اولین وزیر آموزش و پروش دولت نهم یکی از نامزدهای انتخابات مجلس نهم است.

معصومه ستوده: محمود فرشیدی وزیر پیشین آموزش و پرورش به عنوان نامزدی که در فهرست جبهه متحد اصولگرایان قرار دارد رفتار صدای ملت را مصداق جر زنی سیاسی می داند که ابتدا ساختار تصمیم گیری جبهه متحد را به رسمیت شناختند اما بعد از اینکه در لیست قرار نگرفتند ائتلاف جدیدی را شکل دادند در حالیکه رفتار جبهه پایداری به مراتب قابل قبول تر است زیرا از روز اول اعلام کردند که در این ساختار قرار نمی گیرند.

گفت و گو با محمود فرشیدی که میهمان خبرآنلاین بوده است در ادامه می آید:

شما به عنوان یکی از نامزدهایی که در لیست جبهه متحد قرار گرفته اید چه انگیزه ای برای کاندیداتوری خود داشتید ؟
حضور در صحنه انتخابات یک مسئولیت شرعی و ملی بوده و هر انسانی به موازات برنامه ریزی برای زندگی شخصی خود موظف به برنامه ریزی برای زندگی اجتماعی است و نمی تواند نسبت به آن بی اعتناباشد . حضرت امام علی(ع) نیز به" نظم امرکم" تاکید کرده اند که برنامه ریزی در امور شخصی و اجتماعی را در بر می گیرد . اگر ملتی برای امور کشور خود تصمیم گیری نکند ملتهای دیگر در مورد آن ملت تصمیم گیری می کنند همچنانکه زمام امور برخی از کشورها در دست ابرقدرتها می باشد . نامزد شدن در انتخابات ازنظر من یک واجب کفایی است و باید افراد توانمند و شناخته شده وارد صحنه شوند. دلیل حضور من در صحنه احساس واجب کفایی بودن انتخابات است که موقع ثبت نام نیز آن را مطرح کردم . گاهی ممکن است حضور دیگران کفایت کند و افراد به همین دلیل انصراف دهند همچنانکه من هم به این مساله اشاره کردم که اگر در لیست جبهه متحد قرار بگیرم در انتخابات حضور پیدا خواهم کرد در غیر اینصورت انصراف خواهم داد .
 

با توجه به اینکه شما عضو هیچ حزبی نیستید این احتمال را می دادید که در لیست جبهه متحد اصولگرایان قرار بگیرید چون شانس افراد غیر حزبی برای قرار گرفتن در این لیست به مراتب کمتر از افراد حزبی بود.
من هم این احتمال را می دادم که با توجه به عدم عضویت در هیچ یک از احزاب و گروهها ی جبهه متحد در لیست قرار نگیرم اما در نهایت دوستان روی من توافق کردند و من در لیست قرار گرفتم . با توجه به این اعتماد تلاش خواهم کرد تا دین خود را ادا کنم. در صورت انتخاب شدن تلاش خواهم کرد که مطالبات و خواسته های مردم را در مجلس پی گیری کنم .
 

آقای فرشیدی، شما تجربه یکی از وزارتخانه های مهم کشور را در کارنامه دارید، عملکرد مجلس هشتم را چگونه ارزیابی می کنید و فکر می کنید که از چه نقاط ضعف و قوتی برخوردار است ؟
یکی از مهمترین نقاط قوت مجلس هشتم ، حضور فعال در عرصه سیاست خارجی و دفاع عزتمندانه از جایگاه جمهوری اسلامی در جهان است . مجلس توانست نقش خود را در بیداری اسلامی ایفا کند . موضعگیری های صورت گرفته مجلس ،درعرصه سیاست خارجی با اهداف جمهوری اسلامی انطباق داشت همچنین در زمینه بیمه بیکاری مجلس مصوبات خوبی انجام داشت .اما به نظر من بزرگترین مساله ای که باید در مجلس نهم مورد توجه قرار بگیرد احیاء جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی است بنا بر تصریح امام خمینی(ره) مجلس در راس امور است اما گاه سخنانی شنیده می شد که مجلس در راس امور نیست بنابراین جایگاه مجلس همزمان با دفاع نظری باید درعمل نیز ارتقا پیدا کند . می توان جایگاه مجلس را به مهندس معمار و مهندس ناظر تشبیه کرد که ضمن طراحی نقشه باید بر اجرای نقشه نظارت کافی داشته باشد وگرنه اگر قرار باشد که مجلس برنامه ریزی کند و بعد به مجریانی بسپارد که ضمن اعمال سلیقه آن را اجرا نکنند تلاش مجلس برای برنامه ریزی بی نتیجه خواهد ماند . مجلس باید ضمن برنامه ریزی، نظارت هم انجام دهد تا اشکالات موجود برطرف شود به نظر می رسد در این زمینه کم کاری شده و مجلس نهم باید قدرتمندانه تر عمل کند و باید آخرین مرحله اقدام مجلس و استیضاح باشد و پیش از این مراحل، می توان از ابزارهای دیگری همچون اهرم دیوان محاسبات بهره گرفت با توجه به آنکه احکام دیوان لازم الاجرا است و مجلس باید از تمام ابزارهای در دسترس خود بهره بگیرد تا ضمن تدوین قانون خوب ، آن را به مجریانی بسپارد که مجبور به اجرای قانون شوند . به نظر من باید به گونه ای رفتار کرد که نظارت کافی اعمال شود مثلا فردی که دارای دو ملیت است در مصدر ریاست بزرگترین بانک کشورقرار نگیرد . با توجه به آنکه مطابق سند چشم انداز، باید افراد به ایرانی بودن خود افتخار کنند. دو تابعیتی بودن افراد شاید در مقام یک شهروند قابل تحمل باشد اما در راس بزرگترین نهادهای اقتصادی نمی توانند قرار بگیرند . به عنوان نمونه دیگر می توان قانون هدفمند سازی یارانه ها را عنوان کرد که مصوبات مجلس اجرایی نشد و گرانی و تورم به دنبال داشت .
بطور کلی می توان گفت نمایندگان مجلس می بایست با نگاه کارشناسی و بر اساس مقتضیات روز تصمیم گیری کنند همچنانکه در یک مقطع زمانی همراه رزمندگان به جبهه می رفتند امروز هم رسالت دیگری را برعهده دارند که در راس آنها حل مشکلات مردم است . 
 

آقای فرشیدی! شما نسبت به اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها انتقاد داشتید، مهمترین انتقاد شما معطوف به چیست ؟
قانون هدفمند سازی یارانه بر طبق نظر مجلس اجرانشد و تخلفاتی صورت گرفت که بارها مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفت به دلیل آنکه نمایندگان ارتباط بیشتری با مردم دارند . مشکلات را درک می کند و متوجه می شوند که اجرای این قانون چه تبعاتی را بدنبال داردو لذا نسبت به اجرای ناقص قانون هشدار دادند . مجلس به دلیل نگاه کارشناسی ، بارها تاکید کرد که شتاب هدفمند کردن یارانه ها باید کند تر ، آرام تر و تدریجی تر باشد تا به مردم فشار نیاید . متاسفانه در درون دولت نوعی شتاب زدگی در حوزه اقتصاد وجود دارد که شاید هم از سر دلسوزی باشد تا به سرعت مشکلات حل شود در حالیکه همواره شتاب زدگی حلال مشکل نیست بلکه گاهی نقض غرض می شود . همچنین فروش اوراق مشارکت را مجلس پیش بینی کرده بود اما چون سود این اوراق از تورم کمتر بود طبعا در آن زمان کسی این اوراق را نخرید و زمانیکه پول در دست مردم انباشته شود تورم افزایش می یابد فارغ از تمام این مسائل به تولید هم اهمیت لازم داده نشد قرار بود 30 درصد از در آمد یارانه ها به تولید داده شود که به تولید بودجه ای داده نشد در نتیجه بسیاری از صنایع متوقف شد و کارگران زیادی بیکار شدند. حال آنکه مجلس جوانب کار را سنجیده بود کما اینکه در حال حاضر که بحث افزایش یارانه ها مطرح است مجلس روی آن بحث دارد . به نظرمن با توجه به اینکه قانون به طور کامل اجرایی نشد مردم آثار مثبت آن را حس نکردند . درضرورت اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها بحث تردیدی نیست اما منتها باید تدبیر لازم در اجرای آن به کار گرفته می شد.
 

همزمان با انتشار لیست جبهه متحد با محوریت آیت الله مهدوی کنی لیست ها و ائتلاف های دیگری نیز اعلام موجودیت کردند شما چه ارزیابی نسبت به این مساله دارید ؟
در کشور ما باید با نگاه اسلامی به پدیده انتخابات بنگریم نباید به این پدیده وارداتی بر اساس آموزه های غربی ورود پیدا کرد. به همین دلیل بداخلاقی ها باید از بین برود. یک سال و نیم است که تشکل های عضو جبهه متحد دور هم جمع شده اند و نهایتا این لیست را ارائه کردند. حال اگر از این سکه رایج قرار شود که افرادی استفاده کرده و بدلی آن را به مردم تحویل دهند از نظر اخلاقی قابل قبول نیست. این افراد می توانند نظرات و عقاید خود را با یک اسم دیگر به مردم ارائه کنند.
 

به نظر شما انتشار فقط یک لیست و نفی سایر لیست ها مشارکت را کاهش نمی دهد؟
مشارکت گسترده در انتخابات به منظور مصونیت بخشی است همچنانکه مقام معظم رهبری این اصطلاح را برای انتخابات پیش رو استفاده کردند .در مقابل سیاسیون شکست خورده ای که از نظام آسیب دیده اند با لطایف الحیل سعی می کنند که این مشارکت گسترده نشود تا جایگاه آنها حفظ شود. این افراد معتقدند اگر قرار است ما نباشیم نظام هم نباید باشد و به قولی ضرب المثل آسیابی که برای من نمی چرخد اصلا نباید بچرخد را می خواهند عملیاتی کنند. اما راهکار جلوگیری از آسیب هایی که نظام را تهدید می کند، مشارکت گسترده است . پشتیبانی مردم برای نظام اسلامی که به هیچ قدرتی اتکا ندارد، اهمیت مضاعفی پیدا می کند . اگر هدف مشارکت گسترده است چنین رقابت هایی در مجموع خوب بوده و به نفع نظام است زیرا شور و نشاطی را به وجود می آورد و بدین ترتیب هدف اصلی ما تامین می شود . هدف دوم ، شکل گیری مجلس هماهنگ تر است هرچند تضارب آرا باید وجود داشته باشد اما اگر نمایندگان مجلس بیشتر هماهنگ شوند به سود کشور است زیرا مجلس محل تنازع های سیاسی نیست باید این مساله را مورد توجه قرار داد که مجلس محل قانون گذاری است بنابراین برای تامین هدف دوم تعدد لیست ها ،تبعاتی را بدنبال دارد .
 

فکر می کنید کدام لیست در تهران بیشتر با اقبال مردم مواجه شود لیست جبهه متحد ،صدای ملت یا ...؟
به نظر من جبهه متحد با توجه به حمایت چندین تشکل باسابقه و حضور افراد برجسته همچون آیت الله مهدوی کنی با استقبال بیشتر مردم روبرو خواهد شد . حضور آیت الله مهدوی کنی و آیت اله یزدی و حمایت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین سبب می شود که مردم اعتماد بیشتری به این لیست بکنند زیرا این دو نهاد در روند پیروزی انقلاب هموراه پیشگام بوده اند حتی در زمان تحت فشار قرار گرفتن امام توسط رژیم شاه، جامعه مدرسین رساله ایشان را منتشر کرد و همچنین شخصیت هایی همچون آیت الله مهدوی کنی سرمایه ملی محسوب می شوند . البته همواره شخصیتهایی همانند آیت الله مطهری و شهید بهشتی و... ترور شخصیت شده اند امروز هم کسانی درباره ایشان متاسفانه رعایت احترام لازم را نمی کنند در حالیکه ایشان از همان ابتدا با همت بسیار کمیته انقلاب اسلامی را زمانی شکل دادند که نهاد دیگری در کشور وجود نداشت . ایشان در آن در این لحظات کلیدی زمام امور را در دست گرفتند تا امور در کشور سامان گرفت پس از آن هم همواره در صراط مستقیم انقلاب پیشگام بوده اند و امام در مورد ایشان گفته اند که من نسبت به ایشان ارادت داشته ام ، دارم و خواهم داشت .
 

پیش بینی شما در مورد ترکیب مجلس آینده چیست، فکر می کنید که آیا این ترکیب نسبت به مجلس گذشته تغییری خواهد کرد ؟
مجلس آینده مجلسی خواهد بود که تعدادی نماینده اصولگرا ،مستقل و اصلاح طلب در آن حضور خواهند داشت که به عنوان نماینده تفکرات گوناگون مردم مشکلات مردم را پی گیری می کنند . 
 

در مجلس هشتم به کرات از وجود وکیل الدوله ها انتقاد شد فکر می کنید این وکیل الدوله ها چند کرسی را بتوانند در مجلس به خود اختصاص دهند ؟
شیوه تبلیغات در غرب پر کردن چشم وگوش است . در غرب به روشهای مختلف مردم را تحت بمباران تبلیغاتی قرارمی دهند تا از آنها رای بگیرند. اما در کشور و فرهنگ ما، مردم هستند که باید تعیین کنند که اندیشه قلب و روحشان نسبت به چه کسی تمایل دارد البته مردم در مورد شرکت در انتخابات هر روز کیفی تر از گذشته عمل می کنند در گذشته تنها هدفشان شرکت در انتخابات بود اما در حال حاضر تلاش می کنند که افراد اصلح تر را به مجلس بفرستند . با این وجود افرادی در مجلس قرار دارند که در صورت بررسی مجدد صلاحیت ها ،رد صلاحیت می شوند همچنانکه در مجلس هشتم صلاحیت 52 کاندیدا رد شده است . این عدد شایسته نظامی نیست که امام خمینی بارها تاکید کرده اند که مجلس ما باید عصاره فضایل ملت باشد . چنین بستری موجب می شود که افرادی تصور کنند که با قدرت یا ثروت می توانند نماینده را بخرند . این خطر بارها مورد هشدار رهبری قرار گرفته است چنین زمینه ای موجب شده که امثال شهرام جزایری ها و آریا بتوانند به اهداف خود برسند زیرا فکر می کنند که با پول می توان افراد را خرید . نامزدی که هزینه سنگینی می کند هیچگاه نمی تواند مدرس را الگوی خود قرار بدهد یا نماینده ای که به خاطر کار عمرانی در حوزه انتخابیه خود نمی تواند حرف بزند و ناچار به سکوت می شود در حالیکه قوای ما از هم تفکیک شده اند . وکیل الدوله ها خطر بزرگی هستند که باید به آن توجه کرد و من مطمئن هستم که این افراد نمی توانند کرسی های زیادی را به خود اختصاص دهند . خوشبختانه مجلس در بعد طرح نظارت بر نمایندگان به خوبی عمل کرد تا چنین رفتار های تکرار نشود همچنانکه به برخی از نمایندگان پول هایی داده می شود تا نماینده را وامدار کنند گاهی نیز از ساده اندیشی استفاده می شود تا با کارهای عمرانی در حوزه انتخابیه مسئولیت ملی را از وی سلب کنند این نگرانی به صورت گسترده وجود دارد که باید آن جدی گرفت .

/27214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =