هفته نامه سیاحت و تجارت نوشت:

مدیر «زمین‌شناسی پزشکی» سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه در ایران کمربند سرطان مری و دستگاه گوارش از استان های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان عبور می‌کند، گفت: سرطان مری بیشترین نرخ مرگ‌ومیر را در دنیا دارد.
«زمین‌شناسی پزشکی» علمی است که به بررسی ارتباط بین عوامل زمین‌شناسی باسلامت انسان‌ها و جانوران و تأثیر عوامل زیست‌ محیطی بر پراکندگی جغرافیایی بیماری‌های مرتبط می‌پردازد.
بیماری سرطان با بیش از 200 نوع مختلف، حاصل رشد و تکثیر بی‌رویه سلول‌های بدن است که تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله عوامل و آلاینده‌های محیط طبیعی و یا دست‌ساز و عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شود. از این رو، محققات این حوزه در کشور مطالعاتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند.
نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که کمربندهای فلززایی در ایران وجود دارد که بخشی از کمربند متالوژنی خاورمیانه است. این امر سبب شده است که در برخی از مناطق کشو، عناصری چون سرب، روی، ارسنیک، جیوه، طلا، نقره و کادمیوم از فراوانی بیشتری برخوردار شود که برخی بیماری‌ها رابه همراه دارد، به‌گونه‌ای که ایران روی کمربند برخی از سرطان‌ها شناخته شده است.

کمربند سرطان دستگاه گوارش
مجری طرح «زمین‌شناسی پزشکی» سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، با تأکید بر اینکه ایران کمربند سرطان «مری» و «دستگاه گوارش» است، گفت: این کمربند، استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان را شامل می‌شود که از طرف شرق و شمال شرقی و غرب و شمال غربی ایران، کشورهای دیگر از نیز فرا می‌گیرد.
«فرح رحمانی»، بیماری‌های متابولیکی مانند گواتر، فلورسیس (ضایعات میای دندان) و بیماری‌های ناشی از کمبود مواد مغذی، کمبود آهن و «روی» را از دیگر بیماری‌های شایع در کشور نام برد و اظهار داشت: علاوه بر این ، کمربند ارسنیک، از دیگر کمربندهای مهم کشور است که عاملی برای ایجاد بیماری‌های پوستی و برخی سرطان‌ها است.
مدیر «زمین‌شناسی پزشکی» با بیان اینکه استان گلستان در کمربند سرطان‌خیزی آسیای میانه با قابلیت بالای سرطان «مری» واقع شده است، ادامه داد: بر این اساس، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با همکاری سازمان یونسکو، پروژه 2 ساله را تعریف کرده که طی آن به بررسی کمربند سرطان خیز منطقه پرداخته است.
وی توضیح داد، در این مطالعات، آلاینده‌های ژئوژن در منطقه بررسی شده و هم‌اکنون مطالعات تکمیلی در استان‌های مازندران و اردبیل و برداشت نمونه برای آغاز پروژه در گیلان، در دستور کار قرار گرفته است. با اجرای این پروژه مطالعاتی امیدواریم نتایج پرباری برای ارتقای سلامت جامعه ارائه دهیم.
«فرح رحمانی»، سرطان مری را نهمین سرطان شایع در سطح جهان توصیف کرد و اظهار داشت: بیشترین نرخ مرگ و میر و شیوع این بیماری، در برخی از مناطق قزاقستان روسیه، گنبد کاووس در ایران‌، زیمباوه، منطقه «قسیم» در عربستان سعودی و چند منطقه در چین گزارش شده است.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی صفاریان CA ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    1 0
    سرطان Cancer نگارش: برایان ورهگی اکتبر 2002 برگردان: علی صفاریان یکی از موفق ترین گروه ها تاکنون انجمن سرطان کانادا است. حجم انبوهی از منابع در اختیار پژوهش های سرطانی قرار گرفته است لکن نرخ مبتلایان به سرطان همچنان در حال افزایش می باشد. به نظر می رسد ما به سمت مسیری سوق داده می شویم که ابتدا مبالغی هزینه می کنیم و سپس به بازگشت سرمایه هزینه شده توسط ازدیاد نرخ سرطان و بالمعال مصرف بیشتر داروها برای تمام طول عمر روبرو می شویم چرا که ما تنها ناظر کند و آهسته شدن پیشرفت بیماری هستیم و در همان حال به طرق گوناگون شاهد جلوگیری و ممانعت از درمان بیماری سرطان می باشیم. لطفا بقیه مقاله را در وب سایت ملاحظه فرمایید و یا ایمیل ارسال فرمایید تا با ایمیل کامل آن ارسال گررد با تشکر