متاسفانه آمار خودکشی در کشور به سرعت افزایش یافته و در حالی‌که با توجه به نرخ خودکشی در کشور، ما در ردیف کشورهای با آمار پایین خودکشی بودیم اکنون در گروه کشورهای با نرخ متوسط خودکشی قرار گرفته‌ایم.

زهرا تالانی:به گزارش خبرآنلاین در برخی شهرهای کشور میزان خودکشی تا سرحد جوامع با نرخ بالای خودکشی رسیده است. در سال‌های اخیر بیشترین میزان افزایش تعداد خودکشی در جمعیت 25 تا 34سال گزارش شده است.

در ایران اگرچه حلق‌آویز کردن شایع‌ترین روش به کار برده شده توسط مردان برای خودکشی است اما در زنان روش خودسوزی شایع‌تر گزارش شده است. مطابق آمار منتشر شده از سوی مرکز پزشکی قانونی تهران نیز روش‌های شایع در مردان به ترتیب، دارآویختگی، دارو و سموم و اسلحه گرم و در زنان دارو و سموم و خودسوزی بوده است. خودسوزی یکی از روش‌های کمتر شایع در کشورهای پیشرفته است که در کشورهای در حال توسعه‌ای نظیر ایران از روش‌های شایع محسوب می‌شود. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد 27درصد از کل خودکشی‌ها در ایران از طریق خودسوزی انجام شده که 71درصد از آنها را زنان تشکیل می‌دهند. نتایج برخی از تحقیقات دیگر نیز این موضوع را تایید کرده و نشان می‌دهند که خودسوزی، روش مرسوم‌تر خودکشی در زنان به ویژه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان است. همچنین خودسوزی در مناطق روستایی، استان‌های مرزنشین، استان‌های جنگ‌زده و مناطق کردنشین شیوع بیشتری داشته است. 
حسین فرجاد استاد دانشگاه و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت وگو با ایلنا باتاکید بر تعدد گسترده عوامل منجر به خودکشی، می گوید:  خودکشی رفتار و پدیده‌ای ضد اجتماعی است که فشارهای اجتماعی و خانوادگی بر آن تاثیر مهمی دارند تصریح کرد: بیشتر خودکشی‌ها از فشارهای روانی ناشی می‌شوند. فشارهایی که عواملی گوناگون نظیر احساس خلع، تنهایی، بی‌محتوایی، بی‌برنامگی و ... دارد.
وی ضمن تاکید بر لزوم توجه ویژه به جوانان و نوجوانان در بحث خودکشی، گفت: رشد بیکاری، فشارها و بی‌توجهی‌های والدین، تضاد و ستیزه جویی در خانواده و غیره از عواملی هستند که جوانان را به سوی خودکشی سوق می‌دهند. جوان‌ها دور هم جمع می‌شوند و با مشورت همدیگر برای رفع فشارهایشان تصمیماتی نابخردانه و آنی نظیر خودکشی می‌گیرند.


جدول بالاترین و پایین ترین آمار خودکشی در کشور:
 

بالاترین

پایین ترین

نام استان

فراوانی

نام استان

فراوانی

تهران

434

یزد

30

کرمانشاه

247

خراسان جنوبی

28

لرستان

228

سمنان

20

 

23245 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    6 0
    این ارقام ، آمار خودکشی های موفقه یاخودکشی های ناموفق هم ملحوظ شده؟
  • امین IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    10 1
    پس بعضی یا می گفتن که ما اصلا خودکشی نداریم و خیلی خیلی هم شاد هستیم؟؟؟؟!!!!1
  • آریوبرزن IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    61 3
    کشور و جامعه ایران در وضعیت خطرناکی قرار گرفته که عوامل بسیاری بر آن تأثیر دارند. عوامل اقتصادی که منجر به بیکاری و فقر لجام گسیخته شده است. همچنین عوامل اجتماعی مانند فشار و استرس نداشتن تفریحات مختلف و سالم، و عوامل دیگر همه و همه باعث کاهش امید به زندگی در جامعه شده که نتیجه آن را میتوان در افزایش آمار خودکشی دید.
  • بدون نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    11 2
    وضع همینطور پیش بره بالاتر هم میره
  • دوست جون IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    3 23
    خود کشی فقط نتیجه بی ایمانی است که متاسفانه رشد چشمگیری تو جامعه ما داره!
    • حقگو IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      1 0
      ایشاا... خودتم به شرایط سخت اونایی که خودکشی میکنن دچار شی اونوقت میفهمی دلیلش بی ایمانیه یا جون به لب شدن! آخه مرگ تدریجی هرروزه با خودکشی یکباره چه فرقی داره؟ ایراد امثال شما اینه که علتها رو ندیده گرفته و فقط به معلولها توجه میکنید...
  • محمد IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    11 2
    با این وضع هر روز داره بیشترم میشه ...
  • مهران IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    11 0
    فراوانی نسبی را باید در نظر گرفت. یعنی فراوانی تقسیم بر تعداد کل. تعداد خودکشی در واحد جمعیت وضعیت خودکشی را بیشتر مشخص میکند تا فراوانی تنها.
  • علی IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    12 1
    متاسفانه خودکشی زیاد شده و همه علت آن را میدانند اما توجهی صورت نمیگیرد بیکاری - فقر - مشکلات اجتماعی عامل اصلی است اگه بیکاری جوانان حل بشه آمار خودکشی جوانان هم کم میشه
  • سلام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    6 0
    همه اخبار و گزارش هاتون انقدر دقت دارند. عزيز جان به اين مي گويند بيشترين فراواني و در صورت صحت اين اطلاعات كه معلوم هم نيست منبعش كجاست، جايي كه از واژه آمار استفاده كرديد بالاترين با احترام تعلق مي گيرد به كرمانشاه، لرستان، خراسان جنوبي، سمنان، يزد، تهران. در ضمن ايلام كجاست.
  • سعید IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    6 23
    با مشاهده آمار میتوانید ببینید استانهایی که دارای فرهنگ غنی تری هستند و اعتقادات مدهبی بیشتری دارند حتی باتوجه به کمبود امکانات و آب و زمین کشاورزی ، از ناهنجاری کمتری برخورداند.
  • بدون نام US ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    3 1
    شمام دارین برا کاهش جمعیت تبلیغ می کنینا شیطونا فکر خوبی کردین
    • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      4 1
      به نظر شما یکی از دلایل خودکشی حمعیت بالا و کاهش درامد نیست؟ به نظر من رابطه مستقیمی با فقر داره.و جمعیت زیاد
  • بدون نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    1 1
    حساس خلع،؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یا احساس خلاء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • آیدا IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    3 0
    دلیل صلی خودکشی نداشتن آرامش فکری است عدم آرامش یا همون استرس میتونه ناشی از بیکاری، یا نداشتن امید به آینده شغلی ،مشکلات اجتماعی یا همون عدم احساس امنیت جانی و روانی برای خود و خانواده ،عدم ابراز وجود ، نبودن مکان هایی برای تخلیه هیجانی و شادی و ....
  • علي IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    0 1
    نظر به اينكه يكي از عوامل اصلي افزايش آمار خودكشي بيكاري و نااميدي ست اولاً بايستي مسئولين به فكر اشتغالزايي بوده و از طرفي مشكلات فرهنگي رفع بشود و فرهنگ اسلامي جايگزين فيلم هاي مستهجن خارجي كه هر شب در ماهواره ها پخش ميشود گردد احساس من اينه كه بدينصورت جامعه با مشكلات كمتري روبرو خواهد شد