«غرب داستان های مزخرفی علیه جبهه مقاومت با محوریت ایران سرهم می کند اما واقعیت چیز دیگری است.»

به نوشته روزنامه کیهان رابرت فیسک نویسنده انگلیسی این مطلب را در روزنامه ایندیپندنت مورد تأکید قرار داده است. وی در ارزیابی تحولات سوریه و بدفهمی غرب می نویسد: سوریه از نگاه واشنگتن، لیبی است اما از نگاه خاورمیانه این طور نیست. ایران در کنار سوریه ایستاده و عراق که نمی خواهد سوریه را تحت فشار قرار دهد. حاکمیت سوریه در مسیر رفتن نیست. البته برخی روزنامه ها در منطقه می کوشند ماجرای لیبی را بازسازی کنند آن هم با مطالبی که تقریباً به طور ثابت از واشنگتن و لندن و پاریس می آید. چرا ما غربی ها این موضوع را اشتباه گرفته ایم. دیدن این موضوع که چگونه در غرب بر روی دیگر سکه مانور داده می شود سخت نیست. رگبار تصاویری که از حمص و بیانیه هایی که از «ارتش آزاد سوریه» در فیس بوک منتشر می شود.
این تحلیلگر اضافه کرد: به شرق بنگرید. بشار اسد چه می بیند؟ ایران وفادارانه در کنار او ایستاده و عراق وفادار- بهترین دوست کنونی ایران در جهان عرب- نمی خواهد سوریه را تحت فشار تحریم قرار دهد. در غرب نیز، لبنان وفادار کوچک نمی خواهد تحریم ها آسیبی به سوریه بزند. بدین گونه کمربند اتحاد از مرزهای افغانستان تا مدیترانه کمک می کنند تا نظام سوریه پایدار بماند.
فیسک تصریح کرد: مشکل این است که غرب با داستانها و سخنرانی ها و اتاق فکرهای مزخرفش، از ایران چهره ای مخوف ترسیم کرده و عراق بی وفا و لبنان ترسیده و سوریه شرور! چسبیدن به این تصاویر متوهم و رها کردن این تصور که سوریه تنها نیست تقریباً غیرممکن به نظر می رسد. این را نمی گویم در تأیید اسد و یا حمایت از حکومت او، اما بخشی از واقعیت است. ترکها پس از غرولندهای کلینتون، نخواستند ادعای خود برای تشکیل منطقه ای امن در مرزهای شمالی سوریه را عملی کنند. ملک عبدالله دوم پادشاه اردن هم این راه را نرفت و در مرزهای جنوبی سوریه منطقه امنی ایجاد نکرده و در مقابل روسیه هم، به حامیان سوریه پیوست.
این تحلیل فیسک در حالی منتشر می شود که نخست وزیر عراق با تاکید بر پایبندی کشورش به تصمیمات اتحادیه عرب ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری سوریه و یا نماینده وی در نشست آتی سران اتحادیه عرب در بغداد شرکت کنند.
به گزارش ایسنا نوری المالکی، نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الرشید، گفت: ما به تعهدات خود در خصوص تصمیم‌های اتحادیه عرب مبنی بر عدم مشارکت سوریه در نشست سران اتحادیه عرب در بغداد کاملا پایبند هستیم، اما امیدواریم که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه یا نماینده وی در این نشست حضور یابند.
وی در ادامه افزود: ما از اتحادیه عرب می‌خواهیم در خصوص تعلیق عضویت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب برای نشست آتی سران که در بغداد برگزار می‌شود، استثنا قائل شود و سران سوریه نیز بتوانند در این نشست حضور یابند.
 
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =