شرکت عظیم ولوو قصد دارد با به‌کار گیری تکنولوژی جدیدی، شارژ خودروهای الکتریکی را به صورت بی‌سیم میسر کند تا رانندگان برای شارژ خودرو، نیازی به لمس کابل یا کثیف کردن دست‌هایشان نداشته باشند!

ستاره سمائی: وولو قصد دارد تکنولوژی وسایل نقلیه الکتریکی را پاک‌تر از همیشه ارایه دهد. این شرکت خودروساز به زودی تکنولوژی شارژ بی‌سیم را بر روی خودروهای خودش یعنی ولوو C30 الکتریکی آزمایش خواهد کرد. با استفاده از این تکنولوژی دیگر لازم نیست رانندگان برای شارژ خودرو، کابل را لمس کرده یا دست‌هایشان را کثیف کنند.

به گزارش سی‌نت، C30 الکتریکی کنونی که اواخر امسال توسط مشتریان در اروپا آزمایش خواهد شد، با استفاده از یک کابل از طریق یک رابط شارژ، وارد شبکه محافظ خودرو می‌شود. در قرار همکاری جدیدی، شرکت بلژیکی Flanders Drive یک ولووی الکتریکی C30 را اصلاح خواهد کرد که به این ترتیب یک باتری 20 کیلو‌وات- ساعتی به صورت بی‌سیم با استفاده از شارژ القایی (ورودی) مجددا شارژ می‌شود.

با شارژ القایی، میدان مغناطیسی بین تسمه شارژ روی زمین و بارگیری القایی خودرو ایجاد می‌شود که الکتریسیته را از منبع انرژی به باتری منتقل می‌کند. مبدل ولتاژ توکار این خودرو، جریان تناوبی را به جریان مستقیم تبدیل می‌کند که باتری خودرو را تغذیه می‌کند. به گفته مسوولان ولوو، با استفاده از این روش، می‌توان یک باتری 24 کیلو‌وات- ساعتی را در عرض یک ساعت و 20 دقیقه، کاملا شارژ کرد.

در خودروهای الکتریکی فعلی C30، جعبه باتری لیتیومی 24 کیلو‌وات- ساعتی در عرض 6 تا 8 ساعت با خروجی 230 ولت مجددا شارژ می‌شود.

تویوتا اخیرا با همکاری شرکت WiTricity ماساچوست، در حال آزمایش پروژه مشابهی برای شارژ Prius است. در مارس 2011/ اسفندماه 89، گوگل صاحب یک ایستگاه شارژ بی‌سیم  شد که توسط شرکت ویرجینیایی Evertran برای وسایل نقلیه الکتریکی‌شان ساخته شده بود. این ابزار می‌تواند با استفاده از آداپتور خاصی که به خودرو متصل می‌شود، وسایل نقلیه الکتریکی را به صورت بی‌سیم، شارژ کند. کارایی تکنولوژی شارژ القایی در مقایسه با نیرویی که با استفاده از کابل منتقل می‌شود، 10 درصد کمتر است.

هیچ استانداردی برای شارژ بی‌سیم وسایل نقلیه الکتریکی وجود ندارد، اما ممکن است روزی این تکنولوژی بتواند در جاده‌ها و بزرگراه‌ها خود را جای دهد تا شارژ به صورت مداوم برای خودروهای الکتریکی فراهم باشد و استرس‌های ناشی از کمبود شارژ را پایان بخشد.

به گفته یوهان کانبرگ، مدیر پروژه ولوو، یک جنبه این پروژه، به‌کار گیری این تکنولوژی درسطح جاده‌ها و دریافت مستقیم انرژی برای توان بخشیدن به خودرو است. اما این اتفاق به همین زودی‌ها رخ نخواهد داد!

53276

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 5
    اين فناوري رو 5 سال پيش يك جوون ايراني اختراع كرد و امتيازش رو به سوني اريكسون فروخت
    • بدون نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      1 0
      مهم اینه که صنایع خودرو سازی ما الان در چه وضعی هستند(از همه نظر )
  • بدون نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    1 1
    به نظر بنده بهتر است درپمپ بنزینها شارژرهای مخصوص قرار بدهند که باطریهایی را از قبل شارژ نمایند تارانندگان دیگر معطل نشوند و ماشینها نیز استاندارد مشترکی در این زمینه اتخاذ کنند تا استفاده از خودروهای الکتریکی عمومی شود