۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۰

پژوهشگران کشور با ساخت دستگاه پیش‌نشانگر الکترومغناطیسی، به توانایی پیش‌بینی زلزله‌های کوچک و متوسط دست یافتند

معاون زمینشناسی سازمان زمینشناسی و اکتشاف معدنی با تاکید بر اینکه میان پیشنشانگرهای الکترومغناطیسی زمین و وقوع زلزله ارتباط وجود دارد، گفت: «محققان کشور موفق به ساخت دستگاه ثبت پیش‌نشانگرهای الکترومغناطیسی زلزله شده‌اند که این دستگاه به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است».

به گزارش خبرگزاری مهر، دستگاه پیش‌نشانگر، دستگاهی است که با ثبت ناهنجاری‌های زمین، بشر را قادر می‌سازد زلزله را پیش‌بینی کند. محمدرضا قاسمی، معاون سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی در ادامه گفت: «با توجه به پیچیدگی‌های زمین‌لرزه، پیش‌بینی زلزله عملا ممکن نیست؛ ولی با بررسی‌های انجام گرفته مشخص شده است که میان تغییرات الکترومغناطیسی زمین و وقوع زلزله، ارتباطی وجود دارد».

وی به موفقیت این سازمان در دست‌یابی به دانش فنی ساخت دستگاه پیش‌نشانگر الکترومغناطیسی اشاره کرد و افزود: «این دستگاه دارای یک بوبین ساده الکترومغناطیسی است که می‌تواند امواج الکترومغناطیسی درون زمین را ثبت و اندازه‌گیری کند. این دستگاه در عمق زمین نصب می شود تا از امواج الکترومغناطیس موجود در سطح زمین دور باشد. نمونه‌هایی از دستگاه ساخته شده به طور آزمایشی در اطراف تهران، در نزدیکی گسل‌های شمال تهران و امامزاده داود در چاه‌هایی به عمق 30 متر تعبیه شده است».

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی هم‌چنین با اشاره به نتایج بدست آمده از این دستگاه‌ها ادامه داد: «با راه‌اندازی آزمایشی این دستگاه و ثبت پیش‌نشانگرها و ناهنجاری‌های زمین، توانستیم زلزله‌های کوچک و متوسط را 2 تا 3 روز قبل از وقوع پیش‌بینی کنیم. زمین‌لرزه بزرگ پاکستان و زلزله قم نیز از نمونه زلزله‌هایی بود که با استفاده از ثبت امواج الکترومغناطیسی زمین موفق به پیش‌بینی آنها شدیم».

وی با ابراز امیدواری از این‌که با موفقیت این طرح و گسترش شبکه، می‌توان زلزله‌ها را در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت پیش‌بینی کرد، افزود: «در این زمینه پژوهشگاه زلزله نیز اقداماتی انجام داده و ما نیز در سازمان زمین شناسی تحقیقاتی را در این حوزه آغاز کردیم که در حال حاضر در فاز مطالعاتی است. هم‌چنین با توجه به تجربیات کشورهای ژاپن، آمریکا و چین در زمینه ساخت دستگاه پیش‌نشانگر و ویژگی‌های زمین‌شناختی کشور، می‌توان با آزمایش و تحقیقات بیشتر به ایجاد شبکه پیش‌بینی زلزله امیدوار بود».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =