کیهان نوشت:

رئیس گروهک منحله فدائیان خلق اذعان کرد امام خمینی برای همه ایرانیان نقش یک اسطوره را داشت و سد شکست ناپذیر رژیم وابسته به آمریکا را شکست.
فرخ نگهدار که اکنون از چپ های آمریکایی به شمار می رود و در لندن اقامت دارد، درباره نقش بی بدیل حضرت امام خمینی(ره)، با رد نفوذ بقیه گروه ها و احزاب گفت: من از سال های 41 و 42 شاهد مواضع آقای خمینی بودم. البته در جریان وقایع 15 خرداد دانش آموز دبیرستانی بودم و در ده سال بعد از آن که عمدتا در زندان بودم از نزدیک در جریان مبارزات طرفداران آیت الله خمینی قرار گرفتم و فهمیدم آیت الله خمینی یکی از شخصیت هایی است که در کشور نفوذ فوق العاده دارد و تکیه او بر مردم و به خصوص توده های تهیدست کشور هست و برای این که امر خود را پیش ببرد اتکایی به منابع خارجی ندارد. در مقابل چنین شخصیتی، من همیشه شاه را مقابل چشمم مجسم می کردم که تکیه گاه وسیعی در میان مردم کشور خودش نداشت و قدرت خود را ناشی از حمایت خارجی می دید.
نگهدار همچنین گفته است: اعتبار آیت الله خمینی به دو خصوصیت نخست بازمی گردد. تصور عمومی این بود که شاه قدرت خود را مدیون حمایت قدرت های غربی است و نه رای مردم و رضایت عمومی. این باور را روشنفکران نیز تقویت کرده بودند. آیت الله خمینی در برابر این فشارها معتقد به مقاومت و ایستادگی بود و رای او مبنی بر مخالفت با فرمان کاپیتولاسیون در میان همه فعالان سیاسی آشنا بود. یک علت اعتبار سخن آیت الله، ستیز او با نیروهایی بود که فعالان سیاسی و قشرهای عادی جامعه آن را مطامع سلطه جویانه می دیدند که بر ما تحمیل شده است. خاطره تلخ 28 مرداد در ایجاد این تصور نقش تعیین کننده داشت و آیت الله خمینی وقتی در برابر این فشارها می ایستاد و اعتراض می کرد همین به او اعتبار و وجهه می بخشید.
عضو حلقه لندن درباره عنوان «امام» نیز می گوید: من کاملا این عنوان را انتظار داشتم و برایم دور از ذهن نبود. آیت الله خمینی برای همه ایرانیان کسی بود که سد بزرگ شکست ناپذیر شاه را شکست و این قدرت تلالویی را برای او ساخت که چشم ها را به سوی ایشان خیره کرد. این روانشناسی ایجاب می کرد برای ایشان هم نامی مثل رهبر، پیشوا یا امام انتخاب شود.
/29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    21 2
    فدائیان اکثریت در همان زمان هم همیشه از امام با لفظ " امام " یاد می کردند.