مدت‌هاست از جانب گروهی تحقیقاتی، هشدار‌هایی در مورد زلزله تهران به گوش می‌رسد اما متأسفانه مدیران الزامی برای شنیدن این هشدار‌ها نمی‌بینند.

چندی است تهران در انتظار زلزله‌ای است که امید می‌رود آسیب چندانی به همشهریان وارد نسازد چرا که با همین مقیاس ریشتر در بسیاری از نقاط جهان هم زلزله آمده است و شهر‌ها همچنان پا بر جا مانده و در پی آن جان انسان‌ها. مدت‌هاست که از جانب گروهی تحقیقاتی که البته در تمام دنیا این گروه‌های تحقیقاتی متشکل از متخصصینی از تمام دنیا هستند، هشدار‌هایی در مورد زلزله تهران به گوش می‌رسد اما متأسفانه مدیران الزامی برای شنیدن این هشدار‌ها نمی‌بینند.

مسئولانی که به نظر می‌رسد آنها هم برای حفظ شهر از بحران‌های احتمالی در حال کار هستند و عجیب به نظر می‌رسد که چرا تعامل متناسبی با متخصصان آسیب شناس ندارند. پیش از این نیز اعلام کرده بودم که در صورت وقوع زلزله‌اى با قدرت بالاى ۶ درجه در مقیاس ریشتر در تهران، تنها ۱۰ درصد ساختمان هاى پایتخت توانایى مقاومت دارند و دیگران این موضوع را پیشگویی می‌پندارند که واقعیتی را به دنبال آن نیست. بسیاری بر این باور هستند که سال‌هاست که ادعا می‌شود در تهران قرار است زلزله‌ای بیاید اما تا به حال نیامده است. اما نکته آنجاست که اعلام این احتمالات با محاسبات ریاضی بوده است و نه شاخصه‌هایی از علم زمین‌شناسی. با محاسبات ریاضی که انجام دادیم متوجه شدیم که در زلزله‌هایی که طی قرن‌های گذشته اتفاق افتاده است احتمال وقوع زلزله در تهران بیش از 90 درصد است.

زلزله‌ای با مقیاس 7 ریشتر که با دقت 2 تا 3 سال دیگر تخمین زده می‌شود. اما همه اینها تخمین و محاسبات ریاضی است نه پیشگویی که بتوان آن را نقض کرد و کلیت آن را نادیده انگاشت. شاید تاکید بر این نکته که متخصصان زلزله نگار از سراسر دنیا این اعتقاد را دارند و با پیشرفته‌ترین تجهیزات به این مهم دست پیدا کرده‌اند ضروری نباشد، اما تحقیقات در مورد زلزله در تمام دنیا امری بین‌المللی است و کشور‌ها این موضوع را به تنهایی دنبال نمی‌کنند. چرا که برای رسیدن به این مهم و صحت احتمالات باید علمی‌ترین اظهار نظر را در اختیار داشت. باز به تهران می‌رسیم و اینکه چرا تاکید داریم که مسئولان باید هر چه زود‌تر دست به کار شوند و چرا گله داریم از اینکه به این مسئله بی‌توجهی نشان می‌دهند. تهران چرا شهری آسیب‌پذیر است و چرا گسل‌های بسیاری را در آن می‌توان عاملی برای وقوع زلزله دانست.

تهران بزرگ با حومه‌هایش شهری است با بافت ضعیف و فرسوده و در تمام شهر می‌توان این فرسودگی را مشاهده کرد. هم در شمال تهران و هم در جنوب آن در این شهر بافت نو و فرسوده در کنار هم هستند و شاید بی‌مبالاتی‌های بسیاری باعث شد که این شهر نتواند آن‌طور که باید در برابر زلزله مقاوم باشد حتی بافت نو آن که به لحاظ سازه‌‌ها و اسکلت‌های فلزی هم پایدار در برابر زلزله نیستند، از طرف دیگر امیدی هم به خانه‌های بتونی نیست. 

 اینها مطالبی است که وقتی فاش می‌شود مسئولان از شنیدن آن گله‌مند‌تر می‌شوند چرا که باز هم در ساخت ساختمان‌های جدید دقت نظر نداشته‌اند. این حرف‌ها نه چشم‌بندی است و نه پیشگویی و بعید به نظر می‌رسد که چنین تصوری از این حرف‌ها بشود. گروه متخصصی از کشور ژاپن هم چند سال پیش به تهران آمدند و به این موضوعات اعتقاد داشتند. بارها هم به شهرداری در رابطه با ضعف در ساخت و ساز گوشزد شده است اما متأسفانه روند ساخت و ساز غیر اصولی همچنان ادامه دارد و تغییری در این روند مشاهده نمی‌شود. مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم ضعف مدیریت در مطالعات زمین، انتخاب زمین و ساخت و سازاست که به زعم مهندسان غیرمتخصص ایرادی در این ساخت و سازها نیست.

می‌توان بیش از 50 عامل برای پیش‌بینی و محاسبه یک فاجعه را بر شمرد که در تهران وجود دارد و قطعاً اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد فاجعه‌ای مخرب‌تر از بم خواهیم داشت.  تهران از منظر اجتماعی، زمین‌شناسی و عمران در زلزله دچار بحرانی می‌شود که شاید در هیچ کجای دنیا مثالی از آن وجود نداشته باشد. چرا که تنها در تهران است که در کنار بافت فرسوده و کوچه‌های 5 متری آن شاهد ساختمان‌های بلند هستیم.  اما باز هم می‌توان جلوی این فجایع را گرفت. باید شهرداری‌ها برنامه‌هایی پیاده کنند که در آن خیابان‌ها منطقه به منطقه و محله به محله بازبینی شوند. اگر خانه‌ای قابل باز‌سازی است و یا اگر ساختمان‌هایی نیاز به نو‌سازی دارند از آن دریغ نشود. اگر این اقدام زود‌تر و دلسوزانه انجام شود شاید تهران از زلزله‌ای که در راه است در امان بماند.

استاد دانشگاه تهران و زمین‌شناس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ´سیامک DE ۱۱:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۲
    7 0
    اگه قرار بود که ما همه چیز رو پیشبینی‌ میکردیم و بعد پیش گیری،مسلما ایرانی‌ نبودیم.ما حتما باید یک بلائی سرمون بیاد بعد نصفمون بگه خدا اینجوری خواست،نصف دیگمون بگه کاش اینکار رو میکردیم،کاش اون کار رو میکردیم.
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۷
    4 0
    باسلام پیشگیری بهتر و ارزانتر از مداوا است امروزشروع کنیم که فردا دیراست.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۴
    4 0
    این در ایران باب شده که حتمی باید اتفاق بیفته بعد تازه دنبال راه علاج اون بود تا وقت هست باید همه بفهمند تا تهران رو حد الامکان خالی کرد
  • بردیا IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۸
    3 1
    بایک تیرچند نشان زدن اینه : 1 کاهش نرخ املاک تهران 2 کاهش بار ترافیکی 3افزایش نرخ خریدوفروش قبرومرده شوری 4افزایش نرخ خریدوفروش املاک شمال و ... راستی چراسیاستمداران اول خودشون در نمی رن؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
    0 3
    زلزله تهران این بار جدی جدی داره میاد.دیگه واسه گفتن کاش این کارو می کردیم و کاش اون کارو می کردیم دیر شده.فقط باید دعا کرد.به همه جا اماده باش دادن.وضعییت زرد اعلام شده.حواستونو جمع کنید.هر لحظه ممکنه زلزله بیاد.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    2 4
    بايد استغفار كردازگناهان
  • سامان IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
    3 0
    اگه از همان زلزله چند سال پیش که سیاستمداران ادعا کردند کمک می کنند برای مقاوم سازی و در صورت نیاز نوسازی، به وعدهای خود عمل می کردند و وامهای ارزان و فوری برای این منظور ارايه می دادند به جای هدر دادن بودجه برای مواردی که در آن زمان از اولویت کمتری برخوردار بودند، امروز ما پس از گذشت چندسال دوباره این قضیه زلزله را بحران نمی دانستیم.
  • رها IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
    2 4
    به نظر من که همش دروغه عمر دست خداست میخوان سر ملت گرم شه که هر غلطی خواستن بکنن
  • عالم IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
    1 5
    سلام- وقتی این همه گناه در تهران زیادمی شه باید زازله بیاد-(بد حجابی- زنا- زنا-زنا) همه توبه کنند -
  • سید IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
    2 4
    سلام همه توبه کنند -
  • فاطمه IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    3 2
    بالاخره روح ما هم به ملکوت اعلی پیوست پیشاپیش برای شادی روح از میان نرفتگان فاتحه ختم بفرمایید.
  • مهسا IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
    1 1
    تو رو خدا بالاخره کی قراره زلزله بیاد من یکی که دارم سکته میکنم
  • مهندس IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
    2 2
    اگر خدا نخواهد برگ از درخت نمي افتد
  • بدون نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۲
    0 4
    اقدامات لازم در دست مسئولين است ملت چكارميتوانند بكنند.
  • بدون نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۵
    3 0
    همه دعا كنيد تا اين بلاي خانمان سوز از ملت عزيمان ايران و همه كشورهاي دنيا دور شود/.
  • امیر IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۸
    6 0
    بابا بعضیا خیلی از مرحله پرتن..اگر ژاپنی ها هم که هر روز تو مملکتشون زلزله میاد می خواستن بشینن فقط دعا کنند و بگن انشالله نمیاد و توبه کنید و از این حرفا که تا حالا همشون مرده بودن....
  • سمیرا IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۰
    2 0
    این سری با هردفعه که میگفتن فرق داره ازتون میخوام درمورد هارپ توی اینترنت جستجو کنیداماما خدای مهربون رو داریم ازش میخوایم که این بلا رواز مادور کنه انشاا...
  • کوهیار IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۱
    1 0
    ولی خوب هممون سر کار گذاشتن هااااااااااا.بیخیال باب مرگ دست اون بالایی.چرا انقدر ست میگیرید(راستی اون دنیا میبینمتون سر پل سراط)
  • بدون نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۱
    1 2
    به نظر من ترسوندن مردم کار درستی نیست. من خودم زلزله شناسی خوندم.و معتقدم با ثبت اولین رکورد ها مردمو میشه با خبر کرد.
  • رضا IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۲
    3 0
    چون مشتاق بودم زلزله تهرانو از نزدیک ببینم خونمو از کرج به تهران منتقل کردم!
  • مهدی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۳
    2 0
    همه چیزدست خداست
  • محمد حسین IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۵
    0 1
    به نظر من دولت هم بحث را جدی گرفته چون حلال احمر هم بیرون شهر کمپ زده !
  • سعید IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
    1 1
    باید به خداتوکل کردوبس
  • ایران IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
    4 0
    نمیشد ما تو یه جایی مثل سوئد یا سوییس به دنیا میو مدیم..حتما باید اینجا بدنیا میومدیم که جون مردم ارزش نداره...با این طرز شهر سازیشون....
  • علی IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
    2 1
    بمیرید قبل از اینکه بمیرید
  • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    1 0
    همه وهمه گوربگور میشویم
  • اکبر IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
    3 0
    حوادث همیشه در کمین انسانها نشسته اند بهتر است بجای نفرین و دعا حداقل فضای منزل خودمون را به نحوی طراحی یا انتخاب کنیم که اولا مثل خانه های شمال غیر متراکم باشند یعنی در اطراف منزلمون فضای باز وجود داشته باشد دوما داخل منزل جوری جیدمان شده باشه که براحتی زیر اثاثه مدفون نشیم سوم اینکه بی خیال با بافت شهری مزخرف تهران و پوله تو جیب من جور در نمیاد باید از تهران فرار کرد!!!
  • علی IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    0 2
    تا پایان سال 91 تهران با خاک یکسان خواهد شد .
  • p.g IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    1 0
    این که بشینیم و دعا کنیم که فایده نداره