو موسی ناموس من هستند زنده باد مسئولانی که از این طرح گردشگری حمایت می کنند
    • حامد IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      3 6
      جناب آقاي رباط سرپوش شما اينقدر فشار به خود تون نياريد و از اين جان گذشتگي ها به خرج نديد شما تو تهران به جايي رسيدي كه در خواب هم نمي ديدي پس فيلم بازي كردن بسه؟
  • آریا IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    39 2
    خبرآنلاین: " بی تردید ابوموسی مانند کیش می تواند یک قطب گردشگری باشد!" ------------------------------------------------------------------------------------------------ مگه جزیره کیش یک قطب گردشگری حساب میشه؟
  • از ابوموسی IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    30 1
    در خدمت هموطنان عزیز هستیم حتما تشریف بیاورید.طبیعت جزیره بکر و سواحل بسیار زیبایی دارد که در دنیا بی نظیره.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    23 2
    رفتیم ابوموسی چه جایی بود .... منو با خودت ببر ابوموسی...
  • بدون نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    10 0
    هتل داره؟ خط هوايي چطور؟ كجا بليط مي‌فروشن؟
  • محسن IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    3 10
    از نظر سیاسی خوبه ولی محیط زیست اونجا با اینکار نابود میشه
    • سالار IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
      4 0
      الان نه که محیط زیست هاوایی یا جزایر قناری و یا چه می دونم اسپانیا که سالانه بیش از 50میلیون نفر گردشگر داره نابوده شده؟!!!! اگه خطری هم وجود داشته باشه مربوط میشه به ذات بی ملاحظه و ندانم کار ما ایرانیها که همیشه بعد از نابودی به فکر آباد کردن می افتیم.
  • رزا US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    5 0
    خدا را شکر که بالاخره ابوموسی از این گمنامی در اومد . من ساکن جزیره ام . وافعا جای خوبیه امنیت ارامش تمیزی داره که هیج کدوم از جزایرمون نداره.برانون عکس میذارم تا ببینید.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    0 0
    باسلام بنده 36ساله دارم اینجا کار وزندگی میکنم در آن روزگاران که تنها یک خط افیکس پل ارتباطی ابوموسی با مرکز استان بود واز امکانات امروزه هیچ خبری نبود نه آب آشامیدنی نه وسیله ترددی چه زمینی چه هوایی نه خاربار فروشی کجا حتی مردم از ابتدایی ترین وسایل زندگی محروم بودند وکمتر کسی توان زندگی در اینجا را نداشت بنده به تنهایی پشتیبانی تمام مایحتاج مردم وخانوار اینجا