تفاوت اساسی فیلم اقتباسی «دا» این است که ما شاهد یک جنگ چهل‌روزه چریکی و خیابانی هستیم؛ جنگی که سرشار از لحظه‌های خاص است که هیچ ربطی به جنگ دو ارتش کلاسیک ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، در بهار سال 1390 خبری مبنی بر ساخت یک مجموعه تلویزیونی (شاید همراه با یک فیلم سینمایی) از کتاب خواندنی و پرفروش «دا» در رسانه ها منتشر شد. یکسال از انتشار این خبر توسط رییس حوزه هنری می گذرد و منوچهر محمدی که فیلم «بوسیدن روی ماه» را با سروشکلی غیر عادی به اکران نوروز 91 رسانده درباره این سریال با پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری گفتگو کرده است. بخش هایی از گفتگو با تهیه کننده مجموعه 26 قسمتی «دا» را در ادامه می خوانید:

 

- کتاب «دا» جزء مفاخر ادبیات جنگ و مربوط به دوره‌ای مشخص از آغاز جنگ است. در این دوره شاهد مقاومت‌های مردمی و نیروهای شبه‌نظامی و بخشی از نیروهای نظامی ارتش و سپاه هستیم. در این برهه زمانی، خرمشهر با یک موقعیت ویژه روبه‌روست و تصرفش برای عراق خیلی اهمیت دارد. برای همین از هیچ جنایتی برای شکستن مقاومت مردمی فرونمی‌گذارد. در آن‌سو هم، به دلیل وضعیت کشور شاهد ایثارگری مردمی هستیم که با کمترین امکانات در مقابل ارتش کلاسیک عراق مقاومت می‌کنند. کتاب «دا»، خاطرات سیده‌زهرا حسینی، هم درواقع درباره همین دوران و نشانگر این است که همه مردم علیه این تجاوز مقاومت کرده‌اند.

 

- طبیعتاً موضوع کتاب ضمن اینکه درباره جنگ و دفاع مقدس است، شرایط خاصی دارد. قبل از این ما شاهد تولید فیلم‌هایی درباره جنگ بودیم که بیشتر در محیط جبهه اتفاق می‌افتاد. ولی تفاوت اساسی فیلم اقتباسی «دا» این است که ما شاهد یک جنگ چهل‌روزه چریکی و خیابانی هستیم؛ جنگی که سرشار از لحظه‌های خاص است که هیچ ربطی به جنگ دو ارتش کلاسیک ندارد. بنابراین اولین نکته برجسته در نگارش فیلمنامه و تولید فیلم این اثر همین چریکی بودن جنگ و مقاومت مردمی است. به همین خاطر در مذاکرات متعدد با مسئولان حوزه هنری و سرکار خانم حسینی دیدگاه‌های خودمان را مطرح کردیم.

 

- مثل اینکه فیلمی که از این دوره حساس تاریخی ساخته می‌شود حق مطلب را به‌تمامی ادا کند و همه زوایا و جوانب این موضوع را به‌خوبی به تصویر بکشد. چون صحنه‌های زیادی در این کتاب است که نیازمند امکانات و تحقیقات ویژه است. به‌شخصه اعتقادم این است که این فیلم وصیتنامه کاری‌ام است. بنابراین باید همه سعی‌مان را بکنیم که اثری ماندگار و تاریخی ساخته شود. روایت این فیلم باید به گونه‌ای باشد که در عین حالی که عراق را اشغالگر نشان می‌دهد، مقاومت مردم را نیز به‌خوبی به تصویر بکشد. این چیزی است که در جای‌جای کتاب «دا» به‌خوبی دیده می‌شود. خانم حسینی لحظه‌هایی را روایت کرده که غیرقابل تکرار است. به همین دلیل باید از هر نظر تولید این اثر کامل باشد.

 

 

- در اولین قدم تصمیم گرفتیم که یک تیم پژوهشی برای ثبت حوادثی که در این مدت در شهر خرمشهر اتفاق افتاده تشکیل شود. چون روایت کتاب از نگاه سیده‌زهرا حسینی است و ایشان وقایع و حوادثی را بیان کرده که به‌شخصه شاهدشان بوده است. ولی در همان زمان در دیگر نقاط خرمشهر حوادث دیگری رخ داده که در این کتاب نیامده. بنابراین مجموع این پژوهش‌ها و کتاب «دا»، که مبنای اساسی این فیلم است، فضای لازم را برای نوشتن فیلمنامه فراهم می‌کند تا تصویری دقیق، واقعی و همه‌جانبه از وقایعی که در آن روزها در این خطه رخ داده منعکس شود.

 

 

- کار تحقیقاتی این فیلم قرار است تا اواخر خردادماه به پایان برسد. سپس کار نوشتن فیلمنامه اثر آغاز خواهد شد. طبق پیش‌بینی‌ها امیدواریم فیلمنامه این اثر تا نیمه سال 1392 آماده شود. البته ما هم‌زمان با نوشتن فیلمنامه می‌توانیم آرام‌آرام کارهای پیش‌تولید را هم انجام دهیم، زیرا باید بخشی از شهر خرمشهر، همچون مسجد جامع و برخی خیابان‌هایی که صحنه درگیری بوده، به طور کامل بازسازی شود. بخشی از دکور فیلم هم باید به کمک سیستم‌های دیجیتالی ساخته شود. قسمتی هم در فضای واقعی ساخته خواهد شد. بنابراین می‌توان سه‌گونه فضا در این فیلم متصور شد.

 

 

 

- در گفت‌وگوهایی که با خانم حسینی و مسئولان حوزه هنری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با تدابیری در کنار روایت‌های واقعی و تلخ این کتاب، قهرمانی‌ها و شادی‌های مردم هم به تصویر کشیده شود. هنر فیلم در این است که نشانگر روح زندگی باشد؛ یعنی در یک فیلم بیننده باید شاهد همه مسائل زندگی از قبیل مرگ، زندگی، شادی و غم و... باشد تا برایش جذابیت داشته باشد. همچنین باید به گونه‌ای ساخته شود که به مخاطب امروزی هم توجه شود. اگر این‌ها رعایت شود، فکر می‌کنم این سریال به یکی از سریال‌های ماندگار تبدیل خواهد شد.

 

 

- انتخاب آقای اسعدیان هم به این دلیل بود که فیلم‌های خوبی مانند «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه» را ساخته بود و مسئولان حوزه هنری ترجیح دادند که این همکاری‌ها تداوم داشته باشد. خودم هم باورم این است که آقای اسعدیان جزء معدود کارگردان‌های باانگیزه است و حاضر نیست هر کاری را قبول کند. بنابراین راغب بودم که با ایشان همکاری کنم. در واقع این توافق سه‌جانبه شکل گرفت و امیدواریم به سرانجام خوبی منتهی شود.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
    2 0
    جالب بود
  • نادرلو IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
    0 1
    فكر كن صحنه هايي كه در كتاب شامل جارو كردن جنازه تكه تكه شده يا پيرمردي كه مغزش مي تركد بخواهد به تصوير كشيده شود...خودتان را خسته نكنيد.اين كتاب فقط در حد يك كتاب است و ارزش بصري ندارد.اگر مي خواهيد كتابي را فيلم كنيد كتاب موج و مرجان انتشارات سوره مهر را فيلم كنيد كه داراي ويژگي هاي بصري است