۰ نفر
۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵

سال 90 برای محیط زیست ایران سال خوبی نبود. اعلام شاخص جهانی عملکرد زیست‌محیطی سال 2012 که از سوی دانشگاه ییل (yale university) منتشر شد نشان داد که ایران از میان 132 کشور جهان با کسب نمره 73/42 در مقام 114 جهان قرار گرفته است.

زهرا تالانی : این در حالی است که کشور ما در سال 2010 با کسب نمره 60 در مقام 78 جهان و در سال 2008 میلادی با نمره 9/76 در رتبه 67 جهان قرار داشته است.با این حال محیط زیست نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که هرچند در نامگذاری این گزارش، اولویت را به‌عنوان «عملکرد زیست‌محیطی» داده است اما شاخص‌های لحاظ شده، حاکی از تأثیر مستقیم عملکرد سایر بخش‌های یک کشور ازجمله بهداشت، انرژی، کشاورزی، صنعت و... بر کل عملکرد زیست‌محیطی آن کشور است، بنابراین امتیاز کسب شده در گزارش EPI به‌منزله عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست بلکه نشان‌دهنده عملکرد همه دستگاه‌های ذی‌ربط و حتی در برخی موارد تأثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی ناشی از عملکرد سایر کشورهاست.


آتش سوزی جنگلها
سال 90 برای محیط زیست با آتش سوزی مناطق جنگلی "امیر آباد" و "دارشاهی" در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد. بر اثر دو آتش سوزی همزمان در دو منطقه "دارشاهی" و "امیرآباد" در حوزه جنگل های دنا، در مجموع حدود 20 هکتار از جنگلها و مراتع طعمه حریق شدند. کارشناسان برآورد کرده اند در صورتی که روند تخریب جنگلها به شکل فعلی ادامه یابد، تا 50 سال دیگر، نقطه سبزی در ایران نخواهد ماند. آنها می گویند باید عزمی ملی برای حفاظت از این منابع خداداد در مسئولان و مردم به وجود بیاید تا فردا فرزندان این سرزمین، فقط جنگلها را در عکسهای یادگاری نبینند. دولت نیز برنامه هایی را برای مهار آتش سوزی جنگلها اعلام کرده، اما اعتبارات مورد نیاز آن، هنوز تامین نشده است.

 

اعتبار دولتی برای جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه
خشک شدن دریاچه ارومیه موضوعی نبود که کارشناسان محیط زیست و مسئولان و نمایندگان به راحتی از کنار آن بگذرند.دلایل متعددی برای این موضوع مطرح شد.برخی سدها را عامل خشکی اعلام کردند و نادر قاضی پور نماینده ارومیه در خصوص علت خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: خشک شدن این دریاچه ربطی به دولت ندارد بلکه 90 درصد علت آن مربوط به خشکسالی است.
این موضوع به مجلس کشیده شد اما 2 فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه از سوی نمایندگان رد شد. پس از عدم تصویب فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه،"محمدرضا باهنر" رئیس جلسه علنی امروز اعلام کرد که این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی می‌شود.باهنر تصریح کرد: موضوع دریاچه ارومیه از اهمیت زیادی برخوردار است و به این معنی نیست که دریاچه و وضعیت آن برای مجلس کم اهمیت است. وی تاکید کرد: دعوت از مسئولان دولت به مجلس برای دریافت راهکاری در جهت حل این معضل ضروری است.
سرانجام پیگیری ها نتیجه داد ورییس فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام کرد به دلیل وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه قرار است بخش عمده‌ای از یک میلیارد دلار مازاد درآمد نفتی به احیای این دریاچه اختصاص یابد و اولین پولی که به صندوق ذخیره ارزی واریز شود صرف دریاچه ارومیه خواهد شد.در آخرین خبر هم محمد جواد محمدی زادهرئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که امسال اعتباری بالغ بر 25 میلیارد تومان برای اجرای طرح انتقال حوضه به حوضه آب با هدف نجات دریاچه ارومیه اختصاص یافته بود که با دستور رئیس جمهور این اعتبار به بیش از 100 میلیارد تومان افزایش می یابد.

 

اعدام محیط بان به تعویق افتاد
سال 86 اسعد تقی زاده در لباس ضابط قضایی محیط زیست و به عنوان محیط بان منطقه حفاظت شده دنا با شلیک گلوله از دماغه اسلحه دولتی اش یک شکارچی جوان را از میان پنج شکارچی متخلف به قتل رساند .وقتی حکم اعدام او داده شد به خاطر مخالفتهایی که شد حکم به دیوان عدالت اداری رفت اما آنجا هم تایید شد و قرار بود که 6 ماه پیش حکم اعدام او داده شود اما موضوع که به رسانه ها کشیده شد نمایندگان مجلس هم واکنش نسان دادند و به نبود قانونی در این باره اعتراف کردند.
هرچند فراکسیون محیط زیست نتوانست قانونی را تصویب کند اما نامه ای به رئیس مجلس نوشته شد و خواستار کمک او شدند.این پی گیریه ا به نتیجه نرسید اما اجرای حکم را همچنان به تعویق انداخته است و محیط زیست نیز اعلام کرده است که تنها راه چاره رضایت خانواده مقتول است.

 

پیاده روی توله شیرها در خیابانهای تهران
سال گذشته یک اتفاق عجیب در حوزه محیط زیست افتاد و آن پیاده روی 6 توله شیر در خیابانهای تهران بود. حرف و حدیثها درباره آنها فراوان بود. اولین توله شیر بامداد سه شنبه 22 آذر در مسیر شرق به غرب بزرگراه همت، خیابان هنگام پیدا شد که یک شهروند متوجه حضور یک توله شیر در فضای سبز حاشیه بزرگراه شده بود و در تماس با سامانه 125 خواستار حضور سریع آتش نشانان برای گرفتن این حیوان و انتقال آن شد. حرکات این بچه شیر نشان می داد که این حیوان دست آموز است. وقتی تعداد توله شیرها افزایش یافت سرهنگ حمیدرضا خیلدار فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که تاکنون 2 تا 3 نفر ادعای مالکیت توله شیر ها را کرده اند. هرچند مسئولان محیط زیست ادعا کردند که این توله شیرها به طور قاچاق وارد کشور شده بودند اما بررسیهای خبرآنلاین نشان داد که که این 6 توله شیر متعلق به محمدرضا داشاد، مالک باغ وحش بابلسر است. او توله شیرها را به سیرک خلیل عقاب امانت داده بود و در راه برای اتومبیل آنها حادثه ای رخ داده بود و آنها در خیابان رها شده بودند.


هوای تهران همچنان آلوده ماند
آلودگی هوای هم دیگر یک موضوع عادی برای مردم شده است به طوریکه دیگر حساسیتها نسبت به این موضوع کم شده است. امسال بدترین سال از نظر آلودگی هوا در 10 سال گذشته بوده است، چنانچه از ابتدای سال تاکنون تنها 2 روز هوای پاک و 115 روز هوای سالم در پایتخت تجربه شده است؛ 223 روز را هوای ناسالم و 3 روز را هوای بسیار ناسالم تنفس شده است. با این حال برخلاف سال گذشته امسال هیچ روزی برای الودگی هوا تعطیل نبود .

 

انتقال 4 قلاده ببر روسی به ایران
با هماهنگی مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور، هیئت کارشناسی روسی برای تنظیم برنامه زمانی انتقال ببر به ایران سفر کردند.در این دیدار قرار شد که بهار امسال 4 قلاده ببر روسی وارد کشور شود.
همچنین قرار شد برای تسهیل در عملیات انتقال گونه‌ها و جلوگیری از ایجاد استرس جابجایی جاده‌ای در ببرها پرواز اختصاصی مستقیماً به مقصد فرودگاه ساری در استان مازندران صورت پذیرد و تمام جزئیات انتقال از سایت سوچی در روسیه تا میانکاله تحت نظر کارشناسان دو طرف مستند سازی شود.


لکه های نفت در دریای خزر
آخرین روزهای سال هم برای محیط زیست روزهای خوبی نبود به طوریکه عبدالرضا کرباسی معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد جمهوری آذربایجان به مسائل زیست محیطی دریای خزر هیچ توجهی ندارد و عکسهای ماهواره‌ای نشان می‌دهند لکه های نفتی به طول 110 کیلومتر از این کشور به سمت ایران در حرکت است.
به گفته وی، البته این لکه های نفتی در ظاهر درآبهای خزر دیده نمی شود زیرا در طول حرکت به تدریج به زیر آب می رود از این رو به استان ای ساحلی کشور از جمله گلستان ، مازندران و گیلان اعلام کرده ایم تا شرایط را به طور مداوم پایش و وضعیت را اعلام کنند.
وی تاکید کرد: آلودگی های نفتی خسارات زیادی را به محیط زیست وارد می کند و حتی گاهی این خسارات به حدی است که قابل جبران نیست.
45232
 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    1 3
    در واقع تدابیر خوبی نیز اجرا شد ولی همواره کشورهای بیگانه به دلیل دشمنی شان از ارائه اقدامات خودداری و رتبه ما را کاهش داده اند.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    3 0
    غیر استاندارد بودن بنزین داخلی عامل اصلی آلودگی هوای کشور در سالهای 89 و 90 بود و این خودکفایی دارد به بهای جان هزاران ایرانی تمام میشود.