تاکنون هیچ خودرو الکتریکی ساخته نشده که برای سفرهای جاده‌ای مناسب باشد، اما خودرو مدل S شرکت تسلا که در پاییز سال 2012 / 1391 به بازار عرضه خواهد شد، دقیقا برای رانندگی‌های طولانی ساخته شده است.

محمود حاج‌زمان: تاکنون هیچ خودرو الکتریکی ساخته نشده که برای سفرهای جاده‌ای مناسب باشد، اما شرایط در حال تغییر است. خودرو مدل S شرکت تسلا که در اواخر سال 2012 / 1391 به بازار عرضه خواهد شد، برای رانندگی‌های طولانی ساخته شده است.
به گزارش پاپ‌ساینس، باتری‌های این خودرو با یک بار شارژ قادرند تا 480 کیلومتر دوام آورند، و اتاق آن برای 7 نفر سرنشین فضای کافی دارد. و از همه مهم‌تر، شتاب‌گیری خودرو بسیار سریع است و 0 تا 100 کیلومتربرساعت آن تنها 5.6 ثانیه طول می‌کشد.
 

باتری بزرگ‌تر
با توانی معادل 85 کیلووات-ساعت، مدل S به راحتی می‌تواند ظرفیت سه برابری باتری خود را به رخ خودرو برقی Leaf شرکت نیسان بکشد. هزاران سلول لیتیوم-یون آن از الکترود جدید ساخت شرکت پاناسونیک استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد انرژی بیشتری را در مقایسه با سایر سلول‌های هم‌اندازه خود ذخیره کننند.
 

شارژ سریع
شرکت تسلا قصد دارد تا ایستگاه‌های شارژ 440 ولتی اختصاصی خود را راه‌اندازی کند (نخستین ایستگاه برای بزرگراه I5 بین لس‌آنجلس و سان فرانسیسکو در آمریکا در نظر گرفته شده است) که با سیستم الکتریکی مدل S هم‌خوانی دارد. این ایستگاه‌ها شارژ کامل خودرو را در مدت 1 ساعت انجام می‌دهند، در حالی‌که شارژرهای استاندارد برای این کار زمانی معادل یک شب کامل نیاز دارند.
 

کنترل دما
برای حفاظت از موتور، مدارها و باتری خودرو در مقابل حرارت، کانال‌هایی مملو از مایع خنک‌کننده در سراسر ماشین تعبیه شده است. پمپ‌های مایع را از میان یک رادیاتور در جلو ماشین و یک جفت چگالنده (Condenser) جریان مستقیم به گردش در می‌آورند. این کار به موتور خودرو کمک می‌کند تا در مقایسه با اجداد خود، دو برابر بیشتر قدرت تولید کند.
 

 

بدنه سبک
برای افزایش برد خودرو، طراحان مدل S با استفاده از بدنه‌ای که 97 درصد آن از آلومینیوم ساخته شده، وزن خودرو را پایین نگاه داشتند. آنها فولاد سازه‌ای سنگین‌تر را تنها در ستون‌های مرکزی و نواحی جلو و عقب ماشین اضافه کردند؛ یعنی تنها نقاطی که از نظر ایمنی ضرورت دارد.
 

اتاق جادار
باتری‌های مدل S در زیر کف خودرو و در یک سینی وسیع که در سرتاسر عرض ماشین و حدود دو سوم طول آن گسترده شده، قرار دارند. این چیدمان فضای وسیعی را در قسمت عقب ماشین، برای حمل بار یا تعبیه دو صندلی تاشو رو به عقب فراهم می‌کند. فضای داخلی اصلی ماشین نیز برای پنج نفر بزرگسال کفایت می‌کند.
 

