پیمانکاران ضعیف پارس جنوبی علاوه بر اینکه از این پس جریمه خواهند شد در کارنامه فعالیت آنها نیز از این مساله درج و حجم کارهای آنها در صنعت نفت کاهش خواهد یافت.

 آذرجزایری: این دستور که از سوی وزیر نفت صادرشده در راستای اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت نفت وگازپارس مبنی بر مداخله مقامات عالی رتبه کشوری در پشتیبانی از پیمانکاران ضعیف فعال در پارس جنوبی صادرشده است.
این دستور در حالی صادر می شود که انتشار عملکرد شرکت نفت و گاز پارس در سال گذشته نشان می دهد که این شرکت با ناکامی های زیادی در سال گذشته مواجه بوده است.
در این گزارش عملکرد که امروز منتشر شده به نقل موسی سوری به دستاوردهایی چون ارائه تولید 70 مقاله علمی در مورد مخزن پارس جنوبی برای نخستین بار در کشور در سومین همایش توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور پارس جنوبی اشاره شده در حالیکه جای خالی افتتاح فازهای وعده شده در دیدار مقام معظم رهبری در روزهای ابتدایی سال گذشته و یا حتی دلایلی که باعث عدم تحقق آن شده خالی است.
این درحالی است که در این گزارش عملکرد مهمترین اهداف این شرکت که محقق شده در سال 90 شامل مواردی چون تولید صیانتی و پایدار گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی (افزایش ظرفیت تولید تا سقف 290 میلیون مترمکعب در روز)، تولید بیشتر و افزایش تولید گاز با اجرای طرح‌های توسعه باقیمانده از میدان مشترک پارس جنوبی (افزایش روزانه 42 میلیون متر مکعب گاز )، تولید نفت خام از لایه‌های نفتی پارس جنوبی و افزایش آن طی برنامه پنجم (واگذاری کار به پیمانکار داخلی) ،می شود.
این درحالی است که بسیاری از کارشناسان وضعیت میدان پارس جنوبی را به دلیل نابرابری برداشت دو کشور و برداشت دو برابر و نیمی قطر از گاز این میدان را بسیار نامناسب اعلام می کنند تا جاییکه خبر می رسد که به جهت برداشت بیش از حد قطر و کمک شیب این میدان که به سمت این کشور است گاز این میدان به سمت قطر مهاجرت کرده و از فشار چاه های سمت ایران کاسته شده است.
از سویی دیگر، بهتر بود موسی سوری در انتشار عملکرد خود در سال 90 دلایل عدم تحقق وعده های خود به مقام معظم رهبری در اولین روزهای سال 90 را تشریح کرد.
اگر حتی این دلایل در دخالت های مسوولان عالی رتبه کشوری باید جستجو می شد بهتر بود برای روش نشدن اذهان عمومی دلایل این ناکامی ها اطلاع رسانی می شد.
در سفر فروردین ماه سال گذشته رهبر معظم انقلاب به پارس جنوبی، مسوولان این منطقه در ارائه گزارش در مقابل ایشان بر افتتاح فازهای 15،16 و 17،18 در سالجاری تاکید کردند.
مسوولان نفتی آنچنان وضعیت پارس جنوبی را رویایی جلوه دادند که امروز پس از گذشت یکسال هیچ یک از آن رویاها نه تنها به واقعیت نپیوسته بلکه به نظر می رسد در نیمه اول سال 91 نیز محقق نشود.
البته شاید بد نباشد به افتتاح چند مدرسه و یک کانون آموزشی به عنوان تحقق فرمایشات رهبری از سوی مسوولان تاکید کرد اما وعده های اساسی مسوولان نفتی برای شکوفایی پارس جنوبی محقق نشده است.
چراکه مسوولان نفتی در گزارش خود به مقام معظم رهبری تاکید کردند که 4 فاز پارس جنوبی در سال جهاد اقتصادی به بهره برداری خواهد رسید درحالیکه این فازها با پایان سال 90 و براساس آمارهای شرکت نفت و گاز پارس بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی ندارد و احتمالا در نیمه اول سال جاری وارد مدار بهره برداری خواهد شد.
البته به گفته کارشناسان این نگاه همچنان خوشبینانه است و احتمال دارد این 4 فاز تا پایان سال 91 نیز روی افتتاح و بهره برداری نبینند.البته در خوشبینانه ترین حالت گفته می شود بخش خشکی این فازها در نیمه اول سال آینده وارد مدار خواهندشداما قطعا تکمیل بخش دریایی این فازها همچنان بلاتکلیف خواهد ماند.
 

 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید قاسمی US ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    2 5
    به نظر من باید پیمان کارها جریمه سنگین شوند باید به این نکته توجه کرد که این کم کاری ها به نفع کدام است؟ قطعا پیمانکاران جناب مهندس سوری تمام تلاش هایش را در نفت و گاز انجام داد
  • amir IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    6 0
    با سلام .با تجربه ای که بنده کسب کردم این بهم اثبات شده که فساد در بین کارفرما باعث ترکتازی پیمانکاران شده است و این معضل در اکثریت پروژه های کشور وجود دارد
  • علي IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    3 1
    مشكل پارس جنوبي از نظر ما شاغلين حاظر در اين منطقه ضعف برخي پيمانكاران حاظر در اين منطقه است.
  • اصلان IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    0 0
    وقتی امارا ت و قطر 2/1 میلیارد دلار برای کارنکردن افراد در شرکت نفت ایران هزینه کردند.... تا آخر قصه را بخوانید. مدیران شرکت نفت که دلسوزند را نیز زیر پایشان را خالی کردند. یک نمونه در پارس جنوبی فاز .... اصلا امدند شش ماه کارگاه را لمپ کردند بعد از دوندگی ها ما فهمیدیم پلمپ جعلی بوده است و فقط برای اینکه کار عقب بیافتد این کارگاه پلمپ شد .. منالله توفیق در ضمن فازهای دیگر پارس جنوبی که یکساله به مناقصه داده شده چرا پیگیری نمی شود حتی یک پاکت سیمان و یک متر فنس کشیده نشده است ... پولش هم .....