۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۹

«نسبی گرایی اخلاق» مطالعه‌ای جامع، موضوعی و پژوهشی از نسبی‌گرایی است که مولف با تسلط خوب خود اثری تاثیر‌گذار پیش روی مخاطب بویژه علاقمندان فلسفه قرار می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین، چاپ نخست کتاب «نسبی‌گرایی اخلاق» نوشته «نیل لوی» با ترجمه اسفندیار زندپور از سوی موسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شد.
 

براساس مطالب کتاب، «آموزه نسبی‌گرایی، موافقین و مخالفین خود را دارد. هواداران نسبی‌گرایی بر این باورند که نسبی‌گرایی ترویج دهنده تساهل است و اجازه نمی‌دهد که ما باورها و آداب خود را به سایر فرهنگ‌ها تحمیل کنیم. این تصور که نسبی‌گرایی مشوق یا بیانگر تساهل نسبت به تفاوت است، یقینا مهم‌ترین عامل یگانه تبینی جذابیت آن است. از طرف دیگر، مخالفین نسبی‌گرایی بر این باورند که نسبی‌گرایی اخلاقی این توانایی را از ما سلب می‌کند که انتقادهای لازم را در مورد نقض حقوق بشر، تبعیض و خشونت نسبت به زنان که هم‌اکنون در برخی کشورهای غربی وجود دارد، و یا ظلم حاکمان ستمگر و توسعه طلب به عمل آوریم.


استدلال‌های موجود موافق و مخالف نسبی‌گرایی در آن واحد استدلال‌هایی هم فکری و هم اخلاقی هستند. دغدغه ما هم حقیقت یا بطلان نسبی‌گرایی است، و هم پیامدهای آن برای اخلاقیات، البته این دو پرسش به نحو جدایی‌ناپذیری در هم تنیده‌اند؛ اما مفید خواهد بود اگر حداقل در ابتدای کار جداگانه به آنها بپردازیم. بخش عمده‌ای از سردرگمی‌های موجود در بحث نسبی‌گرایی، از ناتوانی در جدا نگه داشتن این دو مساله از یکدیگر، دست کم به طور موقتی برمی‌خیزد. بنابراین بخش عمده‌ای از این کتاب به تلاش برای تفکیک این دو دسته از مسائل، و نیز به طرح مباحث موجود له و علیه هر یک از آنها، پیش از ترکیبشان با یکدیگر، اختصاص یافته است.»

این اثر در فصل نخست تلاش می‌کند حدود و قلمرو مبحث نسبی‌گرایی را تعیین کند که این موضوع نیازمند پرداختن به پرسش‌های اخلاقی و نیز پرسش‌های فکری است. در فصل دوم کتاب مساله فکری مربوط به نسبی‌گرایی اخلاقی به صورتی عمیق‌تر بررسی می‌شود؛ یعنی به این پرسش می‌پردازد که آیا نسبی‌گرایی اخلاقی آموزه‌ای منسجم است یا خیر؟ هدف این بخش کشف این حقیقت است که آیا نسبی‌گرایی می‌تواند درست باشد یا نه؟ آیا نسبی‌گرایی اخلاقی به لحاظ درونی منسجم است؛ یا متناقض با خود است؟

 

تجزیه و تحلیل مساله اخلاقی مربوط به نسبی‌گرایی و بررسی شواهد تجربی مربوط به نسبی‌گرایی در فصل های سوم و چهارم کتاب گنجانده شده است. در فصل پنجم نویسنده تلاش کرده تا در طبیعت انسان پایه و بنیانی برای اخلاق بیابد و در فصل ششم نیز به مشکلی می‌پردازد که اغلب آگاهی غلط خوانده می‌شود.

 

 

در بخش هفتم میان نسبی‌گرایی ـ‌با برداشتی که همگان از آن دارند‌ـ و مطلق‌گرایی، راهی میانه ترسیم می‌کند. سرانجام، گرچه نمی‌توان اخلاقی واحد را تایید کرد اما می‌توان نشان داد که نقاط مثبت اخلاقی وجود دارد که همه نظام‌های اخلاقی باید آن را به رسمیت بشناسند.

 

کتاب با قیمت 3400 تومان روانه بازار نشر شده است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    1 0
    نگاه صفر و یک نداشته باشه به بحث نسبی یا مطلق بودن اخلاق کتاب خوبیه. واقعا نمیشه ثابت کرد که اخلاق مطلقا نسبی نیست. به نظر من باید تا حدودی نسبی گرا بودن اخلاق رو قبول کنیم
  • یبلیب IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    معمولا ترویج دهندگان اخلاق حرف خود را مطلق می پندارند