مهر نوشت:

 یک فوق تخصص درمان نازایی گفت: بر اساس یافته های یک پژوهش انجام شده ،سهم مردان ایرانی در ناباروری 70 درصد است و این در حالیست که در آمارهای جهانی سهم زن و مرد در ناباروری مساوی ( 50 به 50 درصد ) است.
ابوطالب صارمی، افزود: در سال های اخیر ناباروری ها با منشا مردانه افزایش یافته است و نتایج یک بررسی که به تازگی توسط محققان کشورمان انجام شده است، نشان می دهد که افزایش آلاینده های محیطی به ویژه در شهرها سبب افزایش ناباروری مردان شده است.
وی ادامه داد: در این بررسی 3 هزار و 731 مرد مراجعه کننده برای درمان ناباروری مورد بررسی قرار گرفتند.
به گفته این متخصص روش زندگی مدرن می تواند سبب کاهش سلول های اسپرم ساز ( سلول های جنسی مردانه ) در بیضه شود. همچنین افزایش آلاینده های محیطی از قبیل آلودگی هوا، آلاینده های کارخانه ها، سم ناشی از حشره کش ها و دیگر آلاینده های محیطی در کنار عواملی همچون گسترش استفاده از مواد روان گردان، سیگار و مکمل های تقویتی که ورزشکاران استفاده می کنند از جمله دلایل افزایش آمار ناباروری مردان ایرانی است .
این متخصص زنان و زایمان یادآورشد: افزایش آلاینده ها به ویژه آلودگی هوا بر باروری زنان تاثیری ندارد اما در زنان باردار سبب سقط جنین و مرده زایی می شود.
 وی کم تحرکی شهرنشینان و افزایش چاقی را ازدیگر عوامل ناباروری با منشا مردانه دانست و گفت: چاقی و کم تحرکی سبب بر هم خوردن تناسب هورمون های بدن و در نتیجه کاهش تولید اسپرم سالم می شود.
 این متخصص گفت: در این تحقیق مشخص شد که 72 درصد جمعیت مردان نابارور با مشاغلی سر و کار داشتند که به نوعی شغل آنان در ناباروری شان تاثیرگذار بوده است . برای مثال 28 درصد این افراد را رانندگان تشکیل می دادند که به دلیل نشستن طولانی مدت پشت فرمان و ایجاد گرمایش زیاد، تولید اسپرم در آنان با اختلال روبرو بود یا افرادی که به دلیل ایستادن طولانی مدت به واریس بیضه دچار شده بودند.
 به گفته وی 23 درصد افراد مورد مطالعه در این تحقیق شامل افرادی بودند که با آلاینده ها سر و کار داشتند . مانند افرادی که در چاپخانه ها کار می کردند و در معرض سرب قرار داشتند . برخی دیگر در کارخانه های مواد شیمیایی مانند کارخانه های داروسازی یا در کارخانه هایی که آلاینده های سنگین در آنجا وجود داشت – مانند کارخانه سیمان، کارخانه های تولید مصالح ساختمانی و پلاستیک سازی ها – مشغول به کار بودند .
صارمی گفت : یافته های این پژوهش نشان می دهد که شیب ناباروری در کشور به دلیل آلاینده ها به ویژه آلودگی هوا به سمت عقیم شدن مردان در حال تند شدن است .
به گفته این فوق تخصص نازایی هر چند که با روش های موجود درمان ناباروری و تکنولوژی های نوین، اکثر این ناباروری ها قابل درمان است‌ اما به دلیل پر هزینه بودن این شیوه ها، پیشنهاد می شود با پرهیز از آلودگی های محیطی،‌ تغییر شغل، مهاجرت از کلان شهرها و خودداری از مصرف سیگار و مواد روان گردان افراد بتوانند، ضمن حفظ سلامت خود با شیوه طبیعی صاحب فرزند شوند .
به تازگی گروهی از پزشکان ایتالیایی در یک گزارش جدید هشدار داده بودند که شهرنشینی می تواند به اسپرم ها آسیب رساند و توان تولید مثل مردان را تضعیف کند .
به گزارش خبرگزاری رویترز، این بررسی جدید از سوی انجمن طب تولید مثلی ایتالیا تاکید می کند که زندگی شهری، تعداد اسپرم ها را در مردان جوان ایتالیایی کاهش داده است .
کارشناسان این سازمان که دفتر اصلی آن در شهر رم است با بازبینی و ارزیابی دقیق روی سه آزمایش مختلف به این نتایج دست یافته اند که بیش از 33 درصد از مردان جوان در گروه های سنی 18 و 20 ساله دچار کاهش شدید اسپرم شده اند که علت اصلی این پدیده تماس زیاد آنها با آلودگی هوا و دود سیگار است . وزارت بهداشت ایتالیا بودجه انجام این مطالعه را تامین کرده است .
این پزشکان اعلام کردند که زندگی شهری، بی تحرکی را تشدید می کند و چاقی را افزایش می دهد و این دو فاکتور نیز به نوبه خود در آسیب رساندن به سلول های جنسی مردانه تاثیر دارند .
4545 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    23 0
    بیکاری و بی مسکنی و بی همسری و بی امنیتی و ناامیدی و بی پولی و بی دلخوشی و ... کم بود حالا ناباروری هم سراغ مردان آمد. گل بود به سبزه و سنبل هم آراسته شد ...
  • هاني IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    13 0
    به نظرمن پارازيت هاي ماهواره هم تو اين امربي سبب نيست......