حداکثر سرعت: 210 کیلومتر بر ساعت
برد خوردو: 480 کیلومتر
صندلی‌ها: 5 بزرگسال، 2 کودک
قیمت: 77400 دلار
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    65 1
    اقا دلار و چند حساب كردي؟!
  • بدون نام NO ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    54 0
    برادر قیمت رو به دلار بزن چون تا فردا تغییر میکنه !!!
  • بدون نام IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    43 44
    بعضا تصور میشود که خودروی برقی الودگی ندارد ولی اشتباه است.آلودگی این خودروها در کارخانجات تولید باطری و نیروگاههای تولید برق است. نیز بازیافت باطری فرسوده. در واقع قانون بقای ماده و انرژی میگوید که ماده و انرژی فقط تغییر حالت میدهند و نابود نمیشوند.
    • بدون نام IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
      31 36
      چی میگی.............................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111
    • رفیق بدون نام IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
      33 31
      بعد اونوقت آلودگی ناشی از پالایشگاه ها برای تولید بنزین و ... چی میشه یا دود و دم سوختن بنزین و گازوئیل و ... چی میشه؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      4 2
      خودم. کره زمین یک اکوسیستم بسته است. نیز چرخه ماده و انرژی در آن بسته است. اگر آمریکا دی اکسید کربن تولید کند ضرر ناشی از گرم شدن را ایران نیز لمس میکند و یخ قطب شمال و جنوب ذوب میشود. نیز cfcو ..... . ولی ایده مجوزهای قابل واگذاری آلودگی سقف نیز وجود دارد که در کنوانسیون کیوتو به آن توجه شده . اگر باغ و فضای سبز احداث کنید بواسطه کاهش دی اکسید کربن آتمسفر جهانی ناشی از جذب کربن هوا میتوانید از مجامع بین المللی امتیاز بگیرید و با پول قابل پرداخت است. نیز اگر مقادیر آلودگی تولیدی شما کمتر از سطح متداول جهانی باشد. نیز اگر بدانید خطر خنثی نمودن باطریهای مستعمل کادمیومی و یون لیتیم شارژی چقدر است متوجه میشوید خودروی برقی که آلودگی هوا ندارد در ظاهر ولی در عمل آلودگی آب و خاک و سرطان است.
    • بدون نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      1 1
      در خصوص آلودگی بنزین در مرحله تولید و مصرف این نکته که دانش فنی درست احتمال زیاد استفاده نشده و اگر میشد مثل بنزین اروپا میشد و در خصوص گازوئیل اینکه ظاهرا نوعی از آن تولید میشود که گوگرد ندارد و تمیزتر از بنزین میسوزد و آلودگی کمتری هم دارد. ولی تکنولوژی پیشرفته ای در گوگرد زدایی میطلبد که بر میگردد به عرق بزرگواران و احساس مسئولیت.
    • بدون نام IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      8 1
      مثل اینکه شما از آلودگی صوتی و عوارض آن چیزی نمیدونی !! درضمن تمام نیروگاههای تولید برق مثل توربینهای بادی...سلولهای خورشیدی ...و توربینهای آبی آلوده کننده نیستند....اومدی یه فیگور دانشمندی بگیری اما ........
  • سینا از شیراز IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    26 2
    قیمت دلار را چطور حساب کردید ؟ دلار الان حدود دوهزهر تومنه 77400 دلار میشه تقریبا 145 میلیون تومان حداقل همینقدر هم باید عوارض ورود به ایران را پرداخت کرد میشه حدود دویست و نود میلیون تومان. افتاد؟
    • محمد جواد IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      6 0
      خوب بر فرض اینکه اصلا این ماشین با قیمت 1 دلار (برفرض) بیاد تو ایران به نظر شما دوست عزیز بیاد و خیابونهای ما رو ببینه اصلا را میره یا غش میکنه
  • امیر IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    17 1
    خدایا به من یه هیوندا i30 بدی...!!!!!!!!!!!!! من i30 میخوام نه بیشتر نه کمتر :(
  • بدون نام IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    21 1
    حداقلش اینه که این آلودگی ها رو میشه یه جایی ذخیره کرد، بهتر از اینه که هوا آلوده بشه نتونیم نفس بکشیم.هر چند تا ایران بیاد معلوم نیست به سن ما قد بده یا نه
  • لکسوس IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    17 1
    گول نخورین گنجشکو رنگ کردن جای قناری میفروشن مشخصه که طرح این خودرو رو از روی پراید خودمون برداشتن
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    8 1
    کی حوصله داره یک ساعت تو پمپ بنزین واسته! حیف پراید خودمون نیست که یک دقیقه ای باکش پر میشه (البته اگه باکش سوراخ نباشه)
  • بدون نام IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    4 1
    صنعت خودرو عادتکرده دلار رو بیش از 2000 تومان حساب کنه...
  • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    9 4
    هر چي باشه بازم به پرايد خودمون نميرسه.....دمت گرم پرايد حلبي...
  • بی نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    2 2
    دیدید حق با ادیسون بود بالاخره تسلا روی آورد به برق مستقیم و باطری های ادیسون.