زنجیره تامین‌کنندگان چینی محصولات اپل بار دیگر خبر ساز شدند. یک روزنامه کره جنوبی گزارش داد که کارگران چینی کارخانه‌های اپل به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از سایر همتایان خود در سرتاسر جهان دریافتی دارند.

Cnet نوشت: Korea Daily، با استناد به منابع موثق، کارگران کارخانه‌های چینی که آی‌پد تولید می‌کنند، روی هم رفته به ازای هر آی‌پد تنها 8 دلار دریافت می‌کنند که این میزان 1.6 درصد کمترین قیمت فروش آی‌پد است.
در همین گزارش آمده است که کارگران کره‌ای این کارخانه به ازای هر آی‌پد 34 دلار دریافت می‌کنند که 6.8 قیمت فروش آن است.
در طول چند ماه گذشته اعتراضات زیادی نسبت به وضعیت و شرایط بد کارخانه‌های اپل در سراسر آسیا شده است. هفته گذشته هنگامی که گروه‌های ناظر SumOfUs و Change.org در پشت درهای فروشگاه‌های اپل تجمع کردند این اعتراضات به نقطه اوج خود رسید. این تجمع کنندگان از سازندگان آی‌فون تقاضا می‌کردند که محیط کاری بهتری را برای آنها فراهم کند. این افراد همچنین طومار بلند بالایی با امضای 250 هزار نفر در مورد روابط اپل با Foxconn امضا کردند. تجمع اینها درواقع واکنشی بود نسبت به مصاحبه‌ای که اخیرا CNN با یک کارمند 18ساله Foxconn، کلیدی‌ترین تامین کننده اپل، پخش کرد. این خانم که به منظور حفاظت از هویت خود، نام مستعار چن را انتخاب کرده بود درباره اضافه کاری‌های اجباری و عدم دریافت مزایا و مرخصی صحبت می‌کند. او همچنین در مورد کار خود که الصاق برچسب بر روی آی‌پد است می گوید که این کار او را تبدیل به یک موجود مکانیکی کرده است.

 


خانم چن به CNN گفت : این کار به شدت خسته کننده است و من بیش از این نمی توانم آن را تحمل کنم. همه روزها شبیه به هم شده. احساس روزمرگی می‌کنم و حتی گاهی اوقات فکر می‌کنم که دارم مانند یک حیوان زندگی می‌کنم.
اپل در پاسخ به نگرانی‌های منتقدانش، اوایل همین هفته اعلام کرد که از FLA ،انجمن حمایت از کارگران، خواسته تا ممیزی‌های جدیدی در مورد امکانات Foxconn در شنژن و چنگوا وضع کند و بعد از اینکه این ممیزی‌ها کامل شد همین کار را برای سایر شرکای اپل هم انجام دهد. اپل همچنین گفته است که بعد از این که کار FLA تمام شد، امکانات تولیدکنندگان بیش از 90 درصد محصولات دوباره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این اخرین خبر هم در مورد چگونگی پرداخت پول به کارگران چینی هم ممکن است بر تعیین این ممیزی‌ها اثر بگذارد. با این وجود اپل گفته است که ما به هیچ عنوان در مورد شرایط بد کاری خود را متهم نمی‌دانیم و افزوده است که این شرایط از شرایط بسیاری از کارخانه‌های دیگر در صنعت ما خیلی هم بهتر است. تیم کوک : مدیر عامل شرکت اپل روز گذشته در یک کنفرانس مربوط به سرمایه گذاری گفت هیچ کس در صنعت ما شرایط کارخانه هایش بهتر از اپل نیست و قصد هم ندارد آن را بهتر کند. کوک در ادامه گفت: به کار گرفتن کودکان عملی بسیار شنیع است که در زنجیره تامیین کنندگان اپل این عمل بسیار نادر است.
اپل هنوز درباره گزاش Korea Daily اظهار نظری نکرده است.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    46 52
    اپل مگر آمریکائی نیست ؟!!! ببندند درب کارخانه اش را !!!!اعتصاب کنند و این جهانخوار غدار بی کفایت خون مردم به شیشه کن مفتخوار گردن کلفت را رسوا کنند !!!!
    • من IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      20 1
      چی چی میگی تو؟ برو خودت آیفون درست کن. و پشت این جهانخوار غدار بی کفایت خون مردم به شیشه کن مفت خور گردن کلفت را به خاک برسون.
    • بدون نام QA ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      13 1
      اینایی که گفتی شوخی بود یا جدی؟
    • بدون نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      11 1
      فرمایش دیگه ای ندارید؟!
  • بدون نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    16 2
    آقا من و خانواده ام حاضریم7 دلار برای هر آیپد پول بگیریم
  • بدون نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    9 6
    واقعا ظلم بزرگیه یعنی چی که حق این بیچاره ها را می خورند مگه آدم نیستند این کارگران چینی؟ واقعا که
  • بدون نام QA ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    8 2
    تیراژ تولید و فروش این محصول رو هم بگید. با براورد تولید 4 میلیون دستگاه در یک سال این رقم قابل توجهه.
    • محمد IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
      1 0
      همین طور برآورد بده دیگه ... کی به کیه؟ ... این اخلاق مسئولین ما در شما هم اثر کرده ... نه؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    14 5
    بعد میگن چین قدرتیه.چین هم مستعمره امریکاست که انسانهای بی گناهشو میکنه تو کار خونه هایی اروپایی و امریکایی تا دستگاه اونها رو سر هم کنه .آخرشم چندرغاز میگیرن.ما هم چسبیدیم به این ابر قدرت مفلوک که با مردم خودش مثل حیوون برخورد میکنه.خدا به دادشون برسه
  • سعید IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    10 1
    با حقوق ماهیانه 500 هزار تومانی من وبا احتساب هردلار 1800 تومان حقوق روزانه کارگر ایرانی 9.25 دلار آمریکاست
  • وحید TR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    15 2
    اگر هر کارگر چینی در روز یک دستگاه تولید کند ، با نرخ ارز فعلی برابر با 400،000 تومان خودمان در امد داره که از درامد کارگرای ایرانی بیشتر می شه !!
  • آرش IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    4 5
    یک لحظه هم فکر کنید که اگر اپل نبود این کارگرانی که اعتراض می کنند الان بیکار بودند.
  • حميد IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    6 0
    آخه عزيز من اين چه خبر است در آستانه اعلام افزايش حقوق كارگري ؟ آيا ميداني قيمت يك مرغ سوخاري در چين تنها 1500 تومان است و در ايران 8500 تومان . لطفا سانسور نكن
  • محمد IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    2 4
    اپل که نباید همه ی پولشو بده به کارگرا . اون داره پول تکنولوژیشو میگیره . اپل تا جایی که من میدونم کارخونه تو چین نداره و محصولاتشو میده به foxconn که براش بسازه پس برین به اونا گیر بدین !
    • ناشناس IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
      3 2
      fOXCOMM درسته که تایوانیه ولی خطوط تولیدش در چین است و محصولات اپل هم همانجا تولید می شود.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    3 1
    پول چین یوهانه نه دلاررررررررررررررررررر!!!
  • محمد IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    3 2
    یعنی واقعا هیچکی نفهمیده اون 8 دلار در هر آیپاد برای تمامی کارگرای چینی نه یک نفر ؟!؟!!!! .... با توجه به تعداد کارگرای چینی و اینکه تا به امروز حدود 1,803,055 فروخته شده* و این رغم از آوریل سال 2010 تا کنون بوده مجموعا کل کارگرای چینی اپل تا به امروز چیزی حدود 687,000 دلار در هر ماه برای چیزی حدود 20,000 کارگر چینی** برای هر نفر برابر 35 دلار در ماه میشه که یعنی فقط خوراک و جا ... نه 400,000 تومان در ماه ! * این تعداد بر اساس سایت "http://labs.chitika.com/ipad" ** تعداد کل کارمندای شرکت اپل در سال 2011 بر طبق سایت "en.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc" رقمی در حدود 60,400 نفر بوده که اگر یک سوم آنها کارگرای چینی باشند می‌شود 20,000
  • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
    3 0
    عزیزم پول چین یوهان هم نیست یوآنه !