شرق نوشت:

بنابر اظهارات مدير واحد اينترنت وزارت ارشاد فيلترينگ در ايران كاملا «دموكراتيك» است. روح‌الله مومن‌نسب در گفت‌وگو با «نداي انقلاب» تاكيد مي‌كند تلاش بر اين است كه فضايي سالم و آرام براي فعالان سايبري فراهم شود. او نظارت و كنترل در كشورهايي مانند آمريكا را ديكتاتورمابانه دانسته و براين عقيده است پالايش تارنماها در ايران براساس قانون با دستور كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه يا با مقام قضايي در بستري دموكراتيك و كاملا قانوني انجام مي‌شود. او در ادامه به ساختار و شرح وظايف كارگروه تعيين مصاديق پرداخته و گفته است بر اساس مصوبه كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه، به جز تارنماها يا وبلاگ‌هايي كه مطالبي برخلاف اعتقادات و امنيت ملي منتشر كنند، در بقيه موارد در صورتي كه تارنما يا وبلاگي در پايگاه ساماندهي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ثبت شده باشد و مبناي پالايش نيز فهرست مصاديق محتواي مجرمانه باشد، پيش از پالايش به اين‌گونه موارد تذكر ارسال مي‌شود و اگر تذكر منجر به حذف مطلب مجرمانه شد، پالايش تارنما يا وبلاگ موردنظر از دستور كار خارج مي‌شود.

 اما دستور پالايش تارنماها و وبلاگ‌هاي مورد اشاره، از سوي مقام قضايي صادر شده كه مسوولان اين تارنماها لازم است براي رفع پالايش نظر مقام قضايي مربوطه را جلب كنند. اين اظهارات در حالي بيان مي‌شود كه محمود خسروي، مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت، در مصاحبه‌اي كه در روز 13 مهر امسال توسط فارس منتشر شد، از تغيير روش فيلترينگ در ايران خبر داده است؛ گفته‌هايي كه براساس آن قرار بود فيلترينگ اينترنت به‌صورت يكپارچه و از طريق گيت‌وي صورت گيرد. او در بخشي از گفته‌هاي خود، تنها سازماني را كه فيلترينگ در آن زير نظر شركت ارتباطات زيرساخت نيست، «مركز تحقيقات فيزيك نظري» اعلام و در مورد آخرين وضعيت فيلترينگ در ايران گفت: فعلا فيلترينگ يكپارچه است، اما ممكن است در آينده براساس سياست‌هاي موجود تغييراتي اعمال شود؛ ممكن است اعمال فيلترينگ از گيت‌وي (Gateway) به لايه دسترسي (Access) منتقل شود، كه با توجه به اين موضوع كه قاعدتا حجم اطلاعات بيشتر مي‌شود، پيچيدگي‌هاي خاص خود را خواهد داشت.


فيلتر كردن سلب حيات اجتماعي وب‌سايت
از آغاز ورود اينترنت در ايران «فيلترينگ» يكي از مباحث چالش‌برانگيز بوده به نحوي كه سايت الف به نقل از احمد توكلي نماينده مجلس شوراي اسلامي آورده است كه گاه به نارضايتي‌هاي شديد كاربران انجاميده است به حدي كه «فيلترينگ» را ابزار ناراضي‌سازي ناميده‌اند. اهميت اين موضوع تا به آنجاست كه موافقان و مخالفان بسياري را به موضع‌گيري در اين‌باره واداشته است. نظر بسياري از موافقان مانند «آقاي رياضي» (دبير شوراي‌عالي فناوري اطلاعات) اين است: «ما به‌عنوان افراد جامعه ‌اسلامي بايد ‌به شدت مباحث فيلترينگ را دنبال كنيم و نگذاريم فساد اخلاقي فرهنگ بومي ‌و اسلامي ‌ما را به هم بريزد همان طور كه وزارت بهداشت از شيوع ويروس آنفلوانزاي مرغي يا ساير بيماري‌ها جلوگيري مي‌كند، فيلترينگ نيز مانند همين مساله است و بايد درهاي مملكت را در مقابل ورود مسايل ضد اخلاقي و فسادآميز در زمينه‌هاي مختلف ببنديم.» مومن‌نسب مي‌گويد: در مورد موج وبلاگي كه جوانان در فضاي اينترنت براي بيان اعتراض خود به راه انداخته‌اند بايد گفت كه اين فعاليت‌ها بايد با محور عقلانيت و در چارچوب نظام باشد، كه در اين صورت از نظر من به عنوان يك وبلاگ‌نويس اين‌گونه مطالبات جمعي، منع قانوني ندارد و البته بايد متذكر شوم كه تارنماها و وبلاگ‌هاي مورد نظر از سوي مقام قضايي مجرم شناخته شده‌اند و به نوعي مقام قضايي معتقد است اين تارنماها از خط قرمز نظام عبور كرده‌اند و همان‌گونه كه گفته شد بايد مراحل قانوني مورد اشاره را طي كنند.

او با اين وجود سياست‌هاي تعاملي را ابزار برخورد با سايت‌هاي محتواي مجرمانه مي‌داند و بيان مي‌كند سياست‌هاي كارگروه در رابطه با مقابله با جرايم اينترنتي به اين صورت است كه اگر تارنمايي مطلبي خلاف قوانين انتشار داد و از سوي كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه، مورد منتشرشده مجرمانه تشخيص داده شد، ابتدا با تعامل و همفكري با نويسندگان و گفت‌وگو براي حل اين موضوع اقدام مي‌كنيم و سعي مي‌شود اين‌گونه مشكلات به درازا كشيده نشود تا با ايجاد فضاي حسن نيت موضوعاتي از اين دست، حل شوند. او در پاسخ به پرسش‌هايي مبني بر اينكه فيلتر شدن وب‌سايت‌ها به معناي نقض آزادي اطلاعات براي كاربران محسوب مي‌شود، گفته است دلسوزان نظام و سربازان رهبري در وزارت ارشاد و كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه خوب مي‌دانند كه صدور حكم پالايش يك تارنما به معناي سلب حيات اجتماعي از آن تارنماست و براي مسوول و كاربران تارنماي پالايش‌شده صدمات جبران‌ناپذير زيادي به وجود مي‌آيد از اين رو تلاش بر اين است كه فضايي سالم و آرام براي فعالان سايبري فراهم شود و در همين راستا از مقام‌هاي قضايي درخواست مي‌كنم اين‌گونه اقدامات با ملايمت و تعامل بيشتري انجام شود و خواهش حقير در رابطه با موارد اخير هم اين است كه عزيزان صادر‌كننده دستورات قضايي اخير در دستورات خود تجديد نظر كنند تا فضاي فعاليت براي جوانان حزب الهي و مستعد، كه فعاليت‌هاي خالصانه آنها شكل‌دهنده قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران در فضاي مجازي است، پديد آيد.


اعمال آسان‌تر با تغيير سياست‌هاي فيلترينگ
بنابر اظهارات مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت ممكن است در آينده‌اي نزديك سياست فيلترينگ در ايران تغيير كند؛ سياستي كه ابهامات زيادي دارد و هيچ يك از مسوولان ايراني در مورد آن تاكنون به روشني سخن نگفته‌اند؛ ابهاماتي مانند فيلترينگ سليقه‌اي وب‌سايت‌ها و وبلاگ‌هاي مختلف كه مشمول هيچ يك از بندهاي قانون جرايم رايانه‌اي نمي‌شوند. به گفته كارشناسان به همين دليل تغيير سياست اعمال فيلترينگ در ايران مي‌تواند تابع عوامل بسياري باشد كه يكي از مهم‌ترين آنها محدوديت‌هاي امكانات تكنولوژيك است. همان‌گونه كه گفته شد، در فيلترينگ از طريق گيت‌وي، اينترنت ورودي كشور در يك نقطه (ورودي) فيلتر مي‌شود و سپس به شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات اينترنتي (ISP) تحويل داده مي‌شود. هرچند اين روش داراي دردسر كمتري است اما زماني كه بخواهند كل اطلاعات ردوبدل‌شده (شامل اطلاعات رمزگذاري‌شده) را مورد بازبيني قرار بدهند، آن زمان فيلترينگ تمامي اطلاعات بسيار مشكل مي‌شود. اما در روش لايه دسترسي (Access) اطلاعات رد و بدل‌شده در بين شركت‌هاي مختلف (ISPها) تقسيم مي‌شود، به طوري كه بررسي اين اطلاعات آسان‌تر خواهد بود و با منابع كمتر مي‌توان اطلاعات محدودي را مورد بررسي قرار داد. هر چند در اين روش خطر فيلترينگ سليقه‌اي به طوري كه يك وب‌سايت در يك ISP فيلتر باشد و در ديگري فيلتر نباشد، وجود دارد.
2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    346 4
    معنی دموکراتیک را هم فهمیدیم!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    357 4
    بابا دموكراسي،بابا آزادترين كشور دنيا.
  • منصور IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    305 2
    آره تو گفتي ماهم باور كرديم.من دليل فيلترينگ سايتهاي علمي رو نميفهمم اگر شما فهميدين به ما هم بگين
    • بدون نام US ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
      224 3
      دموكراسي!!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    203 3
    این اینترنت میگن دموکراتیک واقعا ؟
  • حامد DE ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    257 4
    اگه دموکراتیک بودن به فیلتر کردن اینترنته پس سوئیس کلا اینترنت نداره !!!!!!
    • بدون نام IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
      17 2
      سوئیس دیکتاتوریه آخه
  • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    201 5
    . . . ها ايي ............ "فضاي دموكراتيك"................كه گفتي يعني چه ؟!.. . ها ايي............... فضا............ كه داره هر روز دموكراتيك تر وشه . . وترسم ريه ام مسموم وشه .... . .
  • هانی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    233 3
    عجب!!!!!!!!!.فیلترینگ تصمیم مردم نیست ،تصمیم گیری به جای مردمه.
    • مانی IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
      27 1
      پس فیلترینگ یعنی : عزیزم مهم نیست خودت دلت چی میخواد، هرچی که ما دوست داریم رو شما لطف کن ببین!!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    195 3
    شورش در اومده دیگه
  • vahid IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    97 2
    بهتر نیست به جایی فیلتر کردن، سایتهایی راه اندازی کنید ، شامل داده های که ما تحریمیم. به طور مثال www.adobe.com یا www.oracle.com ,code.google.com,sourceforge.net
  • علی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    166 3
    وقتی هنوز در فهم معنی لغوی دموکراسی مشکل وجود دارد چه انتظاری می‌شود داشت؟ وقتی يک نهاد، راساً و شخصاً نسبت به مسدود سازی يک سايت تصميم می‌گيرد، چه ربطی به دموکراسی دارد؟!
  • گرفتار IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    160 3
    اصلا ما هرچی می کشیم از این دموکراسیه!!!!
  • پشت کوه IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    121 3
    این آقا اون روزایی که پشت سر هم یاهو و جی میل فیلتر می شد کجا بودند؟ اون روزا چرا نظر نمی دادند؟
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    78 3
    پس لطفا یک مسنجر ویدئویی قوی مثل یاهو هم درست کنید.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    109 3
    چرا سایت های قیمت ها و فروشگاه ها را می بندید؟ که تجار گرون فروش ایران راحت گرون فروشی بکنند؟! خدا نکرده تجار فاسد که اعمال نفوذی نکرده اند؟
  • SD IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    147 3
    مخالفم خبر جان! هيچ كس مخالف فيلترينگ سايتهاي منافي عفت و يا ايجاد امكان كنترل اينترنت براي كودكان به واسطه والدين نيست اما در اين سيستم فيلترينگ متاسفانه شعور مخاطب كلا ناديده گرفته مي شود. براي همه آحاد جامعه توسط عده اي كه حتي معلوم نيست تخصصشان چيست تصميم گيري مي شود و از فيلترينگ بر اساس مقتضيات و خوش آمد و ناخوش آمد مسئولين استفاده ابزاري مي شود. ايكاش دايره جرم و محتوي مجرمانه اندكي كوچكتر مي شد تا تمام محتوي موجود را در بر نمي گرفت! فيلم (از هر نوع) موسيقي از هر نوع (جز موسيقي ساخت داخل)، سايت هاي بازي هاي رايانه اي، سايت هاي علمي و پزشكي (چون مثلا اشاره به مفاهيمي دارد كه برداشت دوگانه از آن مي شود)، لغتنامه دهخدا! همه محتوي مجرمانه اند؟ واقعا اين است دموكراسي؟ منتشر كن خبر عزيز
    • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۹
      14 1
      هر چه بگندد نمکش می زنند/وااای به روزی که بگندد نمک! خدا و شکر مشکل اینترنت هم داره حل می شه با مدیریت جهانی ما!
  • بدبخت IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    111 2
    اقا جون هر کی که دوست دارین جون مادرتون این ایمیل رو مسدود نکنید همین که خارجی ها ip ما ایرانی ها رو مسدود می کنند کافی هست.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    188 2
    خنده دار ترین تیتر سال 90 بود خداییش
    • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
      77 2
      دقیقا!!!
    • بدون نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
      49 1
      واقعا همینطوره
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    96 2
    نه بابا!!!!!!!!!!!!راست میگی؟!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    72 1
    اااا پس این فیلترنیگ دموکراتیک که می گن همینه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بد IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    65 1
    شماها بسیار خوب هستید. ما بدیم بدیم بدیم ...
  • سیما IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    72 1
    آخه چرا مدیافایر رو فیلتر کردید ؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    62 1
    کلا با تعریف دموکراسی با شما مشکل دارم!!
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    83 0
    لطفاً عکس این آقای روح الله مومن نسب رو هم منتشر کنید باهاشون آشنا بشیم
  • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    82 1
    يك پيشنهاد: خبر آنلاين يك نظر سنجي جديد بذار: خنده دارترين تيتر سال 90؟ اين هم يكي از گزينه ها: فیلترینگ ایران دموکراتیک است.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    65 1
    اين ديگه از اون حرفا بود !!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    70 1
    کاملاً درسته، بر اساس موازین دموکراتیک ایشون لغت نامه دهخدا باید فیلتر بشه! بازتاب که از خودیها بود هم که حتماً باید فیلتر بشه!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    70 1
    معمولا هر خبری که زیرش کامنت هست هم موافق هست هم مخالف ، در شگفتی ام که حتی یک نظر متفاوت با بقیه تا الان نبوده. چطور ممکنه که فیلترینگ دموراتیک باشه وقتی حتی یکنفر ها راضی نیست؟؟ واقعا از معدود خبرهایی است که مخالف نداره
    • / IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
      18 0
      همچ كامنتي منتشر نميشه حتي موافق! دليلشو نميدونم شايد به دليل پاسخهاي مخالف به كامنتهاي موافقه! لابد ديگه!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    67 1
    مردم از خنده دمت گرم خبر آنلاین
  • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    50 1
    خداياااااااااااااااااااااااااااااااا
  • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    72 1
    این مسئول یا معنی دموکراسی را نمی فهمد یا معنی فیلترینگ را
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    62 2
    از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید!
  • دموکراسی IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    45 0
    دموکراسی = Open The Window دموکراتیک = Open The Door
  • هیس IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    58 2
    اصلا خود خبر آنلاین باید فیلتر بشه .
    • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
      30 1
      کاملا درسته!
  • علی IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    35 1
    فیلترینگ بر اساس حساسیت کلماتی دموکراتیک نیست فیلترینگ در هر بخشی باید تخصصی شود و البته ما هم از آن حمایت خواهیم کرد اما از روال کنونی نه راضی هستیم و نه حمایت می کنیم چرا که بسیاری از سایت های مرجع و علمی فیلتر شده است آن هم تنها به خاطر یک کلمه یا یک عکس. روش کنونی فیلترینگ تقابل با کاربر ایرانی در تولید محتوای فارسی نیز می باشد بسیار افرادی که وبلاگ های مرجع را راه اندازی کرده اند اما به سبب فیلترینگ نه ایشان و نه افراد تازه کار دیگر وقتشان را برای تولید محتوا با ارزش فارسی خرج نخواهند کرد عدم به کارگیری تخصص و شیوه های تخصصی در امر فیلترینگ بیشتر موجب نارضایتی مردم خواهد شد تا حفاظت و ایمنی ایشان گذشته نشان داده است نتیجه تقابل تقابل خواهد بود و نتیجه تعامل نیز همکاری خواهد بود.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    57 1
    خصوصا گوگل ایمیجش محشره.سفیده سفیده.اینترنت کاملا پاک.اگه دنبال گلابی هم بگردی بازم سفیده.
  • بدون نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    39 0
    کاملآ درسته ما کلا دموکرات ترین کشور دنیا هستیم تو هر زمینه.... تا چشم حسود کور بشه الهی...
  • بد IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    20 0
    حتی فیلتر وسانسور در خود خبر انلاین است
  • حمید IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    10 21
    من مخالف فیلترینک نیستم چون توی تمام کشورها است ولی این فیلترینک سیاسی را قبول ندارم مثلا رسانه های که انتقاد میکنند مثل صراط نیوز و... که توی چهار چوب کار میکنند یک دفعه فیلتر بدون دلیل می شند فیلترینک باید قانون مند باشه نه سلیقه کسی منکر فیلترینک سایت های منافی عفت نیستد ؟
  • احمد CH ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    26 1
    اصلا فیلترینگ الان قانونی داره ؟ قدیم فقط مشکلات اخلاقی و فیلتر میکردن الان مثلا سرویس خبر خوان گوگل ریدر را مثلا توییتر رو چه حساب فیلتر شدن ؟
  • متین IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    27 1
    خداوندا بما صبر عطا بفرما !!! امین یا رب العالمین !!!!
    • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۹
      8 1
      به قول فروغ فرخزاد: دیگر خیالم از همه سو راحت است!!
    • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      6 0
      دیگه بیشتر از این صبر؟؟؟؟؟ از صبر ایوب هم که بیشتر شد!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    21 1
    :D
  • نوید IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    25 1
    ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ منظورتون فیلم دموکراسی تو روز روشن بود دیگه؟ نه؟ اونوقت شما گلزارشونی؟ مجبوریم در جواب این آقا هی تیکه بپرونیم!آخه اینا به نظرات منطقی مردم وقعی نمی نهند!!!!
  • saeed IS ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    25 1
    واقعا چرا برنامه opera mini فیلتر شد؟ چرا؟چرا؟چرا؟چرا؟چرا؟
  • شاکی IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    32 1
    خبر آنلاین شما هم سانسور؟ بده یکی حرف مردم رو بزنه؟ ...پس بذارین حرفم رو یه جور دیگه بگم یعنی از زبون یکی دیگه بگم . "بزرگترين عمل غير اخلاقي اين است كه انسان شغلي را كه از انجام آن ناتوان است بر عهده گيرد." ناپلئون بناپارت
  • جبار IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    35 2
    ما که متوجه رابطه اثر انگشتان توی عکس با موضوع فیلترینگ نشدیم-لطفا دیگه هر چیزی رو به چیز دیگه ربط ندید
    • مانی IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
      14 1
      آقای جبار عزیز ایخداااااااااااااااااااا چرا ما به همه چی الکی ایراد می گیریم؟ همیشه اصل رو ول می کنیم فرع رو می چسبیم این انگشتا که شما می بینی عکس صفحه پیوندها در روزهای انتخاباته. که با ورود به یک سایت فیلتر شده به اینجا هدایت!!!! می شدیم.
  • الی IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    32 1
    . . . پس اگه یه روز که خیلی هم دور نیست اینترنتمون قطع شد ما دموکرات ترین کشور دنیا میشیم! از همین الان به ملت ایران و اصغر فرهادی تبریک می گیم!!! . . .
  • محمد IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    24 1
    'گفتي نزديك عيده ، يه تيتر بزنيم جالب و خنده دار كه مردم رو يكم بخنونيم چون بنده خداهارو هر جوري نگاه ميكني ميبيني خيلي افسرده هستند. نـــــــــــــــــــــــــه؟
  • حسین IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
    16 4
    فیلترینگ دمکراتیک یعنی اینکه طرف وارد یه سایتی که میشه و از منظر حکومتی مشکل داره یه صفحه بیاد و بگه مشکل سایت چیه و اجازه ورود به سایت یا حروج از اونو بده ..... اینو میگن دمکراتیک. ( فقط در حد اعلام ) در خصوص سایت های غیر اخلاقی ( سو استفاده از کودکان ....) و سایت هائی که به نوعی باعث کلاه برداری و ... میشه که حرفی نیست فیلتر کنید .
  • جلیلی IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    3 1
    جل الخالق...
  • اسم ندارم IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    6 0
    آخه چرا خبر ها رو تیکه تیکه میگین یه روز میگید فیلتره یه روز میگید این برنامه مجاز نیست خوب آدم هر روز افسرده میشه یه بگید اینترنت نداریم خوب اون موقع یه خاکی تو سرمون کنیم
  • کاوه IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    7 2
    میگم سایت های دانلود آهنگ چرا انقدر فیلترند؟ ویروس پخش میکنند؟
  • حلق گشاد EU ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    1 2
    دموکراسیت تو حللللللللللللقم