هر روز که می​گذرد نبض انتخابات تندتر از قبل می​زند. 22 روز دیگر تا زمان برگزاری انتخاباتی مانده که این روزها «مهمترین انتخابات» پس از انتخابات 88 خوانده می​شود.

نسرین وزیری: سه هفته باقی​مانده تا انتخابات مجلس نهم، فرصت ارائه لیست​هایی است که رقابت اصلی را شکل می​دهند. ارائه این لیست​ها از این هفته آغاز شد و تا 27 بهمن ماه ادامه خواهد یافت. جبهه متحد اصولگریان، نخستین لیست انتخاباتی را ارائه داد. لیستی با اعضای 30 نفره و کامل. انتظاری که شاید از دیگر لیست​ها نمی​توان داشت. جبهه پایداری هم که از ابتدا زیر بار اتحاد با جبهه متحد نرفت، دومین تشکلی است که لیست خود را ارائه خواهد داد. لیستی که اگر بنا بود اعضای جبهه متحد از عضویت در آن منع شوند{اینجا}، به زحمت به 30 نفر می​رسید.
لیست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان، در حالی پس از ماه​ها بحث و بررسی ارائه شد که انتظارهایی را هم بی​پاسخ گذاشت. کما اینکه سهم اضلاع تشکیل دهنده آن یکسان نبود و غیبت برخی چهره ها در آن نیز انتقادهایی را برانگیخت. {اینجا} و {اینجا}
اغلب نمایندگان کنونی تهران، از غایبان این لیست بودند. اگرچه چهره​هایی چون مطهری، کاتوزیان، عباسپور و غفوری​فرد از جمله کسانی بودند که از حضور انتخاباتی آیت الله مهدوی کنی در این عرصه استقبال کرده و بر تنور وحدت دمیدند؛ اما نهایتا در این لیست جای نگرفتند. شهاب​الدین صدر نایب رئیس مجلس نیز در این لیست، غایب بود. اگرچه در فضای رسانه​ای از مدت​ها پیش احتمال تشکیل گروهی مجزا و ارائه لیست انتخاباتی از سوی صدر مطرح شده بود؛ اما طیف مطهری و کاتوزیان و عباسپور زودتر با اعلام رسمی موجودیت جبهه «منتقدان دولت» وارد عرصه شده و خبر از ارائه لیست «صدای ملت» دادند و بیانیه صادر کردند ولی هنوز خبری از عنوان و لیست گروه صدر نیست.{اینجا} پیش بینی می​شود که لیست «صدای ملت» هم با لیست جبهه متحد هم​پوشانی​هایی داشته باشد و حضور چهره​هایی چون توکلی، باهنر و نادران در آن محتمل است.
لیست دیگر در طیف اصولگرایان از سوی «جبهه ایستادگی» ارائه خواهد شد. لیستی که بر اساس آخرین اخبار 15 نفر از اعضای آن -50 درصد لیست- قطعی است و چهره​هایی چون سید محمود علوی و امیدوار رضایی را در خود جای خواهد داد. آنچنان که اعضای این جبهه وعده داده​اند، لیست آنها تا 25 بهمن ماه منتشر خواهد شد و همگی با محسن رضایی -پدر معنوی جبهه ایستادگی- هم قسم خواهند شد.
فارغ از این جبهه​های اصلی مذکور در گروه اصولگرایان، جبهه دیگری با نام «حامیان ولایت» نیز اعلام موجودیت کرده که لیست 12 نفره​ای را با سرلیستی علی مطهری ارائه داده است. مطهری سر لیست «جبهه منتقدان دولت» هم هست. جایگاهی که در «جبهه پایداری» به مرتضی آقاتهرانی داده شده و در جبهه متحد اصولگرایان هنوز سرنشینی ندارد. البته گمانه​های رسانه​ای به سوی حدادعادل و ابوترابی​فرد است. چه بسا علوی و یا امیدوار رضایی هم سرلیست «جبهه ایستادگی» باشند.
در تمامی لیست​های گفته شده، قطعا چهره​هایی مشترک خواهند بود. حضور توامان حدادعادل، کوثری، بذرپاش، میرکاظمی و طبیب​زاده بین دو لیست «جبهه متحد» و «جبهه پایداری» محتمل​ترین اشتراک است. اما با همین قطعیت نمی​توان گفت که کدام یک از چهره​های شاخص اصولگرا، بیشترین حضور را در تمامی لیست​ها خواهد داشت. هرچند که باهنر و مطهری، بیش از دیگران مورد وثوق تمامی جبهه​های یاد شده به نظر می رسند.
جریان اصلاح​طلب نیز با چند لیست وارد عرصه رقابت می​شود. لیست​های متعدد در گروه​های اصولگرا با توجه به تعدد و تنوع کاندیداهای آنها دور از ذهن نیست. اما احتمال ارائه سه لیست از سوی اصلاح​طلبان در حالی که تمامی آنها منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان در خصوص تایید صلاحیت نامزدهایشان هستند، گویای تشتت بسیار است. جبهه مردم​سالاری با محوریت مصطفی کواکبیان، نخستین جبهه​ای بود که خبر از ارائه لیستی داد که قرار است 15 عضو داشته باشد اما در انتظار 27 بهمن و قطعی شدن احراز صلاحیت نامزدهاست. خانه کارگر هم که حضوری مستمر در انتخابات ادوار مختلف مجلس از دوره دوم تا کنون دارد، دومین لیست اصلاح​طلبان را ارائه می​دهد. سومین تشکل که به نسبت دو گروه یادشده با اقبال کمتری در فضای رسانه​ای روبروست، «جبهه مردمی اصلاحات» است. تعداد محدود نامزدهای اصلاح طلب در تهران که شاخص​ترین آنها علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده و الهه راستگو؛ هستند احتمال ارائه یک لیست ائتلافی از سوی هر سه گروه اصلاح​طلبان را تقویت می​کند.
هفته آتی هفته تکمیل شدن لیست​های انتخاباتی و آغاز رقابت​های رسمی خواهد بود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =