وزارت بهداشت، توصیه های بسیاری برای خودداری ورزشکاران در استفاده از مکمل های غذایی و ورزشی داشته است. اما اکنون معاون دارویی سازمان غذا و دارو حرف از بیوترورسیم برای عقیم کردن ایرانیان می زند.

محمدرضا شانه ساز گفته: "به خاطر عوارض شدید این مکمل‌ها به شرکتهای پخش دارو بخشنامه شده است که مکمل‌های مجاز فقط در داروخانه ها توزیع شود و فروشگاههای عرضه مکمل های بدنسازی جمع شوند و جلوی گسترس این مراکز را گرفته‌ایم اما تقریباً همه مکملهایی که در باشگاهها عرضه می‌شود جزو اقلام غیر مجاز و خطرناک است."

به گفته او عارضه مهم این مکمل‌ها این است که بعد از مدتی از مصرف فرد را نابارور می‌کنند: " این مسئله می‌تواند نشانه این باشد که توطئه دیگری علیه ملت ایران در جریان است و می‌خواهند نسل ایرانی را منقرض کنند و این بخشی از بیوتروریسم علیه ایرانیان است که بسیار فراتر و خطرناک‌تر از سودهای اقتصادی فروش این مکمل‌هاست."

بخش هایی از گفتگوی شانه ساز را به نقل از فارس بخوانید:

- یکی از مهمترین اقلام دارویی که بخش مهمی از داروهای قاچاق را تشکیل می‌دهد، مکمل‌های بدنسازی است که به عنوان دوپینگ و بدنسازی استفاده می‌شوند.

- ماده دیگری که به فراوانی در این مکمل‌ها وجود دارو کورتن است که همان طور که گفتم با اختلال کار کلیه باعث جمع شدن آب زیر بافت بدن می‌شود و فرد به اشتباه تصور می‌کند که عضله پیدا کرده است در حالی که کلیه و کبد خود را از دست می‌دهد.

- برخورد با این پدیده به عهده نیروی انتظامی و معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی است زیرا تقریباً همه مکمل های بدنسازی که در باشگاههای ورزشی عرضه می‌شوند، قاچاق و غیر مجاز هستند و سازمان تربیت بدنی نیز در این زمینه مسئول است و البته با توجه به اینکه عرضه دارو غیر از داروخانه جرم است اگر به سازمان غذا و دارو و معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی گزارش شود اقدامات قانونی برای برخورد با این تخلف انجام می‌شود.

- مبارزه با داروهای غیر مجاز تقلبی و قاچاق طی یکسال گذشته با همکاری نزدیک تر وزارت بهداشت با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی و به خصوص وزارت اطلاعات که اطلاعات بسیار گسترده‌ای از شبکه‌های قاچاق دارند وارد مرحله جدیدی شده است.

- با وجود بازرسی‌های بیشتر و جدی تر و حدف بازارهای رسمی داروهای قاچاق و تقلبی، ‌میزان کشفیات داروهای قاچاق در کشور 35 درصد کاهش پیدا کرده و با توجه به نظارت دقیق تر در داروخانه‌ها و مراکز مجاز میزان کاهش این داروها در داروخانه‌ها به مراتب بیش از 35 درصد است البته هنوز نمی‌توانیم بگوییم صفر شده است اما خیلی کم شده است.

- بیشترین داروهای قاچاق و تقلبی مربوط به داروهایی است که به صورت ماهواره‌ای و اینترنتی تبلیغ می‌شوند و به علت برخورد جدی با عرضه کنندگان این داروها مراکز رسمی توزیع داروهای غیر مجاز مانند ناصرخسرو و مانند آن دیگر وجود ندارند.

- بسیاری از این اقلام نتوانسته‌اند از نظر سلامت و ایمنی و کم بودن عوارض، استانداردهای وزارت بهداشت را بگذارنند و مجوز نگرفته‌اند به همین خاطر به سمت فروش در بازارهای غیر مجاز مثل سالن‌های بدنسازی رو آورده‌اند که توسط افرادی غیر از پزشک و متخصص تغذیه در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    12 3
    ببینید شمارو به خدا با وجود این همه ابزار دکتر توقع پرکاری دارد ، پرکاری ؟ آخه با این دارو ها نتیجه نداره.
  • علی قشنگه IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    54 4
    حالا اگه بچه داشته باشیم و از این داروها بخوریم اشکالی نداره؟؟!!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    49 9
    چرا یک فروشگاه مجاز اینترنتی داروهای تقویتی و بدنسازی نداریم؟
    • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      11 1
      من کاملا با نظر شما موافقم آخه تو مملکت باب شده جلوی یه چیزی رو میگیرن ولی جلوی ورود تقلبیش رو نمیتونن بگیرن بعد میگن جوانان با مصرف این مکملها مشکل براشون پیش میاد خوب مثل خیلی از کشورها شما هم نمایشگاه محصولات اصلی رو بذارین تا علاقه مندان مشکلی براشون پیش نیاد
  • roca US ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    31 1
    به طور قطع جلو قاچاقش گرفته نمیشه پس حدأقل خوبشو تولید کنید که عوارض کمتری داشته باشه!
  • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    34 5
    من به عنوان یه کارشناس تربیت بدنی که ورزش تخصصی خودم هم پاورلیفتینگه میگم که داروهای موجود در ایران 90 درصد تقلبی و درجه سه هستن و درضمن این داروها و مکملها اثر مقطعی دارن و به محض کنار گذاشتن دارو یا مکمل نتایجیم که ازش گرفتین از بین میره و مهم ترین نکته اینه که این داروها و مکملها بیشتر اثر روانی و تلقینی تو مصرف کننده
  • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    45 3
    تمام مکمل فروشی های سطح کشور بلااستثنا همگی به فروش استرویید های انابولیک هم میپردازند و سود اصلی را از این طریق تامین میکنن من موندم چرا وزارت بهداشت یا اماکن با این مکمل فروشی های بی اصل و نصب برخورد نمیکنه
  • سلطان IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    24 33
    اين گنده الكيها همين جوريشم عقيمن با اين وزنه هايي كه ميزنن ديگه كار به مكمل نميرسه
  • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    35 12
    یکی از مقصرین ترویج مصرف دارو توی جامعه همین صدا و سیماست که با پخش مسابقه به اصطلاح مردان اهنین (البته با حوادثی که برای چند تا از معریف ترین این افراد افتاد معلوم شد زیاد هم اهنین نیستن شاید زنگ زده باشن)جوانان رو به سمت باشگاه های بدنسازی که کوچک ترین نظارتی روی عملکردشون نیست سوق میدن و همین جوون بعد از یه مدت که طبیعی کار میکنه میبینه نتیجه ای نمیگیره به توصیه مربیش سراغ انواع و اقسام داروها میره و وقتی دارو رو قطع کرد و به اصطلاح دورش تموم شد میبینه دوباره داره برمیگرده به حالت اول پس دوباره مجبور میشه مصرف این دارو ها رو از سر بگیره و یه دوره دیگه بره ولی دیگه بدنش به دوز قبلی جواب نمیده و مجبوره دوز سنگین تر دارو رو مصرف کنه و این قصه ادامه دار
  • بدون نام IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    64 6
    حالا جمعیت ایرانی ها زیاد هم نشه. چی می شه مگه؟ خودمون کم بیچارگی می کشیم یکی دیگه رو هم بیاریم؟!
    • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
      20 14
      این باید یه انتخاب آگاهانه باشه نه که با خوردن دارو عقیم شی و اگه بچه هم بخوایی نتونی داشته باشی.
  • erfan IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    5 20
    من 16 سالمه و دوسال میشه دارم بدنسازی کار میکنم 3بار دوره رفتم کراتین . پروتیین . کربوهیدرات . افزایش وزن هم بطور مرتب میخورم ولی کراتین فقط 3 با خوردم په بلایی سر منه بدبخت میاد ؟
    • بدون نام RU ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
      27 5
      هیچی بابا . این حرفا همش الکیه !!!!!!
    • جواد ابادانی A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      15 22
      ب نظر من چند روزه دیگه میمیری
  • سعید IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    57 6
    اگر اکثر این مکملها عوارض شدید دارند یا تقلبی هستند چرا در داروخانه ها با لیبل وزارت بهداشت عرضه می شوند. ؟!!!!!!!!!!
  • sadegh US ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    6 8
    من ئوماهه میرم باشگاه تا حالا هیچی مصرف نکردم به نظر شما مصرف کنم؟ اره؟نه؟
  • حمیدرضا IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 9
    من یک سال بدنسازی کار میکنم قدم 1/87 هستش وزنم 85 تا حالا دوره نرفتم ولی سخت تمرین میکنم روزی 8 وعده غذا میخورم.هر کی منو میبینه میگه تو دوره ای.
  • ارسین IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    2 25
    به نظر شا استفاده کراتین عقیمی میاره یا نه
  • محمود IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    11 15
    اينا همش الکي نيم کيلو باش مرد باش
    • مجتبی IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      7 5
      افرین محمود