نوروز 91 و در ایام تعطیلات اتفاقاتی در حوزه فرهنگ و هنر افتاد؛ درگذشت چند هنرمند، حواشی اکران دو فیلم و شایعه مرگ یک بازیگر خبرهای تعطیلات امسال بودند.

زینب کاظم‌خواه: هنوز سال 90 تمام نشده بود که هنرمند پیشکسوت نوازنده سه‌تار جلال ذوالفنون با مرگ همسفر شد. (اینجا)

این هنرمند که دو هفته در بیمارستان بستری بود، در هیاهوی آخر سال رخت سفرش را پوشید. ذوالفنون در دوم فروردین 91 از مقابل تالار وحدت به سوی امامزاده طاهر کرج تشییع شد و همسایه بزرگانی چون حنانه، قوامی و بنان شد. (اینجا)

این هنرمند سال 1316 در شهر آباده استان فارس به دنیا آمد. خانواده‌ او اهل اهل موسیقی بودند، ذوالفنون از 10 سالگی نواختن سه تار را آغاز کرد و پس از مهاجرت به تهران برای ادامه تحصیل درعرصه موسیقی به هنرستان موسیقی ملی رفت. او همکاری متعددی با بزرگان موسیقی ایران داشت و شاگردان بسیاری را نیز پرورش داد. آثار او در دهه 60 شمسی نقش بسزایی در اقبال مردم به ساز سه تار داشت.
اما در روزهای شکوفایی طبعیت مرگ یک هنرمند دیگر را نیز با خود برد، پروین‌دخت یزدانیان بی‌بی مجموعه تلویزیونی «قصه‌های مجید» هنرمند دیگری بود که با بهار رفت. (اینجا)
مادر بزرگ مجموعه «قصه‌های مجید» نیمه‌شب جمعه چهارم فروردین در 89 سالگی بر اثر بیماری و کهولت سن در اصفهان درگذشت. حضور یزدانیان مقابل دوربین از سال 1370 با مجموعه «قصه‌های مجید» به کارگردانی کیومرث پوراحمد پسرش آغاز شد و ایفای نقشش در سینما از سال 1371 با «صبح روز بعد» و «شرم» که هر دو به کارگردانی پوراحمد بود ادامه یافت. این هنرمند ششم فروردین در اصفهان تشییع و در زادگاهش نجف‌آباد به خاک سپرده شد. (اینجا)
امیر بدرطالعی کارگردان جوان تئاتر هنرمند دیگری بود که با بهار رفت. این هنرمند پنجشنبه سوم فروردین‌ماه به دلیل مرگ مغزی چشم از جهان فروبست و در رشت زادگاهش به خاک سپرده شد. (اینجا

با رضایت خانواده زنده‌یاد بدرطالعی اعضای این هنرمند به بیماران نیازمند اهدا شد. او متولد سال 1353 در شهر رشت بود و از سال 1367 فعالیت تئاتری خود را آغاز کرد. وی دوره های کارگردانی و بازیگری تئاتر را در آموزشگاه حمید سمندریان و دوره بازیگری سینما را در کارگاه بازیگری امین تارخ گذراند.
مرحوم امیر بدرطالعی در طول 37 سال عمر خود بیش از 30 اثر نمایشی نظیر «افسون معبد سوخته» نوشته نغمه ثمینی، «در مصر برف نمی بارد» نوشته محمد چرمشیر و «آرش» نوشته بهرام بیضایی را کارگردانی کرد. وی در مقام بازیگر و کارگردان در جشنواره های متعدد تئاتری حضور پیدا کرد. وی مدیریت بخش هنرهای نمایشی خانه فرهنگ استان گیلان را عهده دار بود.
استاد حسین سمندری، یکی از بزرگ‌ترین نوازنده‌های دوتار کشور نیز سوم فروردین‌ماه درگذشت و پیکر دو تار نواز بزرگ شرق خراسان در شهرستان باخرز تشییع و در قطعه هنرمندان گورستان این شهر به خاک سپرده شد شد. (اینجا)
او که از هشت سالگی با دوتار آشنا شده بود، نزد استادان بزرگ موسیقی منطقه تایباد و تربت جام تعلیم یافت و شهره‌اش خیلی زود فراگیر و جهانی شد و توانست در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی حضور یافته و مقام‌هایی را کسب کند.
بیشتر مردم، زنده یاد سمندری را با مقام معروف «سرو خرامان» و با آواز استاد ابراهیم شریف‌زاده می‌شناسند.
اما در تعطیلات سپری شده یکی از خبرهای حاشیه‌های اکران فیلم‌های «گشت ارشاد» و «خصوصی» بود که در روزهای اولیه اکران با مخالفت‌هایی برای اکران‌شان مواجه شدند.

انصار حزب‌الله مقابل وزارت ارشاد برای جلوگیری از اکران دو فیلم «زندگی خصوصی» و «گشت ارشاد» تجمع کردند و بعد از این تجمع در برخی شهرستان‌های نیز تجمعات مشابهی برگزار شد که در نهایت منجر به توقف اکران این فیلم‌ها در سه شهر مشهد، بابل و استان بوشهر شد. (اینجا)
کار در اینجا خاتمه پیدا نکرد موضوع آن‌قدر بالا گرفت که بحث این دو فیلم به تریبون نماز جمعه هم راه یافت. (اینجا)

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه تهران، با اشاره به اکران برخی فیلم‌های غیراخلاقی در ایام نوروز، گفت: «اجازه اکران برخی از فیلم‌های ضداخلاقی در ایام نوروز و در برخی سینماهای مراکز استان‌ها صادر شده است؛ این فیلم‌ها در دهه فجر پخش و مورد اعتراض واقع شده بود، مسئولان باید بدانند که ما در مورد دین و اخلاق مردم با هیچ کس رودربایستی نداریم. آقای وزیر با دین و اخلاق مردم بازی نکنید.»
وی وزیر ارشاد را جوانی متدین و دیندار خواند ولی در عین حال به وی گفت که در شأن شما نبود که از دستگاه تحت مدیریت شما اجازه اکران چنین فیلم‌های مستهجنی داده شود؛ باید تا دیر نشده جلوی اکران این فیلم‌ها را در استان‌ها بگیرید.
در نهایت اواسط نوروز سینماهای حوزه هنری و شهرداری اکران این دو فیلم را متوقف کردند. به دنبال این موضوع جلسه‌ فوق‌العاده شورای صنفی نمایش تشکیل شد.

حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش در زمینه جلسه فوق‌العاده شورای صنفی نمایش، گفت: «با توجه به این که در زمان انتخاب فیلم های نوروزی دو فیلم «بوسیدن روی ماه» و «نارنجی‌پوش» برای اکران اعلام آمادگی کرده بودند، این دو فیلم را مناسب برای جایگرین کردن «گشت ارشاد» و «خصوصی» دانستیم، اما جایگزینی این دو فیلم بستگی به آماده بودن آن‌ها دارد. اگر این دو فیلم آماده باشند اکران آن دو فیلم متوقف خواهد شد.»
وی اظهار داشت: «به دلیل فشارهای جانبی و نیروهای فراقانونی و قانونی برای برداشتن این دو فیلم مجبور به این کار هستیم، اما با توجه به این که در تعطیلات نوروز به سر می‌بریم تمامی لابراتوارها تعطیل بوده و پخش کنندکان فرصتی برای تبلیغ فیلم جدید ندارد.» 
کاوش گفت: «سینماهای شهرداری تهران و حوزه هنری که خودسرانه و احساسی و بدون کسب اجازه از سازمان سینمایی کشور مانع اکران این دو فیلم شده‌اند، باید خسارت وارده را پرداخت کنند.» (اینجا)
این حواشی منجر شد برخی تشکل‌های صنفی از جمله اتحادیه تهیه‌کنندگان، مجمع فیلمسازان، انجمن سینماداران و پخش‌کنندگان نسبت به حاشیه‌های بوجود آمده و توقف اکران نوروزی در حالیکه این دو فیلم با مجوز وزارت ارشاد مجوز نمایش گرفتند اعتراض کنند. (اینجا)
علیرضا سجادپور رییس اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد نیز درباره توقف این فیلم‌ها توضیح داد: «توقیف کلمه مناسبی برای تشریح وضعیت این دو فیلم نیست. این یک تصمیم مدیریتی بود که در شرایط فعلی گرفته شد تا بلکه بخشی از حواشی به وجود آمده پیرامون این دو فیلم از بین برود. این دو فیلم توقیف نشده‌اند و فقط اکران آن‌ها محدود شده است.» (اینجا)
یکی از شایعه‌های عید نوروز خبر درگذشت ثریا قاسمی بازیگر سینما و تلویزیون بود که این بازیگر این خبر را تکذیب کرد و گفت حالش خوب است و در حال دید و بازدید عید است. (اینجا)
58244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =