گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران منتشر شد.

مهمترین ادعایی در گزارش جدید آژانس مطرح شده است عدم دسترسی بازرسان آژانس به منطقه نظامی پارچین است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره ایران ضمن اعلام اینکه تمامی تاسیسات اعلام شده ایران زیر نظر آژانس قرار دارد چند نکته و چند ادعا مطرح کرده که مهمترین آن عدم دسترسی بازرسان به منطقه نظامی پارچین بوده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود ایران را متهم کرده که به طور مخفیانه به دنبال ساخت تسلیحات هسته ای است.
در این گزارش بار دیگر بر شفاف سازی در خصوص مسائلی که آژانس از آن به "مسائل حل نشده" یاد کرده تاکید شده است.
اهم مطالب مطرح شده در گزارش جدید آژانس را در ادامه بخوانید:
  • ایران به ضمیمه گزارش مدیر کل در رابطه با مسائل مشخص در بخش C در نوامبر 2011 به هیئت مدیره (GOV/2011/65) پاسخی را فراهم کرده است که عمدتاً این موارد در زمینه این است که جمهوری اسلامی این اتهامات را بی اساس می داند.
  • این برای آژانس و ایران مهم است تا گفتگوهای خود را به منظور حل فوری تمامی مسائل مهم با هدف فراهم کردن شفافیت ها در رابطه با مسائلی از جمله دسترسی به تمامی اطلاعات مربوطه، اسناد، سایت ها، مواد، و اشخاص در ایران آغاز کنند.
  • هیئت مدیره آژانس خواستار تعهد ایران به گفتگوها بدون پیش شرط به منظور احیای اعتماد بین المللی به ماهیت صرفا مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران است.
  • به موجب قطعنامه‌های شورای امنیت تصمیم‌های شورای حکام آژانس و شورای امنیت برای ایران الزام‌آور است.
  • به درخواست آژانس ایران 15 سایت هسته‌ای و 9 منطقه در بیرون از این تاسیسات را که در آن فعالیت‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد، مشخص کرد که برخی فعالیت‌ها در آنها مغایر با درخواست شورای حکام و شورای امنیت می باشد.
  • ایران به رغم خواست شورای حکام آژانس و شورای امنیت به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و در عین حال ذکر کرده که همه تاسیسات اعلام شده ایران زیر نظر آژانس قرار دارد.
  • کارخانه غنی‌سازی نطنز و مرکز غنی‌سازی تحقیقاتی نطنز و تاسیسات غنی‌سازی فردو، سه مرکزی است که ایران در آن به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.
  • جمهور اسلامی از ماه فوریه 2007 تا 16 اکتبر سال 2011 به میزان 55 هزار و 638 کیلوگرم هگزا فلوراید اورانیوم طبیعی به آبشارهای غنی‌سازی تاسیسات غنی‌سازی نطنز تزریق کرده و با این کار 4 هزار 871کیلوگرم هگزا فلوراید اورانیوم غنی‌شده تا سقف 5 درصد (اورانیوم 235) تولید کرده است.
  • تهران در مرکزی غنی سازی نظنز 5 هزار 451 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم را تا سقف 5 درصد و زیر نظر آژانس تولید کرده و در مرکز غنی‌سازی تحقیقاتی نطنز هم ایران از سال فوریه 2010 تاکنون نزدیک به 95.4 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم را تا سقف 20 درصد غنی کرده است.
  • ایران فعالیت غنی‌سازی خود را آغاز کرده و بنا به گفته ایران در حدود 99.3 کیلوگرم هگزا فلوراید اورانیوم تا سقف 5 درصد به اورانیوم 235 تبدیل شده و 13.8 کیلوگرم هگزافلوراید اوارنیوم تا سقف 20 درصد به اورانیوم 235 تبدیل شده است. ایران هنوز باید اطلاعات مورد نیاز را برای اهداف تاسیسات فردو در اختیار آژانس قرار دهد. اطلاعات بیشتر آژانس می‌گوید ایران باید در مورد برنامه خود برای ساخت 10 مرکز غنی‌سازی اورانیوم و همچنین درباره فناوری غنی‌سازی لیرزی که در سال 2010 از آن خبر داده بود، توضیح دهد.
  • طبق خواسته شورای حکام و شورای امنیت ایران باید ساخت رآکتور آب سنگین و کارخانه تولید آب سنگین اراک را متوقف کند و اجازه دسترسی بیشتر به این تاسیسات را برای بازرسان فراهم کند.
  • به رغم درخواست شورای حکام و شورای امنیت، ایران همچنان به فعالیت‌های هسته‌ای خود در تاسیسات یو. سی. اف و تاسیسات تولید سوخت اصفهان ادامه می‌دهد. تولید سوخت آژانس تایید می‌کند که ایران تا فوریه امسال 14 صفحه سوخت 20 درصدی و 12 میله سوخت 3.34 درصدی تولید کرده است.
  • شفاف سازی درباره ابعاد نظامی (ادعایی) برنامه هسته ای ایران مهمترین اولویت این نهاد بین المللی است.
  • ‌آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور فزاینده‌ای از سال 2002 از ابعاد غیر صلح آمیز و اعلام نشده برنامه هسته ای ایران از جمله فعالیت‌های مربوط به ساخت خرج هسته‌ای موشک ابراز نگرانی کرده است.
  • بر آوردها و اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که تا پیش از سال 2003 این فعالیت‌های نظامی برنامه‌ای مدون بوده و برخی از آنها پس از سال 2003 ادامه یافته و برخی ممکن است همچنان ادامه داشته باشد و هنوز جمهوری اسلامی برخی اسناد و مدارک را در اختیار آژانس قرار نداده و اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای نداده است.
  • ایران با آژانس همکاری نمی کند. تهران پروتکل‌های الحاقی را به اجرا نگذاشته و ما نمی توانیم اطمینان دهیم که تمامی ابعاد برنامه هسته‌ای آن اعلام شده باشد.
  • آژانس همچنان "نگرانی‌های جدی‌" در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران دارد و از ایران می خواهیم تا بار دیگر با جامعه جهای همکاری کرده و پروتکل‌های الحاقی را اجرایی کند
  • (با انتقاد از عدم دسترسی آژانس به تاسیسات پارچین)باید بازرسان به این سایت دسترسی داشته باشند.
219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =