رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دلیل برخی مشکلات اجرایی دچار مساله‌ی بیکاری شدیم، گفت: اگر کسی از کار خود برکنار شود دولت اسلامی موظف است نان شب آن را تامین کند.

علی لاریجانی که سخنران پیش از خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران بود با تاکید بر این‌که استاد مطهری معتقد بودند که اسلام نمی‌خواهد مسلمانان به غیر، متکی باشند، گفت: در صورتی که ملت مسلمان دست خود را به طرف غیر دراز کند، بنده‌ی او شده و آنها بر مسلمین چیره می‌شوند. به همین دلیل ملتی که در اقتصاد خود مدیریتی درست نداشته باشد به اقتصاد واقعی دست نیافته است.
وی تصریح کرد: با وجودی که امروزه بحث جهانی شدن مطرح است، ولی باید کشورها با توجه به ارتباطات خود متناسب با شرایط بین‌المللی خود به خودکفایی و اقتصاد توجه کرده و توانمندی‌های خود را در تولیدات استراتژیک توسعه داده و قائم به ذات باشند. همان‌طور که کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، تلاش می‌کنند در تولیدات استراتژیک متکی به دیگران نباشند؛ چون در این صورت در سخت‌ترین شرایط هم می‌توانند نیازهای خود را برطرف سازند.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امام راحل همواره به جوانان توصیه می‌کردند تا در زمینه‌ی اقتصادی به استقلال برسند؛ چون استقلال در اقتصاد پایه‌ی استقلال سیاسی است.
به گفته وی، واردات اگر مکمل تولید باشد به تولید کمک می‌کند و در غیر اینصورت محصولات مصرفی برای تولید مضرند.
در ادامه مهم ترین بخش های سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی به نقل از ایسنا می‌آید:
  • جهش اقتصادی با کار و تولید در داخل کشور فراهم می‌شود. بر اساس تفکر اسلام، اقتصاد سالم اقتصادی است که در آن تولید وجود داشته باشد و این امر یکی از مباحث ضروری در دین ماست. هم‌چنین اهمیت این امر امروزه و با توجه به تحریم‌هایی که در یک سال گذشته علیه ایران شدت گرفته بیشتر احساس می‌شود؛ زیرا آنها ما را به خاطر مسائل هسته‌یی تحریم کرده‌اند، در حالی که رژیم صهیونیستی صدها کلاهک هسته‌یی دارد.
  • کشورهایی هستند که از آبادانی برخوردارند، اما به دلیل این‌که روحیه‌ی جهادی ندارند اهل بزم‌اند، نه اهل رزم. باید نوکری آمریکا را قبول کنند. در واقع نوکر شیک‌پوشند. نوکر هستند ولی ظاهر بزک‌کرده‌ای دارند.
  • پیامبر اسلام (ص) فرمودند دخترم فاطمه، سرور زنان عالم از آغاز تا به انجام است. فاطمه زهرا (س) یک شخصیت معمولی نیست که از جهاتی بر دیگر زنان ترجیح داشته باشد بلکه فاطمه زهرا (س) شخصیتی است که عالم و آدم در گرو وجود اوست.
  • تمسک به پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت او در همه‌ی زمان‌ها موجب سوق انسان‌ها به سوی سعادت و کمال است. وجود مقدس حضرت فاطمه (س) یکی از پنج شخصیتی است که وسیله‌ی رحمت خداوندی از ابتدای خلقت بوده‌اند. لذا ملاحظه می‌شود که پیامبر گرامی اسلام (ص) راه رستگاری و سعادت را مودت، دوستی و پرهیز از مخالفت با این شخصیت قرار داده‌اند.
  • هرکس حضرت فاطمه(س) را دوست بدارد در بهشت با پیامبر همراه خواهد بود. فاطمه زهرا (س) در خطبه خود پس از حمد و ثنای الهی و ذکر صفات و مناقب رسول‌الله و عظمت قرآن می‌فرمایند ایمان را خدا عاملی قرار داد که از شرک و ذلالت نجات یابید. در واقع ایمان پایه‌ی حرکت فردی و اجتماعی است و پایه‌ی پیشرفت و کمال برای فرد و جامعه است؛ زیرا یک جامعه هرچند در امور مختلف پیشرفت کند اما اهل ایمان نباشد این پیشرفت واقعی نیست و این حرکت حیات‌بخش نیست.
  • فاطمه زهرا (س) امامت و پیشوایی اهل بیت (ع) را عامل انسجام جامعه معرفی کرده است. عوامل دیگر ممکن است صرفا تا حدی انسجام‌بخش باشد. به عنوان مثال ملی‌گرایی، قوم‌گرایی و همزبانی عامل انسجام می‌شود اما تا اندازه‌ای؛ لکن محبت اهل بیت (ع) و پذیرش امامت و پیشوایی آنان انسجام تام و کمال به وجود می‌آورد که حاضرند از جان خود در راه آن بگذرند. سپس ایشان جهاد را برای عزت اسلام و ذلت کفر و نفاق قرار دادند، روحیه جهادی عامل عزت‌مندی اسلام است. کشور و ملتی می‌تواند سرافرازانه زندگی کند که روحیه‌ی جهادی داشته باشد.
  • ملتی که عنصر کلیدی یعنی عنصر جهاد را از فرهنگ خود خارج کند ممکن است رنگ و لعاب ظاهری داشته باشد اما عزت ندارد و دست‌نشانده خواهد بود.
  • یک گروه کوچک حزب‌الله را ملاحظه کنید که اینها اهل جهاد بوده و هستند و یک رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی را که پشت آن آمریکا بود همین گروه کوچک به زانو درآوردند و یک شکست بزرگی را به رژیم تحمیل کرد که حالا حالاها این درد را حس می‌کنند و این رژیم مجبور است حرف‌های کلفتی بزند تا درد شکست را به نحوی برای خود مرتفع کند.
  • این روزها نیز شاهد هستید گاه سخنان درشتی نسبت به ملت ایران می‌گویند. رژیم صهیونیستی باید درک کند ملت ایران ملت پیرو فاطمه(س) است که فرمود جهاد عامل عزت اسلام است، ملتی مجاهد است. اگر صهیونیست‌ها دوست دارند که مدال تابوت‌کشی سربازانشان را به سینه‌ی آنها نصب کنیم بسم‌الله.
  • اهمیت شعار امسال از آن روست که اقتصاد سالم عامل عزت‌مندی و مبنای تحقق جامعه سالم است. در خطبه حضرت فاطمه (س) نیز اقتصاد یکی از ارکان جامعه‌ی سالم است؛ زیرا حتی اگر فردی اهل جهاد باشد ولی جسمی ناسالم داشته باشد زمین‌گیر خواهد بود و نمی‌تواند وارد میدان شود.
  • اقتصاد سالم هم همانند فردی است که نیروی بدنی کافی برای جهاد و مبارزه را دارد و در صورت لزوم می‌تواند وارد عرصه شود. شهید مطهری (قدس‌سره) در این زمینه یکی از اصول اولیه‌ی حیات را اقتصاد سالم می‌داند. به عقیده‌ی شهید مطهری یکی از اصول اولیه‌ی حیات و تامین رشد و نمو جامعه، اقتصادی سالم است که قائم به غیر نباشد.
  • جامعه‌ای که مشکل اقتصادی داشته باشد به نوعی مریض محسوب شده و اقتصاد سالم به نوعی از ارکان امت سالم محسوب می‌شود. هم‌چنین جامعه‌ی راکد هرگز نمی‌تواند به اقتصادی سالم دست یابد و از سرمایه‌ی خود استفاده کند.
  • اگر خواستار جامعه‌ای اخلاق‌گرا و معنوی هستیم باید به اقتصاد خود توجه کنیم. اگر ما می‌خواهیم مردم ما نسبت به سایر مسلمانان احساس همدردی داشته و به داد مظلومین برسند باید اقتصادی سالم داشته باشیم که این اقتصاد باید رشد و نمو داشته و از تولیدات خود کشور بهره ببرد.
  • با وجود فتوای مقام معظم رهبری درخصوص تحریم سلاح‌های هسته‌یی آنها هم‌چنان بر روی تحریم‌های خود پافشاری می‌کنند. با این حال ما باید بر تولیدات داخلی و استقلال اقتصادی خود پافشاری کنیم. البته این اقدام آنها قابل درک است و می‌توان گفت به دلیل شکست‌هایی است که آمریکا در جنگ‌های خود خورده است.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد غفور IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    6 0
    دو صد گفته چون نیم کردار نیست. خیلی خسته ایم از شنیدن حرفهای تکراری دلم میخواد عمل ببینیم.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    1 0
    آقای لاریجانی : به علت عملکرد ضعیف دولت متاسفانه تمایل به سرمایه گذاری در مملکت کم است . به این معظل تمایل خروج افراد متخصص وبا تجربه از مملکت زیاد شده .متاسفانه از این نقطه ضعف رقیبان جمهوری اسلامی نهایت سوئ استفاده را میبرند . هزینه تحصیل را مردم ودولت متحمل میشوند ولی براحتی در اختیار کشور های دیگر قرار میگیرد