مهندسان مرکز تحقیقات پیشرفته دفاعی ارتش آمریکا با الهام از یوزپلنگ روباتی ساخته‌اند که موفق شده رکورد سرعت خشکی را در دنیای روبات‌ها بشکند؛ البته این سرعت بیشتر از 29 کیلومتر بر ساعت نیست!

محمود حاج‌زمان: حدود یک سال پیش، روبات یوزپلنگ دارپا چیزی بیش از ایده‌ای بر روی کاغذ نبود که تنها به درد فیلم‌های علمی-تخیلی همچون Transformers می‌خورد. اما هم‌اینک این روبات در عالم واقعیت وجود دارد. در ویدئویی که توسط دارپا (شاخه تحقیقات پیشرفته ارتش آمریکا) منتشر شده، روبات یوزپلنگ ساخته شده توسط محققان مرکز Boston Dynamics در حال دویدن بر روی یک تردمیل مشاهده می‌شود. به گفته مسولان دارپا، سرعت این روبات که بالغ بر 29 کیلومتر بر ساعت است، رکورد جدیدی برای سرعت روبات‌های پادار محسوب می‌شود.
به گزارش پاپ‌ساینس، مسئولان دارپا به صراحت اعلام نکرده‌اند که از این روبات چه انتظاری دارند یا کاربرد نظامی آن چه خواهد بود. با این وجود، سرعت 29 کیلومتر بر ساعت آن تنها نوک کوه یخ این روبات محسوب می‌شود. مهندسان بوستون داینامیکس قبلا اعلام کرده‌اند که هیچ دلیل نمی‌بینند که روبات آنها که از طبیعت الهام گرفته شده، نتواند روزی با همان سرعت همتای زنده خود که از گوشت و پوست ساخته شده است بدود. سرعتی که برابر 112 کیلومتر بر ساعت است.
مسلما تا رسیدن به آن نقطه راه درازی باقی مانده است، اما گام برداشتن‌های این روبات و خم و راست شدن ستون فقرات آن، همانند حرکت‌های یک یوزپلنگ واقعی است؛ که بلندی گام‌ها و سرعت دویدن خود را در طی این فرایند افزایش می‌دهد. قرار است که این یوزپلنگ تا اواخر امسال از آزمایشگاه خارج شود و نخستین آزمایش‌های خود را در فضای باز پشت سر بگذارد.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    4 2
    انصافا سرعت دنده عقبش از یوزپلنگ واقعی خیلی بیشتره ها ;)
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    5 2
    خیلی با حال بود
  • بدون نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    8 1
    چرخ خیاطی ما از این سریعتر پا می زنه
  • روبات دوست IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    0 0
    من اصلا ندیدم