حاشیه های مجلس در روز سوال از رئیس جمهور

محمود عزیزی: ساعت حدود 8:10 صبح داخل راهرو مجلس مسئول یکی از واحد‌های خدمات از من سوال ‌کرد که آیا احمدی‌نژاد امروز به مجلس می‌آید و وقتی تیتر روزنامه ایران که در کنار دستش را می‌بیند خودش می‌پذیرد که نیازی به پاسخ نیست. مجری رادیو فرهنگ اعلام می‌کند که «ما منتظر آغاز جلسه علنی مجلس هستیم تا پخش مذاکرات علنی در خدمت شما شنوندگان عزیز باشیم.» تقریباً رادیوی همه بخش‌های مجلس روشن است از بانک ملی گرفته تا اتاق امور هماهنگی خبرنگاران در راه‌روی ورودی هنوز درب‌ها باز نشده و خبرنگاران منتظر آغاز جلسه علنی مجلس هستند. ساعت 8:30 صبح است که درب‌ها باز می‌شود و محبی‌نیا منشی هیات‌رئیسه مجلس مطابق جلسات برنامه‌ مجلس را اعلام می‌کند و پاسخ رئیس‌جمهور به سئوالات نمایندگان هم برنامه دوم مجلس هست. 
علی مطهری در صحن مجلس با رضا حسینی در حال گفت‌وگو است و بعد به سراغ توکلی می‌رود و با او احوال‌پرسی می‌کند. در زمان قرائت قرآن روح‌الله حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی به همراه دو نفر از همکارانش در بخش انتهایی مجلس آرام نشسته اند.

غفوری‌فرد خودش چند آیه‌ای از قرآن را می‌خواند و می‌بوسد. بعد از قرائت قرآن قدرت‌الله علیخانی و محمد‌رضا میر‌تاج‌الدینی دو روحانی مجلس و دولت وارد صحن می‌شوند چند نفر از دولت‌مردان به احترام میر‌تاج‌الدینی بلند می‌شوند. معاون پارلمانی رئیس جمهور چند دقیقه بعد به هیات‌رئیسه می‌رود و با سبحانی‌نیا منشی هیات‌رئیسه گفت‌وگو می‌کند.

علی‌اصغر زارعی نماینده تهران و عضو برجسته جبهه پایداری هم در همان زمان در حال گفت‌وگو با رئیس‌ مجلس است او دیروز گفته بود لاریجانی در حال خاتمه دادن به موضوع سئوال از رئیس‌جمهور است.

در انتهای مجلس مطهری در حال نهایی کردن نطقش است. کاتوزیان، مصباحی‌مقدم و چند دقیقه بعد ابوترابی چهره‌هایی هستند که دور و اطراف او جمع می‌شوند. یک پیرینت از مطلبی از حجت‌الاسلام آقا‌تهرانی دبیر کل جبهه پایداری که در یکی از سایت‌های خبری کار شده است را در کنار دستش دارد. ابوترابی و مصباحی‌مقدم متن نطق مطهری را مرور می‌کنند.
بعد از خانه‌نشینی 11 روزه رئیس‌جمهور در ابتدای سال حالا او در آخر سال برای پاسخ به یکی از سئوالاتی که درباره مقاومت 11 روزه در مقابل حکم حکومتی رهبر انقلاب مبنی بر ابقای وزیر اطلاعات است قرار است به مجلس بیاید.
راس ساعت 9 صبح ریئس جمهور وارد مجلس می‌شود دور و اطرافش همانند سال‌های ابتدایی دولت نهم را نمایندگان حامی‌اش می‌گیرند بازار روبوسی کردن هم گرم گرم می شود. بعد از مدت‌ها روح‌الله حسینیان در پست سر رئیس‌جمهور هنگام ورود به مجلس او را همراهی می‌کند در همان زمان مطهری در انتهای مجلس در حالی که روی صندلی سبز‌رنگش نشسته است نگاهی به نمایندگانی می‌کند که در دور و اطراف رئیس‌جمهور در حال خوش‌وبش هستند.

مطهری بعد از آغاز طرح سوال از رئیس‌جمهور چندین بار از هیات‌رئیسه می‌خواهد که به او وقت بدهند؛ اتفاقی که دو سه بار تکرار می‌شود. احمدی‌نژاد بعد از نطق مطهری پشت تریبون قرار می‌گیرد و تصمیمش برای حضور بر مجلس قبل از انتخابات سخن می‌گوید.

 سخنانش همراه با شوخی کمی هم کنایه است؛ علی مطهری در میان صحبت‌های احمدی‌نژاد درباره متروی تهران از انتهای سالن بلند می‌شود و درخواست تذکر می‌کند. دو بار فریاد تذکر می‌دهد و بعد می‌نشیند. پاسخ کوتاه احمدی‌نژاد درباره خانه‌نشینی‌اش با عبارت «احمدی‌نژاد، خانه‌نشینی و استراحت؟» با اعتراض برخی از نمایندگان روبه‌رو می‌شود؛ اتفاقی که درباره موضوع عزل منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه هم رخ می‌دهد.

احمدی‌نژاد برای پاسخ به هر پرسش طنز‌گونه و مطایبه آمیز از نمایندگان سوال می‌کند آنجا که درباره هزینه‌‌کرد بودجه‌های فرهنگی می‌گوید من فکر می‌کنم باید از شما بپرسم بودجه‌های فرهنگی کجا خرج شده است.

بیان ساده رئیس‌جمهور مانند سخنرانی‌هایش در جمع مردم در سفر‌های استانی حالا این بار در مجلس هم تکرار می‌شود و وقتی می‌خواهد درباره چرایی بیان دیدگاهش در مورد عفاف و حجاب پاسخ دهد می‌گوید: «کار فرهنگی با برخورد بگیر و ببند نمی‌شود. حتی گیر سه پیچ ندهید!» او بعد هم به اقدامات تلویزیون در زمان انتخابات و نشان دادن چهره‌هایی اشاره می‌کند و می‌گوید این تناقض است اشاره احمدی نژاد به نشان دادن خانم ها با پوشش های مختلف در راهپیمایی هاست، افرادی که به گفته رئیس جمهور بعد با آنها طور دیگری برخورد می شود!

رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوالات طراحان بیش از همه به موضوع مکتب ایرانی می‌پردازد وی‌گوید «میگن چرا می‌گید ایران؟! پس چی بگیم؟ حق اظهار‌نظر نداریم والله با‌الله ما ایرانی هستیم» بعد هم در حالی که به نمایندگان نگاه می‌کند و خطابش به آنهاست می‌گوید «دوست داشتن ایران عین حزب‌الهی بودن است»

حرف‌های پایانی رئیس‌جمهور درباره اینکه سئوالات مجلس از او آسان است و نمایندگان باید به او نمره 20 بدهند اگرچه با خنده و خروج سریع احمدنژاد از مجلس همراه می‌شود اما موج انتقاد‌ها از اظهارات رئیس‌جمهور را در میان نمایندگان به دنبال دارد و علی‌رغم اینکه رئیس‌مجلس از نمایندگان می‌خواهد از این موضوع بگذرند تذکرات یک به یک نمایندگان درباره سوال از رئیس‌جمهور آغاز می‌شود.

 علی مطهری در انتهای صحن مجلس بعد از خروج رئیس‌جمهور آرام نشسته است. مسعود پزشکیان نماینده تبریز و فراکسیون اقلیت مجلس بلند بلند با او صحبت می‌کند و از گلایه‌هایش از پاسخ‌های احمدی‌نژاد سخن می‌گوید.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید SE ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    تنها حرف درست احمدی نژاد درباره حجاب بود. ما هم بارها دیده ایم در تصاویر سایت های رسمی خانم هایی با روسری های در حال سقوط و ناخن لاک زده در راهپیمایی ها و هنگام رای دادن نشان داده میشود ولی در حالت عادی همین افراد توسط نیروهای انتظامی و ... دستگیر میشوند ! این یعنی استفاده ابزاری از بانوان بدحجاب که فقط برای انتخابات و راهپیمایی از آنها استفاده شود و بعد دستگیر شوند. در میان سئوالت علی مطهری آن قسمتی هم که درباره کوروش سخن گفته شد بسیار بی مورد بود . چرا سعی میکنید کورورش را که مورد ستایش اکثر ایرانیان و به گواهی بسیاری همان ذوالقرنین قرآن است، در مقابل اسلام و پیامبر قرار دهید. قرار دادن تاریخ و هویت ملی ما در برابر اسلام هم به ایران ضربه میزند و هم به اسلام نکنید اینکار رو آقای مطهری.
    • بدون نام IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
      53 5
      توجه داشته باشید که احمدی نژاد هم با زیرکی فقط به قسمتهای مردم پسند سوالها، یعنی بحث حجاب و ایران جواب مفصل داد.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    8 0
    فكر كنم نمايندگان بطور اساسي با مقوله توهين و تحقير آشنا شدند!!