وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با روزنامه‌ لبنانی الاخبار بر ادامه حمایت تهران از سوریه به عنوان قوی‌ترین حلقه در زنجیره محور مقاومت در منطقه تاکید کرد.

علی اکبر صالحی سیاست ایران در قبال قطر و عربستان را سیاست عصای موسی توصیف کرد که برای دوستی است نه عصای فرعون که برای سربریدن باشد.
وی درباره آمادگی تهران برای مقابله با تحریم‌های نفتی غرب گفت: ما تحریم‌ها را قبول نداریم. غرب در رابطه با ایران در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. متاسفانه غرب دچار نوعی توهم شده است و فکر می‌کند که اگر به فشارهایش علیه ایران ادامه دهد و محاصره را تنگت‌تر کند، ایران تسلیم خواهد شد، اما ایران کشوری متمدن و دارای تاریخی اصیل است که در رویارویی با این گونه اقدامات تجربه دارد. ان‌شاءالله از این فشارها سالم خارج خواهیم شد. اگر چه ممکن است که با موانعی روبه‌رو شویم، اما همه آنها را پشت سر خواهیم گذاشت.
اهم سخنان صالحی را به نقل از ایسنا در ادامه بخوانید:
  • ما درباره بستن تنگه هرمز صحبت نمی‌کنیم. بلکه برعکس، تنگه هرمز برای ما، کشورهای همسایه و تمام جهان بسیار مهم است. ایران قبل از هر کشور دیگری به فکر حمایت از امنیت و ثبات در خلیج فارس و تنگه هرمز است، اما این امنیت باید به شکل دسته‌جمعی انجام شود. ما به برادران‌مان در منطقه توصیه می‌کنیم که دوشادوش یکدیگر باشیم و با یکدیگر برای حفظ ثبات و امنیت خلیج فارس همکاری کنیم.
  • ( درباره موضع ایران از رفتن اتحادیه عرب به شورای امنیت برای اعمال تحریم‌ها علیه سوریه) من از این تصمیم تعجب کردم؛ چرا که تصمیم قبلی آنها مبنی بر رفتن ناظران به سوریه برای اطلاع از وضعیت این کشور بود و این مساله اتفاق افتاد. انتظار می‌رفت که این روند ادامه می‌یافت. ما در تعجب و حیرت به سر می‌بریم و نمی‌فهمیم که چرا اتحادیه عرب کار ناظران را متوقف کرد و به شورای امنیت رفت.
  • تصور می‌کنم نوعی ابهام در شیوه تعامل با سوریه وجود دارد. از ابتدا موضع رسمی ایران این بود که دولت سوریه خواسته‌های ملت سوریه را برای تجدید نظر در قانون اساسی کشور و برگزاری انتخابات انجام دهد. آنها هم وعده دادند که این اقدامات را انجام خواهند داد و به وعده‌های‌شان عمل خواهند کرد. از این رو قوانین اصلاحی صادر شد و قرار شد که در آینده قانون اساسی این کشور به همه‌پرسی گذاشته شود. اما چرا به سوریه فرصت نمی‌دهند تا سوری‌ها خود اصلاحات مورد نظر را محقق کنند؟ این سوالی است که باید از کشورهای عربی پرسید. برادران عرب ما باید چگونگی تعامل‌شان با سوریه را توجیه کنند.
  • کشورهای دیگری غیر از سوریه هستند که تحرکات گروهی در آنها انجام می‌شود و تصمیم بر آن شد تا رییس‌جمهور برکنار شود اما دولت هم‌چنان پابرجا است و اصلاحات آهسته آهسته پیش می‌رود. پس چرا به سوریه چنین فرصتی داده نمی‌شود؟
  • ما همواره با برادران‌مان در ترکیه در حال تماس و رایزنی هستیم. ما بهترین روابط را با این کشور داریم. مسوولان دو طرف سفرهای زیادی به دو کشور داشتند. احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز برادر و دوست ما است که چندین بار در نهادهای بین‌المللی با یکدیگر ملاقات داشتیم. نظرات ما با برادران ترکیه‌ای در بسیاری از موارد تقریبا مشابه است، اما در برخی موارد با یکدیگر اختلاف نظر داریم که مشکلی در این باره نیست. روش ما در تعامل با این اختلافات افزایش رایزنی‌ها جهت برطرف کردن اختلافات است.
  • در رابطه با سوریه هم برادران ترک ما نظر خاص خود را دارند. آنها می‌خواهند که اصلاحات به سرعت در کشور (سوریه) انجام شود نه به آرامی. به آنها گفتیم بشار اسد، رییس‌جمهور قول انجام اصلاحات را داده و گام‌های ملموسی نیز در این راه برداشته است. به او فرصت بدهید چرا که تسریع در این گونه امور ممکن است نتایج منفی را به دنبال داشته باشد.
  • عصایی که ما آن را برمی‌داریم عصای برادری، دوستی و همبستگی است. این عصایی است که ما در اختیار داریم و این عصا شبیه به عصای موسی است نه عصای فرعون. بنابراین عصایی که برای بریدن سر دیگران باشد همانند آنچه که فرعون انجام می داد را بالا نمی‌بریم. ما صاحبان منطق و عقلانیت هستیم و از برادران عربستانی ودیگران می‌خواهیم که به ما در حفظ امنیت و ثبات منطقه و همچنین ثبات و امنیت سوریه کمک کنند.
  • عربستان و سوریه از روابط بسیار خوبی برخوردار بودند و ما متعجبیم که چگونه این روابط محکم ناگهان به این شکل درآمده است.
  • ما از ابتدا اعلام کردیم که این دولت سوریه بود که به مقاومت کمک کرد. سوریه سرزمین مقاومت است و قوی‌ترین حلقه در زنجیره محور مقاومت در منطقه به شمار می‌رود. این‌ها از مهمترین صفات دولت و ملت سوریه است. جامعه عرب باید به این صفات توجه داشته باشد. دولت دمشق تنها کشوری است که در مقابل اسراییل ایستاده و از مقاومت حمایت می کند برای همین هم شاهد این همه هجمه علیه این کشور هستید. ایران هم از همان روز اول موضع حمایت از دولت و ملت سوریه را در پیش گرفت.
  • معاون رییس‌جمهور ایران به سوریه سفر کرده است و من نیز با ولید معلم، همتای سوری خود در جده دیدار داشتم و همواره با ایشان در تماس هستم. مسوولان ایرانی دیگری هم هستند که به سوریه سفرهایی داشتند. من نیز اگر فرصتی برای سفر بیابم اعلام خواهم کرد.
  • تصور می‌کنم نوعی فهم عمیق نزد روس‌ها و چینی‌ها در خصوص آنچه که در جهان و منطقه انجام می‌شود، شکل گرفته است. نمی‌توانم به نیابت از دیگران صحبت کنم اما این حداقل برداشت ما است.
  • به نظر می‌رسد منطقه به سوی آرامش پیش می‌رود. زمینه‌ای برای جنگ وجود ندارد. غرب می‌داند که اگر وارد جنگ شود آتشی که شعله‌ور می‌شود خشک و تر را می‌سوزاند. رفتن به سوی سازش و حل و فصل اختلافات به خاطر ترس از پیامدهای جنگ است.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    8 3
    صالحی یعنی نمی داند طرح سوریه دست عربستان نیست؟ عربستان جزیی از یک برنامه کلی است که دامن خودش را هم می گیرد اما کمی دیرتر.