در هشتمین روز از سال 91، جلسه چهارم فساد مالی بزرگ برگزار شد. در این جلسه دادگاه به اتهامات متهم ردیف دوم پرونده رسیدگی شد؛ معاون حقوقی و خرید تمام اموال گروه میرمنصور آریا که گفته می‌شود همه مراودات مالی شرکت و ثبت‌ شرکت‌های زیرمجموعه گروه توسط او انجام ‌شده است. غلامعلی ریاحی که وکیل مه‌آفرید امیرخسروی در این پرونده است،‌ وکالت این متهم را هم برعهده دارد.

به گزارش خبرآنلاین، نقش اول جلسه چهارم بیش از اینکه متهم ردیف دوم باشد، وکیل مدافع مه آفرید امیرخسروی بود. ریاحی تلاش کرد علاوه بر ب.ب، از مه آفرید امیرخسروی دفاع کند و سیستم بانکی را مقصر اصلی فساد 3هزار میلیارد تومانی بداند و نه خسروی را.

اما در شروع دادگاه و پس از قرائت متن کیفرخواست، متهم ردیف دوم گفت: "چشم راست مه‌آفرید خسروی بودم. امضای همه کس، حتی قاضی سراج را با یک‌بار دیدن می‌توانم جعل کنم. فکر می‌کردم در حال خدمت‌رسانی و کمک به نظام هستیم نه اینکه به آن ضرر بزنیم."

متهم ادامه داد: کار من اجاره کردن و خرید املاک و دفتر کار برای شرکت‌های وابسته بود اما هیچ جای قانون اجاره کردن دفتر جرم نیست.

قاضی از متهم پرسید اجاره کردن جرم نیست اما آیا نمی‌دانستید قرار است در این دفاتر چه جرایمی رخ بدهد که متهم در جواب گفت: من نمی‌توانستم بپرسم؛ وظیفه من فقط اجاره کردن بود. یکی از بازپرس‌ها اعتقادی به مفسد بودنم نداشت اما گفت ۳ بازپرس دیگر نظرشان فساد بود. در گلویم مانده بود که این حرف‌ها را بگویم."

او که سهام دار و یکی از موسسان بانک آریا بود، دراین باره گفت: " ۵ درصد سهام بانک آریا به نام من بود و همسرم هم ۲ درصد نیز در اختیار داشت. مبلغی که متعلق به من بود ۱۰ میلیارد تومان و مبلغ همسرم هم ۴ میلیارد بود. برادر و همسر برادرم هم هرکدام به میزان۵ و ۲ درصد سهام داشتند که آنها هم مبلغ ۱۴ میلیارد تومان سهام داشتند. ما آورده نداشتیم و خسروی آورده را به ما قرض داد."

 

جواهر 6 میلیاردی وجود نداشت

وکیل مدافع متهم در ادامه دادگاه با بیان اینکه بالاترین مرجع امنیتی کشور باید نظر بدهد که گروه آریا امنیت ملی را مخدوش کرده‌ است یا خیر خطاب به قاضی اظهار داشت: جواهر ۶ میلیاردی اصلا وجود نداشته است.

قاضی سراج در پاسخ گفت: بعد از اظهارنظر شما این موضوع را بررسی کردم و دیدم که ۲سری جواهر اصل و بدل وجود داشته است.

در این لحظه فراهانی نماینده دادستان وارد بحث شد و خطاب به وکیل مدافع متهم گفت: شما چه کار به خسروی دارید، بهتر است از متهم حاضر دفاع کنید.

ریاحی ادامه داد: آقای قاضی مطالبی را مطرح کرد که باید جواب می‌دادم.

 

بانکها آلوده هستند نه خسروی

وی در ادامه ادعا کرد: وزیر اقتصاد در جایی خسروی را بزرگ‌مرد اقتصاد دانسته که حرفش گزاف نبوده است.

وکیل مدافع متهم گفت: خسروی بانک‌ها را آلوده نکرد بلکه خود سیستم بانک‌ها آلوده است. شبکه بانکی مانند یک تار عنکبوت دنبال قربانی گرفتن است؛ خسروی اولین قربانی نیست. در گذشته هم فساد ۱۲۳ میلیاردی داشتیم. فساد بانکی خسروی را آلوده کرد نه خسروی بانک‌ها را.

غلامعلی ریاحی با اعلام اینکه مه آافرید خسروی-متهم ردیف اول- برای مقابله با نظام اقدامی نکرده است گفت: متهم و زیر مجموعه اش نه تنها به مقابله با نظام نپرداخته اند بلکه او در کمتر از یک دهه تحولات شگفت انگیزی در صنعت و خدمات ارائه داده است.

وی ادامه داد: ال سی ها و دادن رشوه تنها وجه منفی موکلم و یارانش است. مه آفرید صالح ترین فرد برای واگذاری شرکت های دولتی در مقطع خصوصی سازی بود. گفته می شود متهمان باندی را برای چپاول سپرده های مردم در بانک ها تشکیل داده اند که این امر صحت ندارد.

به گفته وکیل متهمان در کیفر خواست باید جای گروه 6و 1 تغییر کند تا آن را بپذیرد چرا که برخی از ارکان بانکها این مفسده را ایجاد کرده اند. شبکه بانکی کشور مشکلاتی دارد که هر از گاهی قربانی می گیرد.

وی تاکید کرد: بخشنامه صادر می کنند که گزارش بازرسی مبدا و مقصد کالا همراه ال سی باشد این ماجرا باید رخ می داد تا این بخشنامه صادر شود؟ فساد نهادینه شده در شبکه مالی این افراد را به دام انداخت.

وی با اشاره به اینکه بخش بانکی این فعالیت جرم آلود است گفت: به جز فعالیت بانکی بقیه اقدامات این شرکت خدمت است. تنها مقدار ارزی که خاوری از کشور خارج کرد ارز خارج شده از این گروه است وگرنه هیچ ارز دیگری از کشور خارج نشده است. اگر ارزی از سوی این گروه خارج شده است به جای آن ماشین آلات و مواد صنعتی وارد کشور شده است.

وی در ادامه دفاع از موکل خود خطاب به دادگاه اظهار داشت: به قدری خسروی و فعالیت‌های او را بزرگ جلوه دادید که مردم فکر می‌کنند پول سپرده آنها را چپاول کرده است. سرباز دادسرا هم وقتی فهمید وکالت خسروی را پذیرفته‌ام گفت چرا این کار را کرده‌ای؟ او پول امثال ما را خورده است.

ریاحی همچنین گفت: من قصدم این است که بگویم این گروه کارهای خوبی کرده است. خسروی صالح‌ترین فردی بوده که برای اصل ۴۴ آماده شده بود و وارد میدان شد. حاصل کار خسروی و «ب.ب» به جز خدمت‌رسانی به جامعه اسلامی نبوده هرچند در برخی موارد مثل راه‌آهن شیراز به بندرعباس با دادن رشوه خطایی نیز مرتکب شده‌اند.

وی ادامه داد: هرچند ایجاد این مجموعه برای بردن وجوه دولتی ادعایی خلاف و غیرواقعی است. ۱۶ شرکت و دارایی‌های آن را گفتم تا بگویم این مجموعه برای بردن سپرده مردم تشکیل نشده است. شرکت داماش سال ۸۰ تشکیل شد، یعنی قبل از بازگشایی‌ ال‌سی‌ها.

 

مشاجره نماینده دادستان و وکیل مدافع

در ادامه جلسه دادگاه، فراهانی نماینده دادستان خطاب به قاضی گفت: لطفا از جلسه بعد محاکمه، متهمانی که باهم در پرونده ارتباط دارند، در جلسه حضور داشته باشند.

قاضی سراج در پاسخ گفت: تشخیص این موضوع با من است و اگر نیازی باشد این کار را خواهم کرد.

فرهانی خطاب به ریاحی و قاضی گفت: آقای ریاحی سعی کرد دولت را حامی گروه مفسد قلمداد کند اگر دولت شکایت کند ما در خدمت آقای وکیل هستیم.

ریاحی در واکنش به این حرف گفت: تهدید نکنید.

قاضی به نماینده دادستان گفت از قضاوت خودداری کند و خطاب به ریاحی گفت: صبور باشید.

با وجود تأکید فراوان قاضی سراج مبنی بر عدم مشاجره بین نماینده دادستان و وکیل مدافع متهم، فراهانی خطاب به ریاحی گفت: منتظر اظهار نظر وزرا درباره اظهاراتت باش.

در این لحظه قاضی خطاب به نماینده دادستان گفت: تأکید می‌کنم خطابتان دادگاه باشد.

 ادامه فرهانی با اعلام اینکه از مه آفرید بازجویی شده و نتوانسته بگوید حدود 500 میلیارد چه شده است افزود: درخواست می کنم تصویر دفاعیات ریاحی را بدهید ببینیم این شرکت ها با این مقدار درآمد مالیات داده اند. این افراد 200 میلیون تومان از بانک برای داماش وام گرفته اند و اینکه می گویند از ابتدا پول لازم را داشته اند درست نیست.

نماینده دادستان گفت: مه آفرید در 19 سالگی از امامزاده محله شان سرقت کرده است.حالا هم پول مردم را گرفته است و بعد به این کار افتخار می کند. آیا اینکه با پول مردم رشوه بدهیم یا وام بگیریم افتخار است.

به گفته وی مه آفرید از فولاد سر در نمی آورد و در این زمینه اشتغال زایی نشده است. نماینده دادستان سپس مه آفرید را سلطان رشوه نامید.

این سخنان نماینده دادستان موجب واکنش ریاحی شد. وکیل مدافع متهم گفت: متهم ردیف اول سلطان سازندگی است که فراهانی در جواب او را سلطان سازندگی با رشوه دانست: خسروی به قول شما، سلطان سازندگی است اما با رشوه دادن. ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم خسروی پول از بانک دزدیده و در خانه‌اش پنهان کند. معلوم است که می‌رود جایی و آن را سرمایه‌گذاری می‌کند. مردم اینگونه سازندگی را نمی‌خواهند

فراهانی ادامه داد: اغلب مشاوران مه آفرید از کشور فرار کرده اند و کسی که اهل خدمت باشد فرار نمی کند. ب-ب متهم ردیف دوم در شرکت معروف به جاعل بود به همین خاطر چشم مه آفرید شد.

فراهانی سپس با اشاره به اعتراف چند تن از متهمان پرونده گفت: متهم جاعل خوبی است و از واقعیت خبر داشت.

وی ادامه داد: وکیل می گوید وزیر اقتصاد از مه آفرید تمجید کرده که آقای وزیر باید در این باره خودشان توضیح دهند. البته اینها مربوط به قبل از دستگیری بود.

 

گروهی در آریا مأمور گرفتن زن دوم بودند

نماینده دادستان خطاب به قاضی گفت: کار جعل اسناد و پرداخت رشوه عادت گروه امیرمنصور آریا بوده است. گروهی مأمور به دادن رشوه، گروهی دیگر جعل اسناد و گروهی هم مأمور گرفتن زن دوم.

ریاحی در واکنش به قسمت آخر اظهارات فراهانی پرسید آیا اختیار کردن زن دوم هم جرم است که فراهانی در پاسخ گفت: نه آقا این کار ثواب هم دارد فقط باید از زن اولش بپرسید.

نماینده دادستان ادامه داد: آقای «ب.ب» چشم خسروی بود به گونه‌ای که تنها یک هفته بعد از افشای ماجرای فساد در ۱۴ مرداد ماه، ۳ بار با خسروی دیدار کرد تا چاره‌اندیشی کند. یکی از این دیدارها در خانه یکی از مسئولان سابق یکی از قوا بوده تا راهکارهای حقوقی بررسی شود. 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =