نخستین روز جشنواره موسیقی فجر شاهد اجرای ۱۸ گروه موسیقی در شاخه‌های سنتی، کلاسیک غربی و پاپ بود.

مهدی یاورمنش: 10 سالن جشنواره موسیقی فجر در تهران، دیروز میزبان هزاران مخاطب شاخه‌های گوناگون موسیقی بودند.
در این میان اگرچه سروصدای رسانه‌ای کنسرت‌های پاپ در برج میلاد همیشه بیشتر از دیگر برنامه هاست، اما دیگر سالن‌های جشنواره نیز شاهد پر شدن تمام صندلی‌های خود از سوی مخاطبان بودند.

 

فارسی دست و پا شکسته سوئدی‌ها
اجرای گروه «بازار بلو» از کشور سوئد که سال ۲۰۰۴ برای آلبوم «می‌ش» کاندید دریافت جایزه گرمی شده بود، از پر طرفدار‌ترین برنامه‌های روز اول جشنواره بود که در کنسرتشان، نوا‌ها و آواهای منطقه اسکاندیناوی را در تالار ایوان شمس طنین انداز کردند.سه نوازنده این گروه را یوهان هدین، نوازنده ساز «نیکل هارپا» (با نام محلی ساز ماخون)، بیورن مه یر با سازهای «گیتار باس» و «گیتار الکتریک» و فردریک گیله، نوازنده سازهای «کوبه» و «پرکاشن» تشکیل می‌دادند.هر چند استفاده از سازهای کوبه‌ای و گیتار در این کنسرت فضایی غیر سنتی را تداعی می‌کرد، اما حرکت بر روی فواصل موسیقی فولکلور سوئد و تاکید بر تکرار‌ها و ملودی‌هایی که خاص این منطقه است، باعث شده بود تا نوعی موسیقی سنتی اروپایی در ذهن شنونده تداعی شود.

 


بخش دیگری از قطعات این گروه به بده بستان میان سه نوازنده اختصاص داشت که در آن رنگ آمیزی نو و متفاوتی به مخاطب عرضه می‌کرد. این بخش از قطعات به دلیل ارتباط راحت‌تر مخاطب ایرانی از نظر شنیداری، بیشتر از قطعات فولک گروه «بازار بلو» مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت.


بیورن مه یر، یکی از نوازندگان این گروه در سخنانی کوتاه از حضور در ایران اظهار خوشحالی کرد و با چند جمله دست و پا شکسته فارسی با تماشاگران خوش و بش کرد.


هنرنمایی روس‌ها
تالار وحدت، دیروز میزبان ارکس‌تر سمفونیک رودکی به رهبری آرش امینی بود که در آن سه نوازنده از روسیه نیز حضور داشتند. در این برنامه، قطعاتی چون «آرایشگر شهر سویل» ساخته روسینی، «تریپل کنسرتو برای پیانو، ویلن و ویلن سل» اثر بتهوون، «والس جاز شماره 2» از شوستاکویچ، «کنسرتو ویلن» ساخته چایکوفسکی با تکنوازی ویلن گراف مورژا و «تک‌نوازی ویلن سل و پیانو» با همکاری ناتالیا گوسر و لودمیلا کرایکووا اجرا شد که تشویق تماشاگران را به همراه آورد. سه نوازنده روسی در این اجرا، سطح بالایی از نوازندگی را به نمایش گذاشتند.

 


بازگشت کودکان به جشنواره فجر
با اجرای ارکستر موسیقی پارس در تالار اندیشه حوزه هنری، کودکان تهرانی بعد از چند سال دوباره به جشنواره موسیقی فجر بازگشتند. دیشب، ارکستر پارس در سه بخش «ارکس‌تر ریکوردر»، «همراهی بازی و موسیقی» و «ارکس‌تر سازهای کوبه‌ای و زهی» به اجرای برنامه پرداخت و شبی شاد را برای کودکان فراهم کرد. در این برنامه، ارکس‌تر 60 نفره با همراهی هنرمندان پانتومیم توانستند مجموعه‌ای از حرکت، موسیقی و آواز را به مخاطب کودک و نوجوان ارائه دهند.


مسابقه شروع شد
در بخش رقابتی جشنواره بیست و هفتم موسیقی فجر، گروه‌های جوان در شاخه‌های آواز جمعی (کر)، کلاسیک ایرانی و کلاسیک غربی وارد کورس مسابقه شدند.

 

در بخش آواز جمعی، گروه کر «ماهان» به رهبری نیما فاتحی و گروه کر «فرهنگسرای سرو» به رهبری فرامرز رشیدی در نخستین روز جشنواره در حضور هیات داوران روی صحنه رفتند که کارشان نشان دهنده پیشرفت گروه های آوازی ایرانی بود.

 

 

 

گروه‌های «عرفان کهن» به سرپرستی سهیل ابراهیم‌پور و «چکاوک گرگان» به سرپرستی مهدی وحیدی هم در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی جشنواره به اجرای برنامه پرداختند. کنسرت گروه «عرفان کهن» با یاد و بزرگداشت زنده یاد پرویز مشکاتیان آغاز شد که ادای احترام از سوی تماشاگران را هم به همراه آورد.در کنسرت گروه «چکاوک» هم، بیشتر ترانه‌های ملی و میهنی اجرا شد که دو قطعه آنکه از سروده‌های فردوسی و سیاوش کسرایی بودند، بیش از دیگر قطعات مورد استقبال قرار گرفت.


روز نخست بخش رقابتی کلاسیک غیر ایرانی جشنواره فجر نیز شاهد اجرای گروه «چهار فصل» اهواز به سرپرستی وحید وحیدپور و «آنسامبل مارتینو» به سرپرستی مهرداد غلامی بود. در این دو کنسرت، قطعاتی از «باخ»، «موتسارت»، «بوهوسلاو مارتینی» و... که همگی از آهنگسازان به نام موسیقی جهان هستند، نواخته شد.

 


بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تا 30 بهمن در تهران، کرج، قزوین، شیراز، یاسوج و گرگان به کار خود ادامه خواهد داد.

57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =