به گفته برژینسکی حضور نظامیان آمریکایی در کشورهای ضعیف‌تر شاید حباب توهم قدرت تک قطبی را بین سیاستمداران این کشور هر روز بیشتر باد کند ولی هر لحظه سوزنی می‌تواند انفجاری بزرگ را سبب شود.

چند ماه پیش شرکت آئودی با انتشار یک آگهی 60 ثانیه ای از جدیدترین خودروی پیشرفته خود موسوم به A6 در بازار آمریکا رونمایی کرد که قابلیت های جدیدی نسبت به دیگر خودروهای قبلی این شرکت دارد. در این تبلیغ آئودی به 100 هزار مایل حرکت این خودرو در جاده های آمریکا اشاره کرد که طی آن هیچ آسیبی به این خودرو نمی رسد. در تبلیغ شرکت خودروسازی آلمانی شاید تنها هدف فروش بیشتر در نظر گرفته شده بود ولی آشکارا به وضعیت بد جاده ها و خیابانهای آمریکا اشاره می شد که برای چنین جاده هایی باید خودرویی از خارج به این کشور وارد شود.


زیبیگنیف برژینسکی، مشاور جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا هنوز هم یکی از برجسته ترین تحلیل گران و استراتژیست‌های اقتصادی سیاسی آمریکا محسوب می شود که در جدیدترین کتابش به موضوعی اشاره کرده که آگهی شرکت آلمانی به صورت ضمنی به آن اشاره می کرد.

 

وی در کتاب جدیدش با عنوان «منظره استراتژیک» به موضوع آمریکا و بحران قدرت در جهان می پردازد و اعتقاد دارد این کشور به دلیل دخالت های خارجی در امور جهان در سه دهه اخیر در مسیر سقوط و سراشیبی قرار گرفته است. برژینسکی به موانع جهانی اشاره می کند که در سر راه آمریکا به عنوان قوی ترین سگ نگهبان در دنیا وجود دارد.

 

وی در کتاب خود آمارهایی را درج کرده است که این روزها در پلاکارهای معترضان آمریکایی ماجرای اشغال وال استریت زیاد به چشم می خورد؛ او بر خلاف اذهان عمومی اعتقاد دارد مشکل اساسی سالهای اخیر آمریکا عدم ثبات دموکراسی و وضعیت اجتماعی مردم آمریکا است و با این وضعیت این کشور چگونه می تواند در خارج قوی ترین دولت و یا کشور باشد.


وی می نویسد: «آمریکا در حال حاضر یکی از ضعیف ترین کشورهای جهان در تولید خالص داخلی محسوب می شود که این قضیه مربوط به 40 سال اخیر می شود و این در حالی است که آمریکا در حوزه نظامی در جهان بی همتا است ولی این قدرت نظامی تا کجا می تواند کاستی های بودجه در این کشور را جبران کند.»

 

به گفته برژینسکی نفس گرم تولیدات چینی هر روز زیر گلوی آمریکا داغ تر می شود و تجاوزهای هر روزه آمریکا را نیز به این تهدید باید اضافه کرد. وی می گوید حضور نظامیان آمریکایی در کشورهای ضعیف تر کره زمین شاید حباب توهم قدرت تک قطبی را در بین سیاستمداران آمریکایی هر روز بیشتر باد کرده است ولی هر لحظه سوزنی می تواند انفجاری بزرگ را سبب شود.


برژینسکی برای آمریکایی ها و سیاستمداران این کشور پیشنهادی ارائه می کند که اگر می خواهند همچنان در راس امور بمانند بهتر است برای ساختارهای اجتماعی اقتصادی کشور خود و وضعیت مردم داخل فکری بکنند. به عقیده تحلیل گر آمریکایی در عصر کنونی، جهان از جنگهای هفت دهه خود رهایی پیدا کرده و احتمالا، کشوری دیگر تحمل جنگ دیگری را نخواهد داشت؛ حیات در چنین سیستمی به جای قدرت نظامی روی محور نیازهای بازارهای اقتصادی می چرخد و باید این را گوشزد کرد که دیگر جهان به آمریکایی ها نیاز ندارد.

 

نیویورک تایمز/ 8آوریل/ ترجمه محمد حسنلو

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =