قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفت: کشورهایی که با ادعای کمک وارد افغانستان شده‌اند، هدفشان از بین بردن مواد مخدر نیست بلکه در تلاش برای افزایش کشت مواد مخدر در آن کشور هستند.<BR>

به گزارش خبرآنلاین وبه نقل ازروابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ مهندس طه طاهری در این دیدار گفت:تمام سیاست‌هایی که در چند سال گذشته در افغانستان اجرا شده، از جمله استراتژی متوازن، تاثیری در کاهش یا نابودی کشت مواد مخدر در آن کشور نداشته است، در حقیقت باعث شده کشت مواد مخدر در استانی از افغانستان مثل هلمند کاهش یافته و از طرفی در استانی دیگر مثل قندهار افزایش یابد.
قائم مقام دبیرکل ستاد، ناتوانی در سیستم دولتی افغانستان را یکی از عوامل مهم توسعه کشت مواد مخدر در آن کشور عنوان کرد و بیان داشت: کشورهایی که ادعا می‌کنند برای کمک وارد افغانستان شده‌اند، هدفشان از بین بردن مواد مخدر و تروریسم نیست، بلکه آنان در تلاشند تا ناامنی و کشت مواد مخدر در منطقه افزایش پیدا کند.
طاهری اظهار داشت: طی دو سال گذشته در افغانستان، هیچ عملیات موثری نه از سوی حاکمیت و نه از سوی کشورهایی که مسوول امنیتی برخی استان‌ها هستند در جهت از بین بردن لابراتوارها و سران و تاجران خرید مواد مخدر که بر سر زمین‌های زارعتی کشت حاضر می‌شوند و مواد جابجا می‌کنند، صورت نگرفته است.
وی افزود: سیاست‌هایی مثل کشت جایگزین،‌ معیشت بدیل و تشویق استان‌های عاری از کشت جز اینکه باعث شده کشاورزان پولی را در جهت کاهش کشت از دولت و مجامع بین‌المللی بگیرند و در عمل کاری انجام ندهند، فایده‌ای نداشته و اگر آن پول‌ها برای ساخت مدارس و مراکز آموزشی هزینه می‌شد، باعث ایجاد تغییرات اساسی در فرهنگ آن کشور می‌گردید؛ چرا که کشاورزان و زمین‌داران افغانی، با گرفتن پول‌ها، یکسال مواد نکاشتند ولی در عوض سال بعدش، دو برابر کاشتند.
قائم مقام دبیرکل ستاد تاکید کرد: ساماندهی و برنامه‌‌ریزی در خصوص پروژه‌های اثربخش در حوزه مبارزه با مواد مخدر، یکی از کارهای مهمی است که می‌توان در افغانستان اجرایی کرد؛ چرا که سال‌ گذشته 7 درصد سطح زیر کشت افزایش پیدا کرد و این به خاطر سیاست‌های غلطی است که در آن کشور اجرا شده است.
مرگ "عبداله پاکوتاه"
طاهری در ادامه گفت: حدود 10 روز پیش یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر به نام «عبداله پاکوتاه» که طی سال‌های متمادی در ترانزیت قاچاق مواد به اروپا دست داشت و جنایت‌های بی‌شماری را مرتکب شده بود، علی‌رغم مجهز بودن به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های دنیا، طی عملیاتی از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان، در محل ترددش در سیستان و بلوچستان ایران شناسایی و در یک درگیری سخت به هلاکت رسید.
قائم مقام دبیرکل ستاد ادامه داد: عبداله پاکوتاه فردی بود که در انجام معاملات مواد مخدر در افغانستان به راحتی از کنار انگلیسی‌ها رفت و آمد می‌کرد و خانه، شرکت و حساب‌های زیادی را از طریق پولشویی در امارات متحده عربی و دبی به ثبت رسانده بود و مطمئناً امثالی مثل او در افغانستان هستند که به راحتی قابل شناسایی هستند اما ضربه‌ای نمی‌خورند و به اعمال پست خود ادامه می‌دهند.
وی افزود: متاسفانه مبارزه با مواد مخدر فدای تحریمات کشورمان شده و برخی کشورها به دلیل تحریم ایران، اهمیتی به تعمیر یا تامین تجهیزات کنترلی کشورمان نمی‌دهند که باید فکری کرد و البته در این خصوص پیشنهاد می‌شود توزیع کمک‌ها و حمایت‌های بین‌المللی از موثرترین‌های عرصه مبارزه صورت بگیرد.
وی از پیشنهاد طرف خود در خصوص راه‌اندازی روابط 3 جانبه میان تهران، کابل و وین استقبال کرد و گفت: ما همچون گذشته آماده هر گونه همکاری با شما و سازمان ملل هستیم و امیدواریم در آینده تعاملات خوب و سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشیم.
همچنین یان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در این دیدار با اشاره به سومین اجلاس جهانی مبارزه با مواد مخدر (معاهده پاریس) که فوریه 2012 در وین برگزار شد، گفت: در آن اجلاس بر نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با موادمخدر و جرائم مرتبط با آن تاکید و اهمیت و ارزش فوق‌العاده‌ای برای ایران قائل شد؛ به راستی که کشور شما نقش مهمی را در این مبارزه ایفا کرده است.
کوبیس با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت‌های تجاری مرتبط با مواد مخدر، بخش اعظم فعالیت‌های اقتصادی و گردش مالی افغانستان را تشکیل می‌دهند، گفت: این جریان خوبی نیست و باید از بروز آن جلوگیری و تا حد توان کنترل کرد؛ در واقع باید از گردش مالی حاصل از تجارت مواد مخدر که موجب تضعیف اقتصاد افغانستان می‌شود، جلوگیری کرد. چراکه درآمدهای ناشی از قاچاق مواد مخدر، فعالیت‌های تروریستی و ضد دولتی را در افغانستان تامین می‌کند
4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    0 0
    زمینها که دوبرابر نمیشه که یکسال دوبرابر بکارند اونهایی که میکاشتند
  • بدون نام IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۷
    0 0
    آخه باهوش اونی که میکارن خشخاشه نه مواد!