۰ نفر
۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵

فعالیت های صلح‌آمیز هسته ای ایران در پیچ جدیدی از بهانه‌های بنی اسرائیلی قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاين، يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در حاشيه نشست شوراي حكام در وين در كنفرانسي خبري درباره ايران بار ديگر تكرار كرد كه آژانس «‌نگراني‌هايي جدي در رابطه با ابعاد نظامي احتمالي در برنامه هسته‌يي ايران دارد» .
بر اساس گزارش دبيرخانه آژانس، وي با اشاره به سفر تيم عاليرتبه آژانس به ايران در ماههاي فوريه و ژانويه هدف از اين سفرها را « حل كليه مسايل باقي مانده» خواند و افزود « اميدوار بودم در اين نشست شورا حصول پيشرفتي اساسي را گزارش كنم. با اين حال با وجود گفت‌و‌گوهاي فشرده هيچ توافقي درباره رويكردي ساختاري براي حل اين مسايل حاصل نشد. ايران دسترسي به سايت پارچين را آن طور كه ما درخواست كرديم فراهم نكرد.»
وي افزود: در هر حال آژانس مي‌خواهد بررسي مساله هسته‌يي ايران از طريق گفت‌و گو و با روحي سازنده را ادامه دهد. هدف اساسي احياي اعتماد بين‌المللي به ماهيت منحصرا صلح‌آميز فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران است.
بر اساس گزارش خبرگزاري رويترز، مدير كل آژانس گفت که «فعاليت‌هايي» در حال انجام در سايت پارچين است.
رويترز در تکميل اين اظهار نظر غيرمستند مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود: وي اشاره‌اي نكرد كه چه اتفاقي ممكن است در حال رخ دادن در پارچين باشد و نگفت كه آيا اين مي‌تواند تلاشي براي پنهان كردن شواهدي در آستانه بازديد آژانس باشد يا خير.
آمانو در اين كنفرانس خبري افزود: ما نشانه‌هايي داريم كه فعاليت‌هايي در حال انجام در سايت پارچين است. اين باعث مي‌شود باور كنيم كه زودتر رفتن به آنجا بهتر از ديرتر رفتن است.
آمانو همچنين تاييد كرد كه ايران به جاي پارچين دسترسي به سايت ديگري را كه در گزارش نوامبر آژانس به آن اشاره شده بود، پيشنهاد داده است.
رويترز پيشتر به نقل از ديپلمات‌ها گزارش داده بود كه ايران در آخرين ساعات گفت‌و‌گوها در تهران بازديد از سايت مريوان را پيشنهاد داده بود اما آژانس اين پيشنهاد را رد كرد.
آمانو گفت كه تيم آژانس چند ساعت پيش از زماني كه قرار بود تهران را ترك كنند از اين پيشنهاد مطللع شده بود و افزود: به اين شكل ما نمي‌توانيم كاري جدي انجام دهيم. به اين دليل بود كه به مريوان نرفتيم.
 
در همين حال نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در وين درباره دو دور مذاکرات ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نشست روز دوشنبه ‌15 اسفند (‌5 مارس) شوراي حکام بيانيه‌اي مطبوعاتي صادر كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: با توجه به اين واقعيت كه پارچين يك سايت نظامي است، دسترسي به سايت يك فرآيند زمان‌بر است و به طور مكرر نمي‌توان اجازه داد. در پرتو اين سابقه و بر اساس اين‌که از آژانس خواسته شده است همه مسائل مربوطه را هم‌چون آزمايش‌هاي هيدروديناميک را با هم يکي كند، متعاقبا يک‌بار ديگر اجازه دسترسي داده خواهد شد. اين فرآيند مي‌تواند به طور واضح در زماني که توافق بر روي مداليته حاصل شد، شروع شود.
بازديد پارچين مشروط است
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي با تاكيد بر آمادگي تهران براي ادامه همكاري با آژانس گفت: پس از توافق درباره چارچوب و اقدامات لازم، به بازرسان آژانس اجازه داده خواهد شد از پارچين بازديد كنند.
علي اصغر سلطانيه كه براي شركت در نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين اتريش بسر مي برد، در گفت وگو با شبكه خبري العالم درباره اجازه ايران به بازرسان آژانس براي بازديد از پارچين گفت: ما درباره چارچوب لازم براي چگونگي بازديد از اين سايتها در ايران مذاكره كرديم. پيش از آن بايد توافقي درباره همه اقدامات لازم صورت بگيرد.
وي افزود: بازديد از پايگاه هاي نظامي مساله اي بسيار خطرناك است و ابتدا بايد چارچوبي براي كار وجود داشته باشد.
سلطانيه گفت: ايران در گذشته اجازه بازديد از بسياري از اماكن را به بازرسان آژانس داد. آنها اين اماكن را بازرسي كردند اما هيچ مواد يا فعاليتي در اين اماكن نيافتند و نبايد بار ديگر خواستار بازديد از اين اماكن شوند.
 
سلطانيه درباره به تعويق انداختن اين بازديد تا پس از نشست شوراي حكام آژانس تصريح كرد: مذاكرات هنوز پايان نيافته است و ما به چارچوب لازم براي بازديد بازرسان آژانس از اين اماكن دست نيافته ايم.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =