کیهان نوشت:

کسی که توده های مردم را در انقلاب سال 57 به خیابان آورد آیت الله خمینی بود و احزاب و روشنفکران قدرت ارتباط گیری با مردم را نداشتند.
رادیو فردا در گزارشی به موضوع پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نقش بی بدیل روحانیت پرداخت. حسن یوسفی اشکوری از مسافران کنفرانس برلین به رادیو فردا گفت: روحانیت حداقل از دهه 40 تا دوران انقلاب حدود 15 سال در مبارزه سیاسی حضور داشت. هم از سطح میانی و پایین روحانیت یعنی بخشی از طلاب و هم بخشی از مدرسین و مهم تر از همه در رأس روحانیت یک مرجع تقلید بود، یعنی عالی ترین مقام روحانی که 15 سال مبارزه کرد، تبعید شد و در طول این 15سال با شجاعت و صلابت تمام در برابر رژیم شاه ایستاد. با این سابقه وقتی یک حرکت عمومی شود و به خیابان ها بکشد و توده مردم از پایتخت تا شهرهای کوچک و روستاها به خیابان آیند، طبیعی است که این جنبش مردمی می شود و صبغه مذهبی پیدا می کند. با توجه به این دو مؤلفه طبیعی است که روحانیت رهبری جنبش را بر عهده گیرد.
وی که به گروهک ملی- مذهبی و نهضت آزادی نزدیک است می افزاید: نیروهای معارض رژیم شاه از نیروهای ملی تا نیروهای چریکی و سازمان های مخفی خیلی فعالیت می کردند. اما اینها در نهایت نتوانستند رهبری جنبش خیابانی را بر عهده گیرند چون توده های مردم را با خود نداشتند. این گروه ها، مذهبی نبودند و اگر هم مذهبی بودند نمی توانستند به طور مستقیم با توده های مردم رابطه برقرار کنند. نیروهای آنها در قیاس با نیروی روحانیت نتوانستند توازن قوا را به نفع خود به هم بزنند.
مهدی فتاپور از گروهک اتحاد جمهوری خواهان و از مارکسیست های سابق نیز گفته است: مشکل چریک های فدایی به عنوان چپ غیرمذهبی این بود که نوع رفتار و ادبیات و شیوه های مبارزه آنها می توانست در روشنفکران اثرگذار باشد ولی در سطح توده های مردم نمی توانست ارتباط برقرار کند. به همین دلیل در آستانه انقلاب در عین حال که در محیط های روشنفکری نفوذ داشت ولی در سطح توده مردم نفوذی نداشت و نمی توانست با آن شکل و ساختار چنین موقعیتی پیداکند. ادبیات و شیوه های مبارزه این جریان با مردم فاصله داشت.
همچنین سعید شاهسوندی از اعضای مرکزیت گروهک منافقین درباره نقش بی بدیل امام خمینی می گوید: حضور آیت الله خمینی به عنوان یک شخصیت کاریزماتیک شبکه روحانیت را تکمیل کرد و به کمک ابزار سنتی و مدرن، یعنی منابر و مساجد به عنوان ابزار سنتی و نوار ضبط صوت به عنوان ابزار مدرن، پیام آیت الله خمینی را به اقصی نقاط جامعه و اعماق روستاها رساند و به این ترتیب شبکه روحانیت رهبری سیاسی را در دست گرفت و وقتی شرایط خارجی هم برای تضعیف حکومت وقت مهیا شد، این شبکه قدرت را در دست گرفت.
/29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